tor 10 apr 2014, 19:33#276149
Remomannen skrev:Stort tack för alla svar. Mina transporter kommer mestadels att gå i skogen. Körning på grusväg blir kanske 200m per sträcka.
Som jag läser ut av era förslag så lutar det kraftigt åt minitraktorvarianten.
Men har ni några synpunkter vilken traktor man ska ha och vad man bör tänka på? Vad är t.ex. minimieffekt? Klarar man sig på 20 hk när man ska dra en fullastad Kranman 1600 el motsvarande?
Nästan alla Japaner är OK om hjulen är drygt 60 cm i dia fram 80-90 cm bak, föredrar Yanmar med sina omtyckta motorer.
Motorerna sitter ju i rad andra fabrikat, även konkurrerande.
Utbudet tycks vara begränsat, här finns det ytterligare en Kubota B1600 4wd med lastare.
http://www.kompakttraktor.com/page8.htmlHar en Yanmar YM186D -86 med 18 hp och det räcker långt, 9 växlar framåt 3 bakåt.
Oljeflödet är 50 % högre än i det aggregat som Kranman vill leverera till 1600-vagnen.
I praktiken går kranen tillräckligt snabbt vid 800-1000 rpm på den 3-cyl dieseln.
Använder min traktor till mer än bara virkestransport, lastare med snöskopa, jordskopa, pallgafflar, snöblad och spetsplog.
Mitt exemplar är lite udda i Sverige genom att det har bredare bakhjul och en hjälpram för grävaggregat. Rätt så vanligt i USA.
Yanmar YM1510D är i stort sett identiskt samma modell.
Inne i skogen används mest den 6:e växeln och 4wd, på stig eller basväg 7-9: växeln och 2wd.
Titta in på You Tube "storvega" flera klipp med YM186D och en vagn liknande Kranman 1600, oftast med förlängda stöttor för större lass. Traktorn är snällare, än ATV ,mot vagnen då man inte behöver ta sats över stubbarna.
Lissnils poetiska analys är mitt i prick