Arbetskläder för skogen

Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

20 inlägg 17526 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Textilstudent  
#276595 Hej,

Jag är student på Textilhögskolan och håller på med mitt examensarbete just nu. Det handlar om hur själva sågskyddstextilen påverkar komforten i exempelvis sågskyddsbyxor. Som komplement till mina tester vill jag gärna ta reda på vilka komfortegenskaper som faktiskt påverkar dig som användare. Jag skulle därför bli väldigt glad om du tar några minuter, klickar på länken nedan och går in och svarar på min enkät. Den är helt anonym och har du några frågor så går det bra att ställa dem här så ska jag försöka svara så fort som möjligt.

Tack på förhand!

Länk till enkäten: https://www.surveymonkey.com/s/BNB6MGV



   TS
Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Blivande snickare  
#276604 Svarat och klart! :smile:
En sak jag skulle vilja fylla i är hängslar!
En mycket viktig detalj om du frågar mej, hatar byxor som bältet blir och spänna runt magen eller som hänger ner undet halva röven :mrgreen:

Så möjlighet för hängslen kan vara en avgörande detalj.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

anersimyra  
#276608
Blivande snickare skrev:Svarat och klart! :smile:
En sak jag skulle vilja fylla i är hängslar!
En mycket viktig detalj om du frågar mej, hatar byxor som bältet blir och spänna runt magen eller som hänger ner undet halva röven :mrgreen:

Så möjlighet för hängslen kan vara en avgörande detalj.
Alla huggarbrallor har ju knappar för montage av hängslen.. :smile: :smile: De där runda hårda sakerna som ser ut som karameller, med hål i... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

tallen100  
#276610
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:Svarat och klart! :smile:
En sak jag skulle vilja fylla i är hängslar!
En mycket viktig detalj om du frågar mej, hatar byxor som bältet blir och spänna runt magen eller som hänger ner undet halva röven :mrgreen:

Så möjlighet för hängslen kan vara en avgörande detalj.
Alla huggarbrallor har ju knappar för montage av hängslen.. :smile: :smile: De där runda hårda sakerna som ser ut som karameller, med hål i... :mrgreen: :mrgreen:

Har alltid undrat varför det är hål i karamellerna... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Blivande snickare  
#276611 Nej!
Min kompis har ett par från motonet(?) utan knappar. Han använder "knäpphängslar" men dom vill ju släppa ibland (läs ofta :| )

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

tallen100  
#276614
Blivande snickare skrev:Nej!
Min kompis har ett par från motonet(?) utan knappar. Han använder "knäpphängslar" men dom vill ju släppa ibland (läs ofta :| )

Han har inte ätit upp "karamellerna" då :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Blivande snickare  
#276616 Mycket möjligt, han är faktiskt en riktig sockerråtta! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

anersimyra  
#276617
Blivande snickare skrev:Nej!
Min kompis har ett par från motonet(?) utan knappar. Han använder "knäpphängslar" men dom vill ju släppa ibland (läs ofta :| )
Det är bögarnas fel .. :lol: Jo, brallorna behöver då en förstärkt kant där hängslena ska knäppas.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276622 Jobbar man på sommaren så är huggarbyxor olidligt varma!

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

anersimyra  
#276623
Röjkvist skrev:Jobbar man på sommaren så är huggarbyxor olidligt varma!
Oregon Waipua är de svalaste jag provat.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Si63  
#276699 en dragkedja längst ner på benen för att enklare ta på sig stövlarna vore önskvärt

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

anersimyra  
#276712
Sinkro63 skrev:en dragkedja längst ner på benen för att enklare ta på sig stövlarna vore önskvärt
Jag har provat brallor med dragkedja, de var sönder efter ett par timmars arbete :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Larsss  
#276714 Bra utformad enkät och smart sätt att sprida den. Lycka till med examensarbetet!

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

quaker  
#276720 Saknar klassiska byxkrokar aka. m59/m90, sedan vore det kul om nån kunde komma med underställ
Som är kraftigare på baksidan, dvs där man inte har sågskydd. Stihl har förvisso men tänk woolpower el. Motsvarande.
Ang. Dragkedjan vid stövelskaften så får man nog tänka sig ha flera tryckknappar som avlastar dragkedjan, tyget flexar mer än en dragkedja.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

axwell  
#276724 På frågan om sågskyddsbyxor är bekväma att använda utan underställ kan jag inte ge ett entydigt svar.

Med huggarstövlar innebär det skavsår på vaderna om jag inte har underställ eller knälånga strumpor.
Med huggarkängor och sågskyddsbyxor räcker det med ankelsocks, utom vid sträng kyla förstås :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).