Sågverk (mindre)

Vad behövs för att såga ek till golv

3 inlägg 7645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad behövs för att såga ek till golv

Kroken3  
#276429 Jag skulle behöva hjälp med tips på vilken utrustning som behövs för att såga 7 meters kilsågade golvplank av en ekstock.
Rotsidan är cirka 65 cm och toppen runt 50 - 55 cm, alltså inget man tar under armen och går iväg med, :smile:

I dagsläget har jag en Stihl 660 men ingen annan utrustning och vill såklart komma så billigt undan som möjligt. Har kikat på Logosol LSG men funderar då hur jag löser förstasnittet.
Kan man skjuta en 4 meters stege vidare i steg om 2 meter med tillräckligt gott resultat?
Och hur får jag till det så att mittersta plankan hamnar i centrum längs hela stocken, för det ska den väl?

Det blir förhopningsvis fler ekstockar och en del övergrova granar och björkar i framtiden så jag är ju sugen på en M8, men då får jag problemet med att lyft stocken. Några tips eller idéer? (har ingen traktor, ( ännu :roll: ) )

Eller ska jag tänka i andra banor?

DSC_0900_mini.jpg


/Christina



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad behövs för att såga ek till golv

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276452 Förstasnittet fixar du enklast med att spika ett par bädor på ovansidan av stocken och palla upp dem så att ovansidan av brädorna kommer parallellt med centrum av stocken. Märk sedan ut hur du vill ha snitten och ta till ca 6 mm för varje snitt (om du kör med Stihls PMX-kedja). Sedan är det bara att skära det översta snittet du markerat som inte går igenom någon spik. Nu har du en referensyta att skära upp resten med.

Det är inte nödvändigt att ha mittersta plankan i centrum. Det kan t.o.m. vara bättre att göra ett snitt genom centrum för då kommer märgen så långt från en slityta som möjligt.

Om du vill kvartssåga stocken istället för att blocksåga eller kilsåga är det lämpligast att klyva den en planka från mitten först. Eftersom Big Mill LSG bara klarar att ta 8 tum hamnar då första snittet 3 mm +en planka + 6 mm + 20 cm från centrum. Kvartssågning minskar risken att brädorna vrider sig eftersom årsringarna kommer mer vinkelrätt mot plankan men med Big Mill LSG får du bara 8-tumsplank.

Avatar Fallback

Re: Vad behövs för att såga ek till golv

Pabene  
#286726 Jag har sågat en del ek med stockbandsåg, vi har en Litauisk "Metesa". Bästa resultatet har vi fått då vi sågat ämnen, dels enkla med "arbetsmån" = 8-10mm och dels tjockare som sedan torrklyvits. Jag har bara ströat och lufttorkat och då tar det ganska lång tid att torka tjockare dimensioner. Att torrklyva och justersåga i stockbandsågen går utomordentligt bra. Sågsnittet i det torrklyvda ämnet ger "riktade" ytor och torkningsfel på kvarvarande sida kan sedan sågas eller hyvlas till bädor med mycket bra måttnoggrannhet. Jag tycker att ek är lättsågat.
Om man har bra utrustning och hjälpmedel för att hantera tunga stockar, lägga upp på stockbordet, vända stocken/blocket osv, kräver inte själva sågningan så kraftiga "don". Bädden bör dock vara så kraftig att den klarar sin uppgift. Pilous har en lågprissåg med riktigt bra bädd som tar 75 cm diameter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).