Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

34 inlägg 26408 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Remomannen  
#276002 Hej!

Står i valet och kvalet inför skogsekipageinköp och skulle behöva hjälp och goda råd.

Jag har en Suzuki King Quad 400cc. Till den har jag hittat en begagnad men nästan ny Avestavagn för 70000:- (Privatperson, ej moms).


Men funderar istället på att köpa minitraktor med en kranmanvagn. Har fått en schysst offert på den här:

http://www.blocket.se/vi/49327742.htm

Till den har jag tre erbjudanden på minitraktorer:

1. Iseki TA 210 + lastare Kr 68.000,- exkl.moms. Den är på 25hk

2. Kubota B1600 45000 kr exkl moms. Den är på 20hk.

3. Yanmar FX165D 44000kr exkl moms. Den är också på 20 hk.


Jag har ingen koll på vilket traktormärke ska vara bättre än nåt annat. Tar gärna emot era synpunkter.

Ekipagen kommer att gå i skog med ganska snäll terräng. Längsta sträcka från lastning till lossning är ca 3km. Skogsbruk görs vid sidan om heltidsjobb och familj. Beräknad årsvolym: ca 30m3

Traktor + vagn kommer att bli ca 10000 kronor dyrare än Avestavagnen.

Anledningen till varför jag nog vill ha traktorn istället för ATV-n är att jag tror den vara tåligare och bränslesnålare. Tänker jag rätt?



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276061
Remomannen skrev:http://www.blocket.se/vi/49327742.htm

Till den har jag tre erbjudanden på minitraktorer:

1. Iseki TA 210 + lastare Kr 68.000,- exkl.moms. Den är på 25hk

2. Kubota B1600 45000 kr exkl moms. Den är på 20hk.

3. Yanmar FX165D 44000kr exkl moms. Den är också på 20 hk.


Griplastarvagnen bör det finnas erfarenhet av från annan forumist, spontant hade jag väntat mig ett lägre pris.

Iseki TA 210 (F?)bör ha ett "F" för att vara Fyrhjulsdriven. Greymarket modell, kan bli problem med reservdelar. Men jag har inte varit i behov av reservdelar till min Yanmar ännu, efter ca. 15 år. Saftigt pris om den inte är i toppskick.

Kubota och Yanmar, OK båda, sen beror det på skick och vad som ingår. Yanmaren har Power Shift, kan växlas utan koppling när så önskas

Kolla på denna: Iseki 2140 med hytt, frontlyft och lastare bla, förvånansvärt lågt pris.

http://www.blocket.se/goteborg/Minitrak ... m?ca=4&w=3


Och denna: Iseki
http://www.blocket.se/ostergotland/Mini ... 0.htm?ca=4

Lägre bränsleförbrukning, helt klart. Robust konstruktion, mindre strul i framtiden.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276076 Då kanske denna vagn ställer till det än mer...
http://www.blocket.se/orebro/Timmervagn_Vahva_Jussi_320_52737164.htm?sa=1
Bild

En ATV är oftast smidigare i skogen, men det beror på hur skogen är o vilka maskiner man jämför. Ska du köra på ATV + vagn, så tycker jag att du ska se till skaffa bra kedjor till ATVn.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Henrik Petersen  
#276078 Hej

En ATV är inte smidigare i skogen jämfört med minitraktor, tvärtom. Den har väl halva vändradius mot ATVn

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Yanmar 1502d  
#276085 http://www.hoyetractor.com

Här kan du läsa om vilka traktorer man ska undvika samt vilka det finns delar till.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276110
Hema skrev:Då kanske denna vagn ställer till det än mer...
http://www.blocket.se/orebro/Timmervagn ... 4.htm?sa=1
Bild
En ATV är oftast smidigare i skogen, men det beror på hur skogen är o vilka maskiner man jämför. Ska du köra på ATV + vagn, så tycker jag att du ska se till skaffa bra kedjor till ATVn.


Någon som har förstått vad som är teleskopiskt i denna vagn?
Samma vagn som min Mörevagn (grön), denna svart och en räckvidd på 320 cm, borde varit längre om det finns utskjut.

