Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning pris

55 inlägg 45044 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

JensSkoog  
#243231
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har själv en avverkning som ska göras av ett bolag här så jag är inte anti-bolag eftersom samarbetet gynnar oss båda. Däremot finns det betydligt mindre avdelningar på skiftet runt en halv ha som jag planerar att göra själv samt frötallar, gallringar osv.
Största anledningen till att jag vill göra så mycket som möjligt själv är nog intresset för skogen, att vara där, jobba där och att mina barn ska ha några platser kvar där de kan säga är format/ avverkat av mig samt att glädjen att få dessa resultat själv. Det är en uppoffring man inte behöver göra och man får nog anse att den kostar pengar men men..
..men.. om 10-20 år kanske även jag kommit till insikt :)

Att jag sedan gillar att såga en och annan stock samt längtar tills hyveln står i snickarboden gör att jag vill ha en del virke själv också.

Det där tycker jag var mycket bra skrivit! Om man har tid och möjlighet, så är skog mer enn bara penning. Det är livsstil och kultur, och vi som har trävligt med skogen gör spor efter oss som andra kan läsa om femtio eller hundre år.
Har en kamrat som har lite skog, och han och hans två pojker tar ut och säljer non hundra seckar(60 l.) varje år. Grabbarna gillar jobbet, men dom jamrar att det blir så lite kronor av det, men kompisen säger: Det blir penning, och så är det trävligt och tiden reknast inte när man har trävligt!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276903 Väcker tråden igen, med en följdfråga. Ska själv nu slutavverka 1 Ha. Vacklar lite kring detta med maskiner kontra hugga själv.
Du som är van självverksam huggare, hur många arbetsdagar (6-8 timmar) tar det att fälla, kvista och kapa upp 1 Ha gran/tall skog. Det är cirka 200 fub).
(Skogen är välgallrad och "luftig"och jag har även funderat på en mångårig plockhuggning där jag tar ut cirka 50 fub per gång)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

JensSkoog  
#276911 Hämta in maskiner för 1 ha skulle löna sig dårlig, om dom inte har annan avverkning bredvid. Svårt å säga hur lång tid manuelhugning skulle ta, men jag skulle nog reknat 20 - 30 arbetsdagar, men jag tar det lugnt. Beror ju mycket på hur grov skogen är. Annars skulle jag gjort det som plockhugning var jag dig. Om timmerpris nu är på väg upp, skulle det betala sig????

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsforskare  
#276926
Uvskogen skrev:Det är cirka 200 fub.
(Skogen är välgallrad och "luftig"och jag har även funderat på en mångårig plockhuggning där jag tar ut cirka 50 fub per gång)


Naturligtvis kan du gallra, men hur hög är skogen? 200 fub motsvarar ca 240 m3sk, och då går 10§-gränsen i SVL vid drygt 24 m. Om du gallrar bort en fjärdedel är du nere på 180 och då får inte skogen vara högre än drygt 21 m för att det ska vara lagligt. Annars är det i princip en skärm och då ska du ha tillstånd av Skogsstyrelsen.

Nästa gallring, om 10-15 år, är volymen nere i låt säga 150 m3sk/ha och då är risken stor att du snart börjar nagga 5§-kurvan i kanten och ha omedelbar föryngringsplikt.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Tosca  
#276928 Går det inte att slutavverka 0,25 ha per år?
Så liten areal behöver väl inte anmälas?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsforskare  
#276929 Nej, inte om du väntar sisådär 10 år mellan avverkningarna...

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276932 Nä, nu blev det fel. Jag har redan avverkningsanmält avdelningen, så avverkas helt ska den. Men när jag läse att ett avverkningsanmälan är giltig i 3 år så tänkte jag att ag kanske kan avverka den själv under upp till 3 år. Blev kanske lite svårtolkat när jag skrev det där med "plockhuggning". Kanske skulle kalla det "sektionsvis slutavverkning under en längre period" i stället.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#276934 Helt ok, du kan t.o.m. dela upp avverkningen på 4 år, förslagsvis om det går bra, börja med nordöstra delen först. Med lite tur kan du då få hjälp med föryngringen.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsforskare  
#276935 Dela upp slutavverkningen är ok.
Börja i den ände som är minst utsatt för kraftig vind så minskar du risken för stormfällning i den rörliga hyggeskanten.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276936
jannee skrev:..börja med nordöstra delen först. Med lite tur kan du då få hjälp med föryngringen.

Det har jag inte hört förut, kan du förklara varför det skulle fungera?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Tosca  
#276946
Skogsforskare skrev:Nej, inte om du väntar sisådär 10 år mellan avverkningarna...

Varför så lång tid, teoretiskt sett borde man väl kunna avverka 0,6 ha varje vinter och plantera det på våren utan anmälan?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#276958 Plantor trivs bäst i lite skuggigt och fuktig mark + att vinden kommer oftast från syd eller sydväst. Vinden kan m.a.o. föra över en del fröer som förhoppningsvis då gror och kan ge en viss självföryngring.
Mest gynnsamt är detta när det gäller gran och löv.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276971 Ok, det ligger nog en del i det.
Sen bör man ju tänka på hur marken lutar och avverka nederst i sluttningar först för att undvika försumpning.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsforskare  
#276983
Tosca skrev:
Skogsforskare skrev:Nej, inte om du väntar sisådär 10 år mellan avverkningarna...

Varför så lång tid, teoretiskt sett borde man väl kunna avverka 0,6 ha varje vinter och plantera det på våren utan anmälan?


Nej, om det blir mer än 0,5 ha sammanhängande så räknas det som ett hygge, även om du avverkar mindre än 0,5 ha varje år.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Tosca  
#276986 Ok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).