Motorsåg och handhållet

Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

8 inlägg 6300 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

hgj  
#277158 Hej, jag lyckades med något snyggt nyss, att peta ner motorsågen i en bäck....givetvis var den igång också, på tomgång.....och den bottnade inte.... men var i kortare än en minut...

Jag har fiskat upp den och måste väl låta den torka till, är det några andra bra idéer för att kunna få liv i den i helgen eller är det bara att vänta till veckan och gå in med den på verkstaden?

Det är en Stihl MS241, så det är väl en del elektronik i den också.....:(

Tacksam för bra tips!

Glad påsk på er....



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

Robertberg  
#277159 Jag har doppat min 346:a 3-4 gånger, och då har jag tagit upp den kvickt igen och dragit igång den så fort jag kunnat. Har inte märkt några biverkningar.

Men har ingen aning om hur en 241:a reagerar på att bada.

Avatar Fallback

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277172 Drar den i sig vatten kan vevstaken krokna.
Doppade min ms200 men den gången petade jag till stoppen innan den gick i vattnet, den gången gick kolvringen

Användarvisningsbild

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

anersimyra  
#277181 Jag har bärgat båtmotorer som legat i Saltsjön i ett par veckor. Töm vatten, spraya med wd40/556. I med ny soppa och kör... :smile:

Avatar Fallback

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

hgj  
#277186
busholle skrev:Drar den i sig vatten kan vevstaken krokna.
Doppade min ms200 men den gången petade jag till stoppen innan den gick i vattnet, den gången gick kolvringen


Den här drog definitivt i sig vatten....har runnit ut vatten ur alla ändar, när jag försökte dra runt den efteråt pyste den ut vatten genom kompressionsventilen, och den gick väldigt tungt.

Den står på tork i pannrummet nu utan tändstift och luftfilter, så får jag prova att få liv i den imorgon, annars får jag försöka skrämma igång Husqvarnan...:/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

totte  
#277188 Vänd den upp och ner med stiftet ur och dra runt ett antal varv, vänd fram och tillbaka några gånger och dra så det säkert inte står nåt vatten i vevhuset. Försök få igång den så fort som möjlgt så den torkar ur och du får oljefilm på allt invändigt.

Avatar Fallback

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

hgj  
#278099 Bara för att avsluta tråden (blir hyper själv på trådar när man råkar på samma problem men inte hittar resultatet).

Jag försökte starta sågen samma kväll, men den hade ingen lust alls.
Duschade i den lite 5-56 och nytt bränsle men ville fortfarande inte...så den fick bo kvar i pannrummet under natten.

Dagen efter försökte jag starta den men fortfarande utan större framgångar, men jag märkte att då den stått/jag torkat av stiftet så låtsades den i alla fall lite på första rycket.
Så det slutade med att jag plockade upp stiftet och torkade av, skruvade tillbaka, drog huckrande ett par gånger, plockade upp stiftet och torkade av osv. x antal gånger (tappade räkningen).
Men till slut gick den igång riktigt och har gått klockrent sedan dess!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybadad motorsåg....väldigt stihlig...

totte  
#278114 Gott det! Tack för uppdateringen. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).