Vedmaskiner, flishuggar

Tips på vedkapsåg

13 inlägg 10188 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på vedkapsåg

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26265 Håller på och kollar runt efter ny vedkap. Vad har ni för tips och erfarenheter?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips på vedkapsåg

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26309
Bengt_T skrev:Håller på och kollar runt efter ny vedkap. Vad har ni för tips och erfarenheter?


bara en kap eller en kap/klyv? i så fall finns de en del redan på forumet

Avatar Fallback
Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26360 Nej det gäller bara vedkap. (Har redan en Faxes klyv)
Det verkar finnas en hel del modeller med olika effektklasser. Hur stor effekt behövs för 20-30 cm bitar?

   TS
Avatar Fallback
Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27658 Faxes har ju även en kapsåg som är populär. Dom nyare sågarna har väl bättre balans och mer skydd. Men även de äldre sågarna fungerar ju riktigt bra. Man ser ju ofta både 20 och 30 år gamla Faxes sågar stå och arbeta på gårdarna.

Avatar Fallback
Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27750 Ja, det lutar nog åt en Faxes kapsåg. Den finns med 4 kw motor och 700 mm klinga och det känns ganska rejält.

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#27756 kolla in den här
http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16020000

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27778

den är säkert bra, men hur är arbetsställningen efter 3-4h, armen rakt ut känns inte optimalt....

Avatar Fallback
Hansson  
#27834 Hittade en film på den
http://www.perwikstrand.se/film.asp?nav=22020600

Användarvisningsbild
bmbamse  
#38419
kisaved skrev:

den är säkert bra, men hur är arbetsställningen efter 3-4h, armen rakt ut känns inte optimalt....



Jag kan med säkerhet säga att ryggen mår betydligt bättre med den där än en "vanlig" balanskap! Jag har själv varianten där man lyfter klingan med en spak som man drar rakt upp, och make till ryggknäckare får man nog leta efter...

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedkapsåg

herjman  
#264399 Ganska gammal tråd men recensera gärna era vedkapar. Är speciellt nyfiken på Rättvikskapen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedkapsåg

Sunilorblede  
#264466
herjman skrev:Ganska gammal tråd men recensera gärna era vedkapar. Är speciellt nyfiken på Rättvikskapen.


Jag använder en rättvikskap. Jag tycker den funkar bra. Har väl inte så mycket annat än en gammal med träram där man lyfter klingan i en spak nerifrån att jämföra med och då vinner rättvikskapen alla dagar. Kraften har inte vart nåt problem med de bitar som ryms i kapen och jag upplever den inte som påfrestande för kroppen att använda. En välskärpt klinga gör som vanligt stor skillnad när det gäller ovanstående påståenden. Sågen är även lätt att flytta då man sätter fast bordet vertikalt och skjuter den likt en skottkärra. Så jag är helnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedkapsåg

herjman  
#264611 Känns den gedigen i kvalitén? Hur grovt kan man kapa, 30cm?

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedkapsåg

Sunilorblede  
#264632 Jo nog är kvalitén bra,och du ligger nog rätt i grovleken, har inte mätt men kring 30 borde det ju vara med en 70 klinga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).