Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

34 inlägg 26410 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Remomannen  
#276160 Det lutar mot att det blir den här traktorn:

http://kompakttraktor.com/page14.html

Tycker själv att den verkar vara funkis för mina behov.

Åsikter/synpunkter någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276169 Ser fin ut, men nu spräckte du nog din buget lite om du ska ha en vagn också. Kan bara säga att du är inte den förste.. :)

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276224
Remomannen skrev:Det lutar mot att det blir den här traktorn:

http://kompakttraktor.com/page14.html

Tycker själv att den verkar vara funkis för mina behov.

Åsikter/synpunkter någon?


En minitraktor med så stora hjul som jag hade velat ha.

Lika bra att du redan nu börjar fundera på hur stakarna skall förlängas om det blir en Kranman 1600T.
Den traktorn drar med lätthet en sådan vagn, ännu bättre med en bakvikt på några hundra kg.

Som hema skriver, budgeten blir ansträngd.
En del av det får du tillbaks i lägre drifts- och underhållskostnader.

Ta det på nöjeskontot, för det är ett nöje med den tillfredsställelse man känner över att kunna åstadkomma så mycket med så små medel.

Din tilltänkta Isekin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dxnfPkg7jdc[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

anersimyra  
#276227 Huga.. :surp: :surp: , de där snö/ler skyfflarna till däck är inget jag ens skulle tänka på att fara till skogs med.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276261 Man kan ju slänga på kedjor o röja bort alla elaka slystubbar. Sedan så kanske bakre infästningen av lastaren skulle kunna ställa till det i terrängen, men man för köra med huvudet på skaft.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hazzilla  
#276492 Jag trodde att ATV + skogsvagn med kran skulle vara ett vinnande koncept men efter att ha provat i vinter har jag tänkt om. För det första är vagnen så tung att bakfjädringen skulle behövas styvas upp, det går bättre lastad en tom. Sedan har jag ingen servo. Övervägde att köpa en kompakttraktor men tyckade att de hade för dålig markfrigång och vägregistrerade modeller fanns det lite av som begagnade. En nya kina traktor kostar lika mycket som en hygglig jordbrukstraktor så igår köpte jag en Ford 4130 4wd '91 till lägre pris en än 24hk kinatraktor! Näste blir att byta kranvagnen..

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276512 Ford 4130 är en nästan fullstor traktor om min sökning blev bra. Så det är lite svårt att göra en rättvis jämförelse där, men kommer du fram med en större traktor så varför inte. Kan tipsa om denna vagn som jag hade varit sugen på om jag skulle satsa på traktor av mer normalstorlek i skogen.
Bild

http://www.blocket.se/dalarna/Skogsvagn_53250630.htm?sa=1

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hazzilla  
#276515
Hema skrev:Ford 4130 är en nästan fullstor traktor om min sökning blev bra. Så det är lite svårt att göra en rättvis jämförelse där, men kommer du fram med en större traktor så varför inte. Kan tipsa om denna vagn som jag hade varit sugen på om jag skulle satsa på traktor av mer normalstorlek i skogen.
Bild

http://www.blocket.se/dalarna/Skogsvagn_53250630.htm?sa=1

Jo, jag vet att jämförelsen haltar men min erfarenhet styrde in mig på fullstort (nästan)

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Remomannen  
#276600 Jag var inne på fullstort ett tag. Priset blir ju nästan detsamma, men kapaciteten bra mycket större.

Grejen är den att jag måste ta hänsyn till mark och smidighet. Körskador ska undvikas i största möjliga mån och det är viktigt att det är "snyggt" i skogen. (Det är mest min frus skog och det ska ridas, promeneras och plockas svamp och bär i skogen)

Det var någon här som kommenterade däcken på min tilltänkta traktor. Förklara för en okunnig vad det är för fel på dem och vilka däck man istället ska ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Windsor  
#276673 Jag hade köpt en vanlig traktor med griplastarvagn. Enligt mitt tycke är kompakttraktorer och atvs lite för mycket leksak att ha i skogen. Nej en gammal MF 165, Bm 600, Ford 4000. Ja där är många modeller att vraka och välja mellan som med ett par rejäla kedjor klarar dra en griplastarvagn utan problem. Du har dessutom mer kraft och får ut större volym per vända samtidigt som du kan gränsla många hinder som du annars får ta dig runt med en atv. Priset på en äldre traktor med skogsvagn är barnsligt tillskillnad mot en atv/kompakttraktor som snabbt springer i pengar.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276689 Men det är mycket roligare med ATV och har man roligt är man oftare i skogen. Dock kan man ta ut en en traktorgrävare eller likn. för att ta bort de värsta hindren.. :)

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hazzilla  
#276751 Man ķan ha både och! Lunna de mer otillgängliga träden med ATVn och köra ut med traktorn.

Användarvisningsbild

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276769
Hazzilla skrev:Man ķan ha både och! Lunna de mer otillgängliga träden med ATVn och köra ut med traktorn.

På kusinen och min gård finns det fler och välja på :grin:
Valmet 505 med driven 10tons Mohedavagn, Davidbrown 885 med starkran, Jinma 254 med driven Kranmanvagn, Yamaha 450 med Avestavagnen vedvagn.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276798
Remomannen skrev:Det var någon här som kommenterade däcken på min tilltänkta traktor. Förklara för en okunnig vad det är för fel på dem och vilka däck man istället ska ha.


Någon av de med negativ kritik bör få förklara i detalj vad de menar.

Vet inte hur många lager det är på däcken, i skogen är det säkrare att ha mer än 4 lager.
Har dock själv åkt i skogen på 4ply med bullig form i minst 10 år utan att att däcken tagit skada.

Mönstret är aggresivt, går bra torrt grus och sand, tyvärr ser dom inte ut att vara självrensande, dvs om dom slirar i geggig lera så fylls mönstret och leran lossnar inte förrän du kommer ut på fast mark.
Ungefär som en värstingsnöskoter med höga kammar på mattan, greppar bra men skyfflar undan snön om föraren är för ivrig.

Enklare snökedjor kan gömma sig i mönstret, troligen behöver du inga snökedjor.
Komplettera i stället med skruvdubb, till stor hjälp vid isigt före.

Grannens 5-tons traktor har liknande mönster på sina nya däck och klarar sig galant utan kedjor.

Ingen avgörande fråga för att köpa/inte köpa.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Yanmar 1502d  
#276856 Jag har samma mönster på mina däck. Har brant och stenig skog blandat med lera. Har aldrig haft problem att ta mig fram eller känt obehag pga däcken. På vinter skruvar jag i dubb. Använder skruv med åttakantiga huvuden eller korta franska träskruvar. Två i varje klack. Grymt bra fäste. Har även provat riktiga skruvdubb som är till skoter men tycker inte de är bättre samt att de är sjukt mycket dyrare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).