Motorsåg och handhållet

justera förgasaren är omöjligt

30 inlägg 27497 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

totte  
#276284 Packningen ser väl ok ut, sätt tillbaks den på samma håll som den satt så duger den. Brukar vara nån slags fiber i såna packningar, i princip hårdpressad papp

Filtret är nog inga problem, ser rent och fint ut.

Byta vevaxeltätningar är inte riktigt enkelt, av med koppling och av med svänghjul, sen kan det vara ett drev till oljepumpen som kan vara besvärligt, minns nu inte hur detär på den här. Men det är inget man gör utan att ha lite mekarkunskaper. Att plocka av svänghjulet kräver att man vet hur det skall gå till, annars är risken stor att man skadar något.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

TorxE14  
#276290 OBS: Man får inte hålla fast svänghjulet på vevaxels ena ände för att lossa centrifugalkopplingen i andra änden, då blir vevaxeln skev. (den är skarvad på mitten på tvåtaktare för att få dit vevlagret )

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

Brumsten  
#276337 Hej, bensinfiltret är dåligt, när dom blir missfärgade är det dags att byta.
Jämför med ett nytt filter så ser du.
Om ett bensinfilter blir tillräckligt igensatt kan det börja fungera som huvudmunstycke
vid fullgas och motorn skär pga. övervarvning.
Byt filter.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

pelrik  
#282995 Funderar nu, om det skulle vara en bra idé att plocka isär alla delar i sågen bara för att lära mig något samtidigt som jag kan undersöka alla komponenter och se var felet kan vara??

Om det är en bra idé, har ni några bra tips vad jag ska tänka på när jag gör det?

Sen en Off Topic fråga; Är nya sågar av samma kvalitet som dessa gamla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

totte  
#283010 Om man vill lära sig att meka såg så är det en bra metod. Att tänka på:

Fotografera ofta när du plockar ner, man tror man minns hur det satt, det gör man inte.

I samma anda håll reda på alla delar, sorterade i askar, anteckna gärna också.

Dela inte vevhuset, det behövs bara om lagren är dåliga.

Att få av svänghjulet är en av de kritiska operationerna, bäst är att ha rätt avdragare, men annars finns det bra knep som nästan alltid funkar. Att använda fel knep brukar sluta med haveri.

Försiktighet, noggrannhet och renlighet.

OffTopic-frågan: Enlig min uppfattning, nej inte i närheten, men betänk att jag är tekniknostalgiker.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

Brumsten  
#283069 Hej, fick lära mig hur man snabbt lossar svänghjulet på en motorsåg för några år sedan av
en tekniker från Jonsered.
Man lossar på svänghjulsmuttern och slår sedan till på kopplingen, det lossnade direkt.
Vet inte om det är en metod att rekommendera?
Synpunkter?
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

totte  
#283081 Nja, jag känner mig tveksam till den metoden, fungerar nog och i de flesta fall utan skador, men risken finns att vevaxeln och lagren får stryk, är åtminstone min magkänsla. Har inget direkt att bygga det på. Kunde vara intressant att prova på nån gammal såg.

Den mest rekommenderade metoden bland de som håller på med gamla sågar är att hänga upp sågen med grova snören som man på lämpligt sätt fäster i svänghjulet. Sågen skall hänga fritt. Sen tar man en dorn som passar i änden av axeln, lossar muttern några varv och slår några rappa slag mot axeländen med dornen. Sitter det mycket hårt så hjälper det att värma till ca 100 grader.

Det fina med metoden är att sågen hänger fritt och i svänghjulet och drar neråt i lagren så smällarna mot vevaxeln belastar inte dessa. Och sågen egen tyngd hjälper till. Har praktiserat metoden ett antal gånger och det har regelmässigt fungerat.

Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

totte  
#283083 Några mer saker.

Kopplingen eller kopplingsmuttern på nästan alla sågar är vänstergängad och skall lossas medsols. Inte så få vevaxlar har brutits av med försök att kossa åt fel håll.

Kopplingen kan mestadels lossas med att slå rappa slag, antingen mot en skruvnyckel om det finns sexkant för det, eller med en dorn mot anhåll på kopplingen.

Måste man spärra vevaxeln är det bästa att använda tunt rep, typ startsnöre. Bort med tändstift, vrid kolven till topp, backa ner den ett tredjedels varv, inte mer så att portarna säkert är täckta. Mata in några dm lina in i cylindern och dra kolven upp tills det tar stopp. Avråder starkt från sk kolvstoppar, som skruvas i tändstiftshålet. De ger en punktbelastning på kolven.

Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283092 Vibrationer är nyckeln. Som brumsten blivit visad funkar, likaså att knacka på veven från svänghjulssidan.
Detta skall dock göras med försiktiget eftersom skaderisken är stor och för att göra det utan risk krävs det erfarenhet och kunskap.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

Brumsten  
#283098 Hej, jag byggde om min MS 201 T idag, ny förgasare tändspole och svänghjul.
Köpte en omb.sats av min handlare, nu går den som den ska.
Köpte även ett slagdon för lossning av svänghjulet, Stihl orginalverktyg, funkade perfekt.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

åberg  
#283282 Hur ser slagdonet ut?

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

Brumsten  
#283295 Hej, det är en sex-kantig historia, diam. 19 mm ca. 40 mm lång med ett gängat hål som passar på vevaxeln. Funkar bra.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

Brumsten  
#283296 Hej, hittade art,numret 4133 893 0800.

Avatar Fallback

Re: justera förgasaren är omöjligt

pelrik  
#358948 Tar upp denna gamla tråd igen. Det slutade med att jag lämnade in sågen och det de konstaterade och sedan också gjorde var att byta membran i förgasaren. Kan detta vara en tillfällig men kanske inte riktigt ordentlig lösning på ett större problem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera förgasaren är omöjligt

totte  
#359032
pelrik skrev:Tar upp denna gamla tråd igen. Det slutade med att jag lämnade in sågen och det de konstaterade och sedan också gjorde var att byta membran i förgasaren. Kan detta vara en tillfällig men kanske inte riktigt ordentlig lösning på ett större problem?


Om sågen går bra, jämn fin tomgång, drar bra i stock och fyrtaktar när du gasar fullt utan belastning så var membranen själva problemet och i så fall är det ju en permanent lösning av det att få dem utbytta.

Om den däremot fortsätter att uppföra sig illa så var det något mer problem än bara membranen, men det lär du ju i så fall märka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).