Skogsnyheter

Onödigt krångel för vägföreningar

7 inlägg 4060 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Onödigt krångel för vägföreningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277006 Jag anser trots allt att lantmäteriet är mer seriösa än de flesta vägföreningar och att lantmäteriet skall garantera rättssäkerheten vid faställande av andelstalen.
Olyckligt om man skall släppa ändringar av andelstalen fritt till vägföreningarnas godtycke.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277040 Tja, 25000 i grundavgift för att räkna om andelstalen säger väl det mesta.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277069
Niking skrev:Tja, 25000 i grundavgift för att räkna om andelstalen säger väl det mesta.
/Niklas


Är det verkligen 25000:- i startavgift ?
Ja det låter oskäligt mycket för att bara räkna om några andelstal, kan inte vara många minuters jobb....

Avatar Fallback

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277071 Då blir det en ny förrättningg. Det går att skriva in i vägsamfällighetens stadgar att man kan räkna om själva. Fast om någon är oense kan den begära ny förrättning...

Avatar Fallback

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

ÅsaNisse  
#277154 Det finns ju regler för hur matematiken ska fungera, och följer man dom så är väl rättsäkerheten tryggad, oavsett vem som utför jobbet. Huvudsaken att personen har godkänt i matte.

Användarvisningsbild

Re: Onödigt krångel för vägföreningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277194
Sweden-viking skrev:
Niking skrev:Tja, 25000 i grundavgift för att räkna om andelstalen säger väl det mesta.
/Niklas


Är det verkligen 25000:- i startavgift ?
Ja det låter oskäligt mycket för att bara räkna om några andelstal, kan inte vara många minuters jobb....


Så var det i alla fall för vår väg. Den senaste förrättningen var någon gång på 1940-talet och det har tillkommit en del villor sedan dess.

Fast min och syrrans andel sjunker från 26,7% till ca 6% :grin:, men å andra sidan får min villatomt 2 % 😡 :wink:

Hela förrättningen lär gå på drygt 50 000 kr. Tur att vägkassan är välfylld. :lol:
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).