Motorsåg och handhållet

Tips på liten såg för att röja stigar

160 inlägg 51694 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Tosca  
#276475 Sågskyddsbyxor i stretchmaterial.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#276476 Ahaaa.
Ska köpa sågbyxor mär jag kommer hem från jobbresa. Får se vad det blir
Fick tips om holkar men inte hittat något när jag sökt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276477 Här har du byxholkar: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... entIndex=4

Själv skulle jag köpa ett par riktiga skyddsbyxor av tunnare modell men holkar kanske kan vara ett alternativ om du bara ska såga något enstaka träd och sen upp på cykeln igen.

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#276478 Vad finns som är minst packvolym och minst vikt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

fs480  
#276479 Huggarkläder. Perfekt såg för ändamålet!

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Hema  
#276565 Vad sägs om att ha en smidig cykelkärra efter cykeln första gången du kör stigen? Finns både enhjuliga och vanliga. Så kan du ha alla grejer du behöver där?
Bild

Bild

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1202213
Bild

http://www.extrawheel.com/sv/3/voyager_trailer/

Den siste kan man ha samma hjulstorlek på kärran som cykeln och får då på så sätt ett reservhjul om det skulle skita sig. Väljer du att ha en kärra, kan du även välja en plastlåda för sågen, så slipper du ev. slabb med olika vätskor och risken att råka komma för nära kedjan. Samt att ramla med en såg på ryggen är nog inte helt 100. Bättre ha första förband och strypband (eller vad det heter, som man använder för att stoppa blodtillförseln om man gjort något dumt eller haft otur) där.

När någon väljer att bruka såg själv i skogen, rekommenderas det att denne håller kontakt med någon på avtalade tider, så att denne kan stå till hjälp, om något oförutsägbart skulle inträffa. Om detta inte är någon praktisk lösning, finns det NÖD-GPS-sändare att köpa.

För även om cykelkärran förtar cykelglädjen i skogen, så är risken stor att du får stanna överallt för att det ska fixas både här o där. Att cykla i huggarkläder blir nog väl varmt (har inte testat så många olika kläder), så holkar är nog smidigast att hoppa i och ur för varje gång, då man slipper ta av sig skorna. Min lokala Hva och Stihl-återförsäljare har sådana för att man lätt ska kunna testaköra lite. Så kolla upp om din närmaste återförsäljaren har ett par som du skulle kunna prova, om de skulle kunna vara ett bra alternativ. Skulle även ta med mig bågsåg och yxa i kärran, ja sågen kan sluta funka eller så sätter du den alt. tar soppan slut och då slipper du de varma jobbiga skydden också. ;)

Ja nu höll jag på och glömma. Kolla in de råd och tips som de så bra visar här av Skogforsk Kunskap Direkt på Youtube:https://www.youtube.com/user/KunskapDirekt1/videos Du ser vilka klipp som passar de situationer, som du kan tänkas hamna i.

Sist men inte minst, se till att ta rast ibland och se till och få något i dig, så du håller dig skärpt och inte tar något förhastat beslut som du senare kan komma att ångra. Lycka till och unna sågen din Aspenbränsle eller liknande dito!

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#276593 Tack för ditt långa inlägg.

Cykelkärra funkar inte på de stigar jag cyklar. Är grymt nöjd med sågen på ryggsäcken. Sitter som gjutet.
Ska försöka prova holkar.
Oftast är det bara lite sågning här och där och verkligheten är nog den att jag då sågar utan byxor. Sågar galet försiktigt och jag vet vad ni tycker.
Gör det helst inte själv, försöker alltid ha kompis med mig.
Har med mig första förband och telefon.
Är det mycket eller avanserad huggning någonstans så blir det att åka dit senare med full skyddsutrustning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Homo abies  
#276906 Jag repeterar: testcykla stihl xfit om du struntar i de varmaste sommardagarna så funkar det nog ok problemet är att du behöver kängor också och då får du ju köra med dirt eller kombipedaler, jag både trampar och hugger en del och skulle dra mig för att hålla på att ta av o på mig en massa grejjor du får en massa tillfällen att nu har jag skydd o nu har jag inte..... DET visar den samlade erfarenheten är helt kass! Samma med "försiktighet" det är nämligen det du inte vet som kommer att skada dig....
X fit, huggarkängor, dirtpedaler och arboristhjälm, glasögon i stf visir så är du säker och effektiv - klarar allt utom winch eller maskinjobb på en gång! btw, -Var rensar du i landet?

Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

toblu  
#276947 Hej och tack för ditt inlägg.
Ska försöka få prova ett par x-fit byxor. Verkar vettigt det du skriver.
Jag fixar leder i västjämtland i trakterna runt Åre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på liten såg för att röja stigar

Homo abies  
#276959 Tyvärr för långt bort för mig… (AAaaaaavundsjuk!!) om din polare sedan har med en kastsåg, massor med t.ex 8 mm lina + ett par trippelblock och ett par slingar så klarar ni riktigt svåra saker med bara rå handkraft… :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).