Inomgårdsmaskiner

I-landsproblem

17 inlägg 20341 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

I-landsproblem

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276199 Jag har genom goda kontakter och en del ideellt arbete blivit erbjuden att köpa loss en åkgräsklippare från en förening som ska uppgradera.
Jag har två modeller att välja mellan.
Den ena är en Husqvarna rider 175 års -07
Den andra är en Toro titan spakmaskin års -10

Jag har ca 6000m att klippa på min tomt.
Jag är osäker och velar fram och tillbaka om vilken maskin som är det bästa valet.

Vill gärna höra era tankar om respektive maskin.

Mvh Caprice



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

anersimyra  
#276202 " kvarnan " är väl en leksak jämfört med Toron.. :?: :shock:

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

stegmaster  
#276205 Finns vel fördeler och näckdeler med båda typar maskin.
För min del fall valget på en ny rider med 4x4 i 2012, för at man har aggregatet helt framme(veldig smidigt om man har mycket buskar och kanter), samt at det går at kopla andra redskap på den (har en sopbörste i tillegg til klippaggregatet som byts på några minuter).
Dessutan er 4x4 oslagbar. Testade som tur var först en 2wd, men det gick inget vidare, då jag har en del branter på dom två trädgårder jag klippar varje sommar.
Rengörningen av klippepannen går ju ochså som en lek på dessa ridere.
Sen er ju dessa ridere ochså nästan zero turn.
Näckdeler, kommer jag faktisk inte på nåt spesielt egentlig, lite trögstyrd kanske.


Hur en spakmaskin fungerar får nån annan uttala sig om. 8)

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

totte  
#276211 Toro är regelmässigt en nivå högre i kvalitet än Husqvarna. Skulle alla gånger ta spakmaskinen om den är i gott skick. Den är ju några år nyare också. Tror dock att Ridern är att föredra om det är stora raka ytor att blåsa över, spakmaskinerna kommer väl bäst till sin rätt där det är mycke hörn, vinklar och snäva svängar.

Men se det bara som en åsikt, inte nåt professionellt grundat omdöme.

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276217 Skulle säga tvärtom mot totte.
Toron har mkt bättre kapacitet, är skönare att köra och ballare! Men ridern är smidigare där det är mkt bök.
spakmaskin är grymt!

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

anersimyra  
#276228 Spakmaskinen är som totte säger smidigare vid " mycket bök ," den kan ju rotera runt sin egen axel. Har man mycket hörnor, och vill slippa så mycket manuellt arbete som möjligt, är en maskin med paddan fram att föredra.

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

Brumsten  
#276235 Hej, om Husqvarnan är en awd-maskin skulle jag välja Toron.
Hva-awd maskiner kräver täta servicear på drivsystemet.
Om dom inte är utförda och hydrostaterna går sönder blir det dyrt.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

stegmaster  
#276242
Brumsten skrev:Hva-awd maskiner kräver täta servicear på drivsystemet.

Hur då menar du??

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

Brumsten  
#276254 Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

tallen100  
#276258
Brumsten skrev:Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Oj :surp: , det blir dyr gräsklippning det, dom är ju inte gratis i inköp heller... Nä då finge det hellre bli kedjor på en tvåhjulsdriven klippare om det hänger på framkomligheten :geek:

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

Blue  
#276260 Ojdå!
Jag har aldrig servat hydrostaten på min Husqvarna, kört i sju åtta år nu. Men det är ju en tvåhjulsdriven så det kanske är skillnad?

Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

stegmaster  
#276264
Brumsten skrev:Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Min handlare kanske var snäll, för jag betalte inte denna summa (vil minnas ca 1200kr).
Förste service er som du säger vid 8timmar. (gjordet det nu i höstas)
Sync av 4wd er vid 50timmar.
Filter oljebyte hydrostat er vid 200timmar.
Er vel inte nåt spesielt konstigt med detta tycker jag.

Själv kommer jag göra så här:
Motorolja varje år.
Sync av 4wd varje 2år.
Oljebyte hydrostat ca varje 4 år.

Priset var 40000,-(NOK) inkl mva för klipparen och 3000kr för kosten.


NB: Sen ska INTE kalibrering av hjulhastigheten göras enligt instrukstionsboken, det ska göras av ÅF och står inte omtalat i instrukstionsboken. :wink:


En bonusbild då jag kör med kosten.
100_0749.jpg

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276272 Det lutar mer och mer åt att jag kommer att välja Husqvarnan.
Den är visserligen en 2wd och lite äldre, men närheten till ÅF plus att den är mer lättskruvad väger tungt.
Sen har jag även en hel massa äppelträd på tomten som är lättare att komma under med ridern än toron.
Men fortsätt att ösa på med funderingar, allt är välkommet.

Mvh Caprice

   TS
Användarvisningsbild

Re: I-landsproblem

Mannfolk  
#276361 Har själv kört många timmar med dessa

Kubota F1900
Husqvarna R422Ts
Husqvarna Rider 13 AWD
Husqvarna MZ28T


Spakstyrda Husqvarna och Kubotan med frontdäck är oslagbara.


och de mindre riders är helt värdelösa i längre gräs pga bioklipp.

Kör på toron om du skall ha nånting som fungerar och gör ett gått ''klipp''

Avatar Fallback

Re: I-landsproblem

Tosca  
#276364 Skiljer det i arbetsbredd mellan dem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).