Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

34 inlägg 26469 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

fossekallen  
#276912
140.JPG
ISEKI TM 3200 + AVESTA 3.4

Jeg har hatt denne i fire år og den fungerer helt perfekt. Terrenget her på vestkysten av Norge er bratt og krever utstyr med drift på alle hjul.
Denne traktoren avløste en TX 1300 med 15 HK, -80 modell som ble solgt ved innbytte.
Disse japanske traktorene finnes det flere tusen av i Norge og de ser ut til å være uslitelige.
Avesta-vagnen overrasker med både løfte-evne og kapasitet, men den stokken som vises på vedlagte foto måtte ha assistanse ved lasting. Avlasting ved mitt sagbruk går greit ved å rulle den inn på sagbenken.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#277037 Du det var ingen dålig stock! :)

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Remomannen  
#345084 Hej!

Det har gått långt över ett år sedan sista inlägg och jag tänkte tacka alla för goda råd och ge lite feedback om hur det hela utvecklade sig.

Jag köpte Isekin och Kranmanvagnen. Insåg dock ganska snabbt att kranen var för kort och klen. Man var tvungen att köra väldigt nära för att kunna få upp något, och de rejäla stockarna blev det riktig kamp med.

Det stora problemet var dock att Isekin läckte olja när den var varmkörd. Efter att konsulterat många kloka huvuden och expertis ang varför den läckte olja, så visade det sig till slut att motorblocket hade spruckit. Hela processen tog mer än ett halvår, men köpet hävdes och jag fick tillbaka alla pengar utan tjafs.

Istället köpte jag en riktig traktor - en begagnad BM 2254. Med den har jag dragit min lilla Kranman och hela tiden känt att den är för liten. Så nu har jag köpt en 8-tons kranvagn och min Kranman ligger ute på blocket.

Med andra ord så är det lika bra att satsa på rejäla doningar från början om man har lite större ambitioner med skogen. För att dra hem ved och vindfällen är väl atv eller minitraktorkonceptet att föredra.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#345094
Remomannen skrev:Hej!

Det har gått långt över ett år sedan sista inlägg och jag tänkte tacka alla för goda råd och ge lite feedback om hur det hela utvecklade sig.

Jag köpte Isekin och Kranmanvagnen. Insåg dock ganska snabbt att kranen var för kort och klen. Man var tvungen att köra väldigt nära för att kunna få upp något, och de rejäla stockarna blev det riktig kamp med.

Det stora problemet var dock att Isekin läckte olja när den var varmkörd. Efter att konsulterat många kloka huvuden och expertis ang varför den läckte olja, så visade det sig till slut att motorblocket hade spruckit. Hela processen tog mer än ett halvår, men köpet hävdes och jag fick tillbaka alla pengar utan tjafs.

Istället köpte jag en riktig traktor - en begagnad BM 2254. Med den har jag dragit min lilla Kranman och hela tiden känt att den är för liten. Så nu har jag köpt en 8-tons kranvagn och min Kranman ligger ute på blocket.

Med andra ord så är det lika bra att satsa på rejäla doningar från början om man har lite större ambitioner med skogen. För att dra hem ved och vindfällen är väl atv eller minitraktorkonceptet att föredra.

Härligt att du bidrar med hur det gick och att det gick bra, samt att du till slut fann vad som passade dig och din verksamhet. Avslutade trådar är man inte bortskämd med. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).