Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 141989 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276782
Camwood skrev:Otroligt bra tråd :grin: Hur kan en nog så duktig skördarförare se och bedöma den framtida sågbara kvaliteten från sin hytt???
Utan att opponera mig mot övrig text i inlägget så vill jag nyanserat framföra följande;
1 Möjlighet finns hos tränat öga om ambition finns.
2 Bolagens förhandlingsresultat har dock resulterat i att förarna ger ifrån sig det jobb de får betalt för. Bolagen syftar på skogsägarnas huvudsakliga intresse att betala för gallring. Sen vill bolagen kunna ta en viss vinst på avverkningen genom dold del av kostnad.

Om jämförelse görs med vanlig kunskap omkring stamval hos skogsägare som grupp, så kan förarnas kunskap överstiga skogsägares, åtminstone i läge då det skall väljas växtliga stammar på rätt plats. Undantag är skog med dolda sprängskador, fällskador och körskador.
- Det får inte underskattas att föraren kan studera vid förflyttningens olika läge.
- Visst kan enskild skogsägare vara kunnigare och studera ännu mer än förare, om skogsägaren ger sig mer tid.

Kanske uppfattas påståendet felaktigt, men jag hämtar även erfarenhet från förares förmåga att bedöma kvalitet och krökar på timmer. Ex. var föraren Christer Lennartsson (En av innovatörerna bakom Fiberdrive) vid test med skördaremätning var han bättre än ordinarie mätning vid sågverk (Jämfört mot kontrollmätare).

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nisse8  
#276790 Så sant Bertilsson! Ambition!!! Stickvägar eller utan har ingen större betydelse för skogens bästa tror jag personligen. Däremot stamskador/körskador och stora uttag e knappast bra. Med lågt uttag i gallring ges naturen en möjlighet att visa vilka träd som har de bästa förutsättningarna fram till nästa gallring,eller???

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#276827 Ska försöka o hålla detta till en novell o inte roman som det brukar bli.
Utan att sticka ut hakan allt för långt så känns det som att en betydande del av förarkåren har lite omotiverad ambition. Efter att ha försökt sätta mig in i ämnet "ordentligt" efter mitt eget intågande i maskinvärlden blir jag häpen av hur lite baskunskaper och intresse som ligger bakom vissa förare i kåren. Långt i från alla men skrämmande många verkar mer intresserade att prata modellbetäckningar och utrustning på sina maskiner än effekten och nyttan av dem i skogen.
Om vi ska ta ett litet exempel. Jag stämplade själv en 1:a gallring för ett tag sen (med ovist resultat för bedömaren är jag själv). Det tog ca 30-50min/ha och då stressade jag inte. Låt säga att det ska ta 1,5timme så kan det omöjligt vara så pressat ett inte denna tid finns. Sen kan vi diskutera nyttan av det, men som förare av maskinen så såg jag det som en stor fördel att samtidigt fundera ut vägval och förhindra onödiga passager.

Maskintillverkarna följer köparna. Därav så minskar även deras kravbild att producera mindre maskiner.

Det behövs inte så stor skördare för att klara sista gallring. En gammal Steber har visat sig klara uppgiften mycket bra. (Fråga är Steber samma maskin som Tigercat H09?)

Har i resan från aggregat typ Hypro till beståndsgående skördare stött på nedan nämnda påstående flera ggr. Du måste ändå ta upp stickvägar vid 2:a gallringen. Min ambition har hela tiden varit att göra även den med samma maskin. Varför skulle det vara ett dåligt alternativ?
Jag har en känsla av att maskinister är lite "bekväma". Man vill ha bra komfort o en maskin som klarar allt. Går man ifrån detta blir det "besvärligt".
Och varför de små maskinerna står still mer är nog enligt mig och där jag bor för att: 1. Här finns inga 2. "folk" vet inte om något annat än gallring med typ JD1070 alt JD1270 och alternativet tror man är manuellt eller med stegmatare på traktor.
Jag har fått in 4st gallringar på min maskin +1 uppdrag åt länsstyrelsen till nästa höst och jag har ingen maskinvana, ingen skoglig bakgrund mer än mitt eget ägande, Ingen skolning, och har inte marknadsfört mig någonting. Det måste väl vara ganska tydliga tendenser???