Nädu, Hema den här gången kan jag inte hålla med dig om ATV:s smidighet i skogen.

Så länge man bara skjutsar sig själv går det visserligen att hålla högre hastighet.

Framåt med vagn bakom genar vagnen onödigt mycket och det dåliga styrutslaget gör det svårt att utnyttja småytor i ytterkurvan.
ATV saknar styrbroms och de flesta har stel drivning av bakhjulen, dvs saknar differential och vill därför helst bara gå rakt fram.

Backning med ATV+vagn behöver det ens beskrivas, nej det går väl nästan inte ?

Backning med kompakttraktor + vagn, en barnlek tack vare, stort styrutslag, flera alternativ till utväxling även bakåt, flercylindrig dieselmotor som inte behöver rusas för att orka, styrs med ratt gör att valfri hand kan användas och gasreglaget kan dessutom ställas med "handgas", dvs man är inte bunden till att alltid hålla högerhanden på gasreglaget som på ATV.
Dragkulan sitter inte direkt bakom bakaxeln vilket gör att vagnen snabbare reagerar på förarens vilja................................räcker det :geek:

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276111 Det går att förlänga dragkulspunkten om man vill. Då blir det enklare att backa. Sedan om du har servo, räcker det oftast med en hand på styret också, dock alltid högra pga. gasen. Men sedan kan jag tycka att det är enklare att köra med automatlåda i skogen, slippa växla för att få någorlunda hastighet eller kraft, beroende på situation.

Jag vill inte säga köp den, för den är bäst! Jag vill säga köp en av varje för de kompleterar varandra så bra! :)

Användarvisningsbild

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

totte  
#276112 Visst är det väl så att kompakttraktorerna har hydraulsystem så man inte behöver ha en liten tjutande encylindrig motor så fort man skall köra kran.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276114 Ja så kan det vara, men det är väl inte ovanligt på traktorer att hydraulsystemet delar utrymme med växellådsoljan, så man använder en universalolja där. Sedan vet jag inte om det kan ställa till det den dagen man väljer att köra vagnen efter en ATV. Byta hydraulvätska i en vagn kanske är smidigt?

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276121
Hema skrev:Det går att förlänga dragkulspunkten om man vill. Då blir det enklare att backa. Sedan om du har servo, räcker det oftast med en hand på styret också, dock alltid högra pga. gasen. Men sedan kan jag tycka att det är enklare att köra med automatlåda i skogen, slippa växla för att få någorlunda hastighet eller kraft, beroende på situation.

Det största problemet ser jag inte i att styra med bara högerhanden även om styrservo gör att man lättare klarar det, det är bristen på kunna smyga bakåt med kontrollerad hastighet när det går tungt.

Jodå, jag har både ATV och minitraktor, ATV:n har förlängt drag, kan inte jämföras med minitraktorns. Traktorns drag kan regleras även i höjd, himla bra vid kuperad terräng både framåt och bakåt.
Kraft och vanliga ATV i låga hastigheter, en svårlöst kombination.

Hema skrev:Ja så kan det vara, men det är väl inte ovanligt på traktorer att hydraulsystemet delar utrymme med växellådsoljan, så man använder en universalolja där. Sedan vet jag inte om det kan ställa till det den dagen man väljer att köra vagnen efter en ATV. Byta hydraulvätska i en vagn kanske är smidigt?


Stämmer, man vill inte gärna ha in olja från ett annat aggregat med tveksam reningsfunktion.
Då får man först byta till samma oljetyp som traktorn har, literpriserna är ungefär desamma. Kostade senast 24 kr/l + moms.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276125 Som sagt, båda har sina fördelar resp. nackdelar. Men Remomannen skriver
Längsta sträcka från lastning till lossning är ca 3km
om detta betyder hjulning (transport) längs med väg, skulle jag nog säga att ATVn vinner.

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Remomannen  
#276128 Stort tack för alla svar. Mina transporter kommer mestadels att gå i skogen. Körning på grusväg blir kanske 200m per sträcka.

