Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79470 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskortet

silvertippen  
#276857 Räcker det om jag pluggar testen på Säker skogs hemsida? Och bara bläddrar lite i boken?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276858 Kan räcka, men att läsa boken ordentligt några gånger kommer öka dina chanser avsevärt. Det praktiska antar jag att du antingen kan redan eller ska gå en kurs för det kan du förstås inte läsa dig till.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Homo abies  
#276890 Det räcker med största sannolikhet inte, provfrågorna är krångligare, du behöver läsa sks motorsågsboken ganska ingående för att vara någorlunda säker.

I de kurser jag delar ut böcker i förväg med uppmaning om att de "behöver kunna" det som står i boken så är det inte ovanligt att 15-25% ej uppnår godkänt på teoriproven i första försöket (A 16 frågor B 20 frågor...)
Motorsågskörkortet skall inte förväxlas i svårighetsnivå med arbete på väg, heta arbeten eller andra utbildningar som man kan klara halvsovande, bakfull och med smarttelefonen i knät....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276927 Själv tyckte jag att teorin var tämligen lik övningsfrågorna på säker skogs hemsida, främst på a-provet men även b var liknande frågor. Sen hade jag läst teorin grundligt så det hjälpte förstås.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276950 Det var som en kille hade sakt på en kurs som går parallet med motorsågskursen som jag går när de skulle göra provet "frågorna är ju lätt, MEN svaren var värre :D haha

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

stegmaster  
#292695 Den här artikelen dök upp i en Norsk tidning just nu. :surp:
Va f....n tänkte jag, ska man börja med detta här ochså nu. :mrgreen:
Nu har vi ju fått en regjering här i Norge som avviklar flere och flera lager, så detta kan vel inte var riktig, vilket det heller inte va. :grin:

Så lite ner i artikelen kom den forlösandet setningen.

"Vi skylder å gjøre oppmerksom på at dette gjelder vårt naboland Sverige

Koster det verklig dom summar som uppgis här???
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... r-motorsag

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292697
stegmaster skrev:Koster det verklig dom summar som uppgis här???
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... r-motorsag

Priserna kan vara både lägre och högre. Det stämmer att priset är avhängigt vilken utformning kursen har, några exempel är:
- intensivkurs om fyra vardagar i följd (pris mellan 9000 och 10 000 kr inkl. moms),
- studiecirkel om åtta träffar på kvällar och helger (pris mellan 4000 och 5000 kr),
- snabbkurs ("avrostning") för de erfarna som redan kan det mesta,
- ingen kurs och enbart prov (pris omkring 1000 kr)

Användarvisningsbild

Motorsågskörkort AB

traktorz  
#292706 Jag betalade 700 kr till Studieförbundet Vuxenskolan via Norrskog, samt 3250 kr för teoriprov och uppkörning. Totalt knappt 4000 kr alltså.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

mrvimek  
#292757 Skogsstyrelsen kosta ungefär samma :)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

T Landström  
#292760
mrvimek skrev:Skogsstyrelsen kosta ungefär samma :)


Vilket län då?

Jag tycker det verkar som att Skogsstyrelsen hör till de dyraste utbildarna...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292789
Homo abies skrev:Det räcker med största sannolikhet inte, provfrågorna är krångligare, du behöver läsa sks motorsågsboken ganska ingående för att vara någorlunda säker.

I de kurser jag delar ut böcker i förväg med uppmaning om att de "behöver kunna" det som står i boken så är det inte ovanligt att 15-25% ej uppnår godkänt på teoriproven i första försöket (A 16 frågor B 20 frågor...)
Motorsågskörkortet skall inte förväxlas i svårighetsnivå med arbete på väg, heta arbeten eller andra utbildningar som man kan klara halvsovande, bakfull och med smarttelefonen i knät....

Det kan man med motorsågs koret med så prata inte skit.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292790
stegmaster skrev:Den här artikelen dök upp i en Norsk tidning just nu. :surp:
Va f....n tänkte jag, ska man börja med detta här ochså nu. :mrgreen:
Nu har vi ju fått en regjering här i Norge som avviklar flere och flera lager, så detta kan vel inte var riktig, vilket det heller inte va. :grin:

Så lite ner i artikelen kom den forlösandet setningen.

"Vi skylder å gjøre oppmerksom på at dette gjelder vårt naboland Sverige

Koster det verklig dom summar som uppgis här???
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... r-motorsag

Läs hur dom skriver om arbetsmiljöverkets krav, det står i föreskrifterna att man skall kunna uppvisa ett intyg på både praktiska och teoretiska kunskaper inget att man skall ha motorsågskörkort .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292828
knaggen skrev:
stegmaster skrev:Den här artikelen dök upp i en Norsk tidning just nu. :surp:
Va f....n tänkte jag, ska man börja med detta här ochså nu. :mrgreen:
Nu har vi ju fått en regjering här i Norge som avviklar flere och flera lager, så detta kan vel inte var riktig, vilket det heller inte va. :grin:

Så lite ner i artikelen kom den forlösandet setningen.

"Vi skylder å gjøre oppmerksom på at dette gjelder vårt naboland Sverige

Koster det verklig dom summar som uppgis här???
http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... r-motorsag

Läs hur dom skriver om arbetsmiljöverkets krav, det står i föreskrifterna att man skall kunna uppvisa ett intyg på både praktiska och teoretiska kunskaper inget att man skall ha motorsågskörkort .


Arbetsmiljöverkets kunskapkrav enligt 17 § i AFS 2012:1 är
Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.

Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska finnas.

Kravet gäller fr.o.m. 1 januari 2015. För självverksamma skogsbrukare som arbetar i egen skog ensamma eller tillsammans med familjemedlem finns det inget kunskapskrav (3 § i AFS 2012:1).

Motorsågskörkort är en form av dokumentation av prov, och självklart kan det finnas annan dokumentaion och prov som uppfyller Arbetsmiljöverkets krav. Men nästan 65 000 motorsågs- och röjsågskörkort har utfärdats av Säker Skog sedan 2005, och borde vara det mest inarbetade motorsågsprovet i Sverige. Det är därmed inte så konstigt att man i dagligt tal och tidningsartiklar uttrycker sig otydligt om vad som formellt är Arbetsmiljöverkets krav.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292837 Det här gillar jag inte alls!
Om det nu är så att en myndighet sha ha behörighets prov ska de hålla i prövning inte fristående organisationer!

Trafikverket vill att vi ska ha körkort för fordon och tillhanda håller prov för detta! Så är rätt och riktigt.
Arbetsmiljöverket borde gjort det samma!

Att ett företag eller organisations företrädare förespråkart kan jag med viss osmak i munnen svälja, men att de självutnämner sig som att de är vad arbetsmiljöverket kräver är felaktigt o helt osmakligt!

Jag retar mig som bara den på hela denna circusen och att det inte skötts rätt från start är fanimig korruption i högsta grad när ett av aktörerna självutnämner sig så här!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#292844
Mange skrev:Att ett företag eller organisations företrädare förespråkart kan jag med viss osmak i munnen svälja, men att de självutnämner sig som att de är vad arbetsmiljöverket kräver är felaktigt o helt osmakligt!

Säker Skog startade 2002 och motorsågskörkort har utfärdats sedan 2005. Arbetsmiljöverket beslutade om de nya kunskapskraven 2012. Som svar på frågan om vart man kan vända sig för att göra prov och få den dokumentation som behövs, har Arbetsmiljöverket svarat följade:
Ett exempel är Säker Skog, men det kan finnas andra aktörer som erbjuder utbildningar och prov. I råden till 17 § framgår vad som bör ingå i en kurs för användning av motorkedjesåg.

(Källa: http://av.se/fragorochsvar/webb053.aspx)

Det måste vara Arbetsmiljöverket som skall svara på kritik mot kunskapskrav och vilka som nämns som exempel på utfärdare av provdokumentation. Jag har aldrig sett eller hört någon representant för Säker Skog självutnämna sig till något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).