Före och efter jobbet

Nätskojare

3 inlägg 3771 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nätskojare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276510 Nätskojarna ( bedragarna) blir förstås bara fiffigare och fiffigare.
Här i FIN har man "kopierat" bla Tullens hemsidor och sänt mejl "att paketet ni beställt sänds tillbaka om ni inte betalar tullavgift"...

Är ju en hel del som beställer via nätet och därmed undgår tullavgift,så ett sånt här bluffmejl orakade panik och raskt betalades 50 000 euro till ett konto som inte tillhörde Tullen :roll:

Polisen hann stoppa pengarna och det mesta har återbördats till sina rätta ägare.

Nu är då ett nytt mejl igång.

http://www.mtv.fi/uutiset/it/artikkeli/ ... a-/3161946

Denna gång från en "indrivningsbyrå" där man påminns om en "obetald förseningsavgift+ränta" på cirka 12 euro.

Om man inte betalar idag så går det till indrivning+betalningsanmärkning i morgon.

Vill man veta vilken räkning det gäller ska man mata in bankkoderna.
Problemet är att länken går till en "kodfiskesida" och bums har dom tömt kontot.

Egentligen ett ganska fiffigt trick,jag menar alla har vi väl nån räkning som man inte kommit ihåg att betala senast förfallodag,och att sen sätta ett mejl med myndighetsstatus och hota med betalningsanmärkning får säkert en del att snällt mata in sina koder....

Är egentligen sabla tur att kontot hela tiden är tomt så dom har inget att stjäla :grin:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nätskojare

totte  
#276538 Jo, det är mycket små knep och finter dom kär med, det där med tullen var ju rätt listigt. Sen är det ju så att alla myndigheter, banker, m fl institutioner aldrig skickar ut något via vanlig mejl, men det finns många som inte vet det.

Användarvisningsbild

Re: Nätskojare

JensSkoog  
#276544
Simba skrev:Är egentligen sabla tur att kontot hela tiden är tomt så dom har inget att stjäla :grin:

Finns det fler av oss :mrgreen:
Själv får jag dagliga mails från olika adresser där dom vil at jag ska logga in och få olika sakor, dator, kamror och annat, even pengar "Varför svarar du inte - gåven väntar på dig!" Finnsa ju alltid dom som går på, och om dom skickar ut 100.000 mails, så holler det om dom får 10 på kroken!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).