Som jag läser ut av era förslag så lutar det kraftigt åt minitraktorvarianten.

Men har ni några synpunkter vilken traktor man ska ha och vad man bör tänka på? Vad är t.ex. minimieffekt? Klarar man sig på 20 hk när man ska dra en fullastad Kranman 1600 el motsvarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

Hema  
#276131 Grovt förklarat så behöver man inte så mycket effekt i en traktor, men du kommer inte kunna hålla någon hastighet och du kanske behöver hålla högre varvtal vid kranköring, så med det, ska du inte välja en under 20hk, gärna mer, samt kolla upp markfrigången under hela traktorn.

Samt även vad den är utrustad med för hydrauluttag (enkverkande (ev)/dubbelverkande (dv) och antal), att den har trepunkt, där det går att plocka bort armarna (borde gå) och vilken typ av drag det sitter på (om fel drag, går det enkelt att få till en lösning för det drag du vill använda?) Är kraftuttag av intresse? Om ja, vilken typ?

Användarvisningsbild

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

lissnils  
#276147 Klassar mig fortfarande som nybörjare trots hela 4månader som traktorägare men jag har iallafall inte än ångrat att jag köpte min Jinma304 m en 3tons Kranmanvagn. 3,7m kran. Hydraulvinsch och den FANTASTISKA saken vagnsstryrning! Är det en sak jag älskar med ekipaget så är det just vagnsstryrningen. Och vinschen. Och traktorn. Och...ja - du kanske förstår. Jag är nöjd. Har kört fram årsveden med ATV förut. Nu är tempot behagligare. Puttrar lugnt fram med traktorn istället för att riskera liv och lem med att köra på fart med ATV och vagn utan drift. Kika mer på mitt ekipage på min blogg. Lycka till i ditt val - vad du än väljer så kan du alltid ändra dig vet du! ;) It's only money... :)

Avatar Fallback

Re: ATV+Avestavagn el. minitraktor+kranman

axwell  
#276149
Remomannen skrev:Stort tack för alla svar. Mina transporter kommer mestadels att gå i skogen. Körning på grusväg blir kanske 200m per sträcka.

Som jag läser ut av era förslag så lutar det kraftigt åt minitraktorvarianten.

Men har ni några synpunkter vilken traktor man ska ha och vad man bör tänka på? Vad är t.ex. minimieffekt? Klarar man sig på 20 hk när man ska dra en fullastad Kranman 1600 el motsvarande?

Nästan alla Japaner är OK om hjulen är drygt 60 cm i dia fram 80-90 cm bak, föredrar Yanmar med sina omtyckta motorer.
Motorerna sitter ju i rad andra fabrikat, även konkurrerande.

Utbudet tycks vara begränsat, här finns det ytterligare en Kubota B1600 4wd med lastare.
http://www.kompakttraktor.com/page8.html

Har en Yanmar YM186D -86 med 18 hp och det räcker långt, 9 växlar framåt 3 bakåt.
Oljeflödet är 50 % högre än i det aggregat som Kranman vill leverera till 1600-vagnen.
I praktiken går kranen tillräckligt snabbt vid 800-1000 rpm på den 3-cyl dieseln.

Använder min traktor till mer än bara virkestransport, lastare med snöskopa, jordskopa, pallgafflar, snöblad och spetsplog.

Mitt exemplar är lite udda i Sverige genom att det har bredare bakhjul och en hjälpram för grävaggregat. Rätt så vanligt i USA.

Yanmar YM1510D är i stort sett identiskt samma modell.

Inne i skogen används mest den 6:e växeln och 4wd, på stig eller basväg 7-9: växeln och 2wd.

Titta in på You Tube "storvega" flera klipp med YM186D och en vagn liknande Kranman 1600, oftast med förlängda stöttor för större lass. Traktorn är snällare, än ATV ,mot vagnen då man inte behöver ta sats över stubbarna.

Lissnils poetiska analys är mitt i prick :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).