Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108011 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#272335 Det är så man blir tårögd!

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#272337 Angående priset så är det ju ingen större förlust att uppgradera senare från lt15 till lt20. Verkar vara väldigt stor efterfrågan på begagnade verk. Köpte mitt begagnat och det var inte långt från nypris. Hade dock inte råd mef ett nytt så det var inte att tänka på.

stockhanteringen saknar jag inte hydraulik till. Man det hade varit en gudagåva med hydrauliska stockhållare. Till topplyft använder jag saxdomkraft och borrmaskin, inte optimalt men det som följer med sågen är inget annat än ett skämt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272338 Det låter intressant, kanske man gör så att man börjar med LT15 och om så känns
så uppgraderar man senare.
WoodMizer är väl märket att satsa på som jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Krister_81  
#276273 Har nyligen kommit ganska billig såg ute här i Finland
www.sahakone.fi
Har dock inte sett den i verkligheten, så jag kan ej uttala mig om kvalitet osv.
Dock kunde den ju ha el frammatning.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Krister_81  
#276275 Sen lite ryska modeller.
Som jag hittade.
http://www.pilam.ru/piloramy-lentochnye/
En del sågar ser riktigt användbara ut.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276279 Alltid kul med prispressare.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Hazzilla  
#276918
Krister_81 skrev:Har nyligen kommit ganska billig såg ute här i Finland
http://www.sahakone.fi
Har dock inte sett den i verkligheten, så jag kan ej uttala mig om kvalitet osv.
Dock kunde den ju ha el frammatning.

Sågen är en kedjesåg så inte riktigt jämförbar med Woodmizer. Pilous 520 är dock ca 1000 euro billigare än LT10 men endast manuell matning o höjdinställning. En fördel är bladen inte behöver slipas utan det är slit o släng som gäller.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#276924 Nu blir jag både nyfiken och fundersam. Slit opch släng blad till en bandsåg?
Betyder det att priset också är betydligt lägre på dem?
Jag kan tänka mig att man kan beställa vanliga blad också i så fall? Åtminstone brukar det ju gå att beställa blad till mest alla sågar från dem som säljer blad, t.ex. logosol.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Hazzilla  
#276925 Josip, Pilous använder bi-metall blad som håller längre men är svårare att vässa.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#276933 Ahaa! Dessa finns att fås också till andra sågar. Från logosol tex. Men de är ju rätt dyra va?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Blivande snickare  
#276939
Hazzilla skrev:Josip, Pilous använder bi-metall blad som håller längre men är svårare att vässa.

Hur vässer ni era "vanliga" bandsågsblad då?
Fil? :surp:
Maskin?

Vad är det som gör dessa blad svårare att vässa? Hårdhet?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#276940 Jag har en grindlux från logosol, men det finns säkert mycket bättre maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276949 Är det nån som provat de olika trailer-modellerna som finns till LT15 eller byggt egen vagn?

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

totte  
#276951
Blivande snickare skrev:
Hazzilla skrev:Josip, Pilous använder bi-metall blad som håller längre men är svårare att vässa.

Hur vässer ni era "vanliga" bandsågsblad då?
Fil? :surp:
Maskin?

Vad är det som gör dessa blad svårare att vässa? Hårdhet?


Bimetallblad har böjligare stål i själva bladet bakom tänderna och så är det en kant av härdat stål för tänderna. Omöjliga att fila, slipning går men kräver bra utrustning och slipskivor för hårt stål.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Blivande snickare  
#276955 Jahaa, tack för ännu ett utförligt svar totte! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).