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#276851 Varför behövs det stickvägar till andra gallringen? Det är ju färre stammar kvar efter den och då ryms om man vill en större maskin i beståndet.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276854 Ja tror du suttit i maskin aldeles för lite om ja ska va ärlig, att sitta 8timmar om dan å ruska är inte skoj, å i andra gallring så gör man tyvärr det i en tigercat, ja har nog kört 10000 timmar el mer i en -99 en-04 o dagens som nu är en -09.... å vart gör den sej bäst.... jo i första gallring.... max 0,10 i medelstam då mår den bra, å du kommer märka att när du börjar köra grövre så kommer problemen me sprickor osv, sånt har iaf inte vi betalt för att reparera. Jämnför gärna vikten på en steber vs en av dom senare tigercatarna.... för att dom ska hålla (utvecklingen igen inom tillverkningen) så väger dom mer.... många ton mer.... gissningsvis för att stebrarna gick i andra gallring, vilket gjorde att dom gick sönder på vissa fronter, å då la tillverkarna på lite mer järn i konstruktion för att grejjerna ska hålla.... ja gissar, utan att ha läst på.... 4-5 ton skillnaden mellan steber å senaste h09


Sen som det ser ut hos oss, så ska vi ena dagen köra i stenigt helvete, där den lilla inte har en chans att komma fram, andra dan ska vi köra där det är blött el brant, ena dan klent å andra grovt... allt detta för att vi ska ha jobb 2 man på heltid.... då räcker det tyvärr inte med 3 skiften.... vi kör ca 2000 fub i månaden när vi får köra på för fullt, kör klena gallringar oftast runt 0.07. å som sagt dom fina första gallringarna sinar mer å mer å det har blitt klart me flera omarronderingar här, vilket göratt det är otroligt blandad skog, å kräver då flera maskingrupper om det ska slutaaverkas på skiftet åxå...
Vilket gör att det för vår del är bättre ekonomiskt med en större maskin att köra allt med...


Sen sitter det mer i vem som kör, än maskinens storlek.... har sett många som gallrat så hårt me beståndsgående att man skäms bara av att se på eländet, medans en skicklig chaufför i en större maskin gjort så bra jobb att man inte förstår hur det gått till....

Ja tror att det är själva skotningen som är boven i det hela.... där kan man nog gå ner i storlek en del för att kunna krympa vägarna....












Seb macahan skrev:Ska försöka o hålla detta till en novell o inte roman som det brukar bli.
Utan att sticka ut hakan allt för långt så känns det som att en betydande del av förarkåren har lite omotiverad ambition. Efter att ha försökt sätta mig in i ämnet "ordentligt" efter mitt eget intågande i maskinvärlden blir jag häpen av hur lite baskunskaper och intresse som ligger bakom vissa förare i kåren. Långt i från alla men skrämmande många verkar mer intresserade att prata modellbetäckningar och utrustning på sina maskiner än effekten och nyttan av dem i skogen.
Om vi ska ta ett litet exempel. Jag stämplade själv en 1:a gallring för ett tag sen (med ovist resultat för bedömaren är jag själv). Det tog ca 30-50min/ha och då stressade jag inte. Låt säga att det ska ta 1,5timme så kan det omöjligt vara så pressat ett inte denna tid finns. Sen kan vi diskutera nyttan av det, men som förare av maskinen så såg jag det som en stor fördel att samtidigt fundera ut vägval och förhindra onödiga passager.

Maskintillverkarna följer köparna. Därav så minskar även deras kravbild att producera mindre maskiner.

Det behövs inte så stor skördare för att klara sista gallring. En gammal Steber har visat sig klara uppgiften mycket bra. (Fråga är Steber samma maskin som Tigercat H09?)

Har i resan från aggregat typ Hypro till beståndsgående skördare stött på nedan nämnda påstående flera ggr. Du måste ändå ta upp stickvägar vid 2:a gallringen. Min ambition har hela tiden varit att göra även den med samma maskin. Varför skulle det vara ett dåligt alternativ?
Jag har en känsla av att maskinister är lite "bekväma". Man vill ha bra komfort o en maskin som klarar allt. Går man ifrån detta blir det "besvärligt".
Och varför de små maskinerna står still mer är nog enligt mig och där jag bor för att: 1. Här finns inga 2. "folk" vet inte om något annat än gallring med typ JD1070 alt JD1270 och alternativet tror man är manuellt eller med stegmatare på traktor.
Jag har fått in 4st gallringar på min maskin +1 uppdrag åt länsstyrelsen till nästa höst och jag har ingen maskinvana, ingen skoglig bakgrund mer än mitt eget ägande, Ingen skolning, och har inte marknadsfört mig någonting. Det måste väl vara ganska tydliga tendenser???

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276864 Ett försök att belysa diskussionen "från sidan" med några punkter.
Maskintyp: Olika maskiner har olika prestanda på framkomlighet, kranarbete, stamhållning för aptering, kostnad etc.
Förare: Här varierar gallringskunskap, apteringskunskap, syn, koordination, ansvar, uppoffring för en sak för att vinna något annat, social kompetens, ekonomi etc.

Med ovanstående menar jag att det är svårt att hitta allt som begärs i ett och samma ekipage.

Mera stormstabilt bestånd åstadkoms med glesare stickvägsnät och klokare gallring anpassat efter omständighet som föreligger (Oftast med försiktig gallring).

Inom 5 mils radie bör en mindre beståndsgående maskin med god personal klara ekonomin.

Problemet mot närmaste raden ovan är att bolag/personal motarbetar dessa lämpliga maskiner i vissa bestånd, eftersom de plockar bort vissa bestånd eller kräver planering som de inte vill ta på sig. Här är ett allvarligt problem.

Önsketänkande vore att lämplig maskin i större omfattning användes av flera bolag. Men bolagen ser svårigheter att då kunna "köra innerkurvan" på sitt sätt och inte frispråkigheten avslöjar avarterna av detta beteende, som blir alltför känt, genom entreprenörer ut till skogsägare.

Skogsägarnas styrka i upphandling, kunskap, gruppåverkan, öppenhet etc. är bristfaktor för att bästa förhållande skapas. Det saknas bra intressegrupp för skogsägare i dag. Så länge som varje skogsägare tror att den har ett Columbia ägg, behålls initiativet lättare hos bolagen.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#276870
Bertilsson skrev:Mera stormstabilt bestånd åstadkoms med glesare stickvägsnät och klokare gallring anpassat efter omständighet som föreligger (Oftast med försiktig gallring).


Det är framförallt två faktorer som ökar risken för vindskador: "störning" i beståndet (att man gallrar) och höjden på skogen. Därför bör man hugga upp de stickvägar man behöver senare redan vid första gallring, så hinner träden anpassa sig efter detta. Och gallringsstyrkan bör sjunka över tiden. Stickvägsavståndet har försumbar inverkan.

Ett annat sätt att minska stormkönslihheten är att blanda in löv i beståndet.

När det gäller snöbrott är det framförallt träd med upphissade kronor och slanka stammar som drabbas, men även då ökar gallring risken för skador.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276872
Skogsforskare skrev: Stickvägsavståndet har försumbar inverkan.
Konkretisera detta uttryck "försumbar".
Egentligen säger du tydligt att stickvägarna skall bli färdiga tidigt (instämmer), men därmed är det väl bekräftat att stickvägarna under utvecklingen är det viktigaste som kan påverkas genom åtgärd (trädlängden är en tidsfaktor). Givetvis är gallringsstyrkan också viktig faktor som påverkar, men den nämndes inte.

Om inte stickvägar behövs på vanligtvis 17 m avstånd, är det väl klart bättre med glest stickvägsnät?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#276873
Skogsforskare skrev:
Bertilsson skrev:Mera stormstabilt bestånd åstadkoms med glesare stickvägsnät och klokare gallring anpassat efter omständighet som föreligger (Oftast med försiktig gallring).


Det är framförallt två faktorer som ökar risken för vindskador: "störning" i beståndet (att man gallrar) och höjden på skogen. Därför bör man hugga upp de stickvägar man behöver senare redan vid första gallring, så hinner träden anpassa sig efter detta. Och gallringsstyrkan bör sjunka över tiden. Stickvägsavståndet har försumbar inverkan.

Ett annat sätt att minska stormkönslihheten är att blanda in löv i beståndet.

När det gäller snöbrott är det framförallt träd med upphissade kronor och slanka stammar som drabbas, men även då ökar gallring risken för skador.


Ja, gallra i tid och gallra jämnt samt släpp inte in vinden från förhärskande vindriktning längs stickvägarna.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#276875 Jo Bertilsson, jag skrev att gallringsstyrkan bör sjunka över tiden.

Om man hugger fram alla stickvägar redan vid första gallring och inte breddar dem senare så undviker man en störning som kan skapa instabilitet i beståndet. Med försumbar inverkan menar jag att det inte spelar någon om stickvägarna ligger på 15, 20 eller 25 m avstånd.

När det gäller stickvägsbredd så känner jag inte till några studier som visar att risken för framtida stormfällning skulle vara markant högre om stickvägen är 5 m bred jämfört med 3,5 eller 4 meter.

Dessutom kan man inte räkna stickvägsareal som avståndet mellan kantträden, eftersom träden längs stickvägen utnyttjar denna areal, om inte annat för att utveckla en större krona.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#276876 Så här vill jag ha min gallring. Tallkultur norrland. Förstagallring medelstam 0,06-0,08 lämplig maskin t,ex Rottne H8. 35m mellan vägarna och vägbredd 4,5-5 m. så raka vägar som möjligt och en 15 tons skotare med band om nödvändigt.
Andra gallring samma vägar och skotarstorlek men nu är skördarstorleken uppe på 901-911, 1070 nivå.
Detta ger jämnaste beståndet med minst skador och lägsta avverkningskostnad.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#276879 Varför 35 m mellan vägarna?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276884
Skogsforskare skrev:Jo Bertilsson, jag skrev att gallringsstyrkan bör sjunka över tiden.

Om man hugger fram alla stickvägar redan vid första gallring och inte breddar dem senare så undviker man en störning som kan skapa instabilitet i beståndet.
Sett som trend så instämmer jag givetvis. Men stickvägsupptagning är väl alltid en störning av olika grad?

Skogsforskare skrev: Med försumbar inverkan menar jag att det inte spelar någon om stickvägarna ligger på 15, 20 eller 25 m avstånd.
Om detta var ditt svar på min fråga så blir jag häpen.
Inte ens vid ideala förutsättningar vid tidig gallring, så säger mina erfarenheter att ditt påstående verkar stämma. Gäller det även efter ex. försummad tidigare röjning och täta bestånd?

Skogsforskare skrev:När det gäller stickvägsbredd så känner jag inte till några studier som visar att risken för framtida stormfällning skulle vara markant högre om stickvägen är 5 m bred jämfört med 3,5 eller 4 meter.
Se förra svaret.
Finns det ingen samstämmighet mellan olika gallringsstyrka och olika stickvägsbredd omkring hur det orsakar ex. stormrisk?

Skogsforskare skrev:Dessutom kan man inte räkna stickvägsareal som avståndet mellan kantträden, eftersom träden längs stickvägen utnyttjar denna areal, om inte annat för att utveckla en större krona.
Är inte avstånd mellan träd av betydelse. Det finns väl åtminstone en tidsfaktor, som gör att det en tid är tillväxtförlust i stickväg och mer i breda stickvägar?
Dessutom trivs inte industrin med ovala stammar som tycks öka vid stickväg.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#276886 35m mellan vägarna stämmer bra för att göra två stråk mellan vägarna med en skördare av mindre storlek. Sen ger det större avståndet betydligt mer virke på varje stickväg vilket förbilligar skotningen samt att arealen som påverkas av eventuella körskador blir betydligt mindre.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276889 Har man 60m mellan vägarna passar det bra med vinschning, vajerkran och jordbrukstraktor. Om man inte tänker på kortsiktig profit är det bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).