Motorsåg och handhållet

Vadå fyