Bioenergi

Rimligt pris för långved?

32 inlägg 73492 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

JensSkoog  
#272589
Vedproducent skrev:Den björken finns inte som du får ut ved 30 cm med faktor 1,5
Det är bara löjligt att ens resonera priser då om man har så helt grundläggande fel.

Det vet du säkert bättre en jag! :wink: Jag använde bara tal jag hörd! Men oavsedd, god business som gör plånboken fet, kan inte småskalig vedproduktion vara!

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

Sture Andersson  
#272598 Mycket sifror här,men jag tycker inte lönsamheten är så dålig på ved.Om jag hugger björkmassa 20 m3t =högst 10m3f.Så får jag runt 3000kr för det som masa.
Om jag kör det genom vedmaskin och säljer som brasved 3ocm så får jag ut minst 20m3s.
Om jag tar 400 kr /m3s så ger detta 8000kr. Beror på vad man är van med för timpeng men jag tycker det är helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Vedproducent  
#272604
Sture Andersson skrev:Mycket sifror här,men jag tycker inte lönsamheten är så dålig på ved.Om jag hugger björkmassa 20 m3t =högst 10m3f.Så får jag runt 3000kr för det som masa.
Om jag kör det genom vedmaskin och säljer som brasved 3ocm så får jag ut minst 20m3s.
Om jag tar 400 kr /m3s så ger detta 8000kr. Beror på vad man är van med för timpeng men jag tycker det är helt ok.

Men 20 m3 travad björkmassaved kan man ju sälja för 5000 kr vid bilväg. Det är ju det som det diskuterats i tråden. Men är du nöjd sen med 2400 kr plus moms för dina arbetstimmar plus verkyg/utrustning så är det ju bra. Jag skulle tro du får betala för att arbeta när du betalt din utrustning.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

jannee  
#272609 När det gäller björkmassa, fritt bilväg tror jag att pris över 200 kr m3 travat är svårt att erhålla.
Nu rör det sig inte sällan om osynliga pengar + att kunderna idag har blivit mer och mer bekväma.
Snart är det bara den äldre och invandrare som har tid och ork på att upparbeta veden själva.
Ser ytterst sällan några annonser på att lövmassa till salu, däremot dagligen på 30 cm ved i stjälpt mått (450 kr m3 verkar vara mer eller mindre standard).

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272637 Enklast är att inte lära folk skillnad på travmätt och fub.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

axwell  
#272683
Vedproducent skrev:Ja inte mycket att säga om priset. Klart att det bör vara dyrare om man ska sälja små skvättar till privatpersoner. Det som vore mer intressant är att höra åsikterna hur du får ihop vedkalkylen på färdig ved med försäljningspris på 3-350 kr m3 stjälpt när nu vettigt inköpspris anses ligga på 250 kr travmetern plus frakten hem.


Varför skulle en privatperson utan momsregistrering lägga ner sin tid på en sån idé?
Kalkylen för en sån liten mängd får istället ses mot vad skulle det annars ha kostat, inkl. moms och frakt.

En kamineldare kan behöva 4 travkubik = 1000 kr,+ 200 kr frakt, klyvhyra + 50 kr, vedkaphyra + 50 kr.
Kostnad 1300 kr/6 m3stj = 217/m3stj kr inkl. moms.


Färdig ved från närbelägen handlare: 6*500kr + frakt 200 = 3200 inkl moms.

Frågan är om handlaren nöjer sig med 200 i frakt, jag klarar det för långveden åker bara en omväg, ingen extra lastning, lossningen tar samma tid för mig hemma som hos privatpersonen.

Det tillkommer visserligen kostnader för hämtning av klyv, vedkap, och arbetshandskar

Kostnadsbesparingen för en sån liten mängd: Minst 50 %

Större volym bättre affär :!:

http://www.krigsbyn.se/sts_mtrl.html

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Vedproducent  
#272695
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Ja inte mycket att säga om priset. Klart att det bör vara dyrare om man ska sälja små skvättar till privatpersoner. Det som vore mer intressant är att höra åsikterna hur du får ihop vedkalkylen på färdig ved med försäljningspris på 3-350 kr m3 stjälpt när nu vettigt inköpspris anses ligga på 250 kr travmetern plus frakten hem.


Varför skulle en privatperson utan momsregistrering lägga ner sin tid på en sån idé?
Kalkylen för en sån liten mängd får istället ses mot vad skulle det annars ha kostat, inkl. moms och frakt.

En kamineldare kan behöva 4 travkubik = 1000 kr,+ 200 kr frakt, klyvhyra + 50 kr, vedkaphyra + 50 kr.
Kostnad 1300 kr/6 m3stj = 217/m3stj kr inkl. moms.


Färdig ved från närbelägen handlare: 6*500kr + frakt 200 = 3200 inkl moms.

Frågan är om handlaren nöjer sig med 200 i frakt, jag klarar det för långveden åker bara en omväg, ingen extra lastning, lossningen tar samma tid för mig hemma som hos privatpersonen.

Det tillkommer visserligen kostnader för hämtning av klyv, vedkap, och arbetshandskar

Kostnadsbesparingen för en sån liten mängd: Minst 50 %

Större volym bättre affär :!:

http://www.krigsbyn.se/sts_mtrl.html

Ja om man anser att man har dom kostnaderna så kan man mycket väl räkna så. För att få till en korrekt kostnad/ersättningskalkyl måste man dock jämföra med samma mängd köpt ved som dom 4 m3 travat ger i utfall. Och då blir ju din ersättning 1000 kr lägre eller din totala ersättning blir 900kr i exemplet ovan.

Är man nöjd med det och åka fram och tillbaka med klyvar mm och jobba för dom pengarna ska man naturligtvis göra det. Är man inte nöjd med det så kan man antingen låtsas att man måste köpa mycket mer ved eller så köper man helt enkelt färdig ved.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Skogstomte  
#272734
skogshasse skrev:
Skogstomte skrev:Inget konstigt att det är dyrare för privatisar. Små skvättar och många tror att de kan få en massa service helt gratis. Man vet inte när och om man blir av med pinnarna. Vill ofta köpa svart. Säljer numera allt mindre ved, höj priset så slipper man dom...

Bolaget hämtar, drar av 10% i vrak och sedan ramlar slantarna in automatiskt.


hej på dej vad tycker du gränsen går för små skvättar och inte små skvättar sen undrar jag en sak till vad syftar du på för dia när du skriver pinnar


Jag vill kalla allt under 30m3t för småskvättar. Pinnar har inget med dimension att göra för mig, allt är pinnar. Hugger ved lika som 3-meters massa normalt.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

skogsbonne  
#272738 Köper in björkmassan för under 300 kr/fub (vet inte exakt) har inget behov av att sälja den som långved men gjort det någon gång och då för 250 kr/trav, priser utan moms.

Blir ju en rejäl vinst :)

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

palbin  
#276392 Jag undrar om detta oxå - jag skall sälja ministockar (1,2 m
långa kom vi överens om idag) björk av "knapp mellanstorlek"
travade parallellt som om de vore 3 meterstockar till en privat-
person som hämtar dem med släp (eller traktor) - knappt 40
träd cirka volymen är knappt 10 m3 fub gissar jag innan jag
börjat såga ner dem vilket blir imorgon eller övermorgon (sä-
songens sista insats hoppas jag :) ) - och vi har sedan länge
kommit överens om att det skall kosta motsv 200 kr per färdig
m3 ved kastmått - och när jag själv suttit och funderat har jag
kommit fram till att det borde betyda 300 per m3 travade björk-
ministockar - möjligen då med de krokiga lagda vid sidan för
sig eller ev kapade så de blir raka ... ???????????????????

Dvs jag undrar vad som är den korrekta faktorn mellan färdig ved
kastmått och parallellt travade ministockar - 1,5 eller?

Edit: när jag söker lite på den berömda weben och finner denna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volymenhet ... 3%A4ringen

så verkar det istället som faktorn skall vara 2 - dvs 1 m3 travat =
2 m3 kastat (eller stjälpt) - och att detta i sin tur bara skulle vara
2/3 m3 fub?

Om så är fallet får jag köra på det - fast då kan nog kunden säga
nej så jag får asa hem det själv istället o göra ved av det (: (: ... .

PS. Att björk fälld (huggen??) efter saven gått upp ej skulle torka
(då den blivit huggen till ved) tror jag fö ej på - varför skulle den
inte göra det :) ?

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

Husqy346  
#276431 Ved torkar vist fast det har gått upp sav i den men torktiden blir längre .

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

palbin  
#276438 Jo precis - det är vad jag oxå menar - anledningen till mitt PS är att det
finns en tråd "Hur sent hugga björk? " där man om jag tolkar saker rätt
verkar ifrågasätta detta ... .

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

palbin  
#276786 300 kr/m3 hämtpris för travad "kort långved" (1,2 meter lång och tätt
travad efter bästa förmåga - nästan bara björk men även lite ek, aven-
bok och alm (tror jag i vart fall, men vem kan hålla reda på alla lövträd
som finns?)) verkar min kund glatt gått med på enligt ombud ... .

Det borde ju bli ett fördelaktigt vedpris för kunden och bespar mig en
massa arbete ta hand om den - har börjat trava den idag ... . Givetvis
en massa lågavlönat grovslit ... :) .

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

Husqy346  
#277412 Då är det ju bara sälja och vara glad !

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

palbin  
#277441 Kunden var här för en dryg timme sedan och betalade för min travade
1,2 meters ved - jag mätte traven till aningen mer än 10.5 m3 - då la-
de jag största omsorg på att trava den så tätt jag bara kunde och hade
sågat av träd "med baser som vidgar sig" ovan bas för få dem väl trav-
bara - stubbarna ska kunden få sen i vilket fall mot att han hämtar dem
själv i trerängen ... . Borde bli en ytterligare m3 huggen ved gissar jag
... .

Hade kunden inte velat ha traven hade jag tagit hand om den själv istäl-
let ... . För liten timpeng annars ... .

Jag fällde typ 40-50 träd - nästan bara björk plus ngt enstaka annat
lövträd - att fälla, kvista och kapa tog väl en heldag typ och kostade in-
te mkt energi, men att släpa ut dem till "fritt bilväg" (heter det väl) var
ett iofs välbehövligt ganska utdraget och bitvis tungt träningspass ... .
Inte konstigt att många använder maskiner för detta ... :) .

Sålde även sju bingar färdigved till två danskar i veckan - så piengarna
väller in mer eller mindre :) .

DSC00298.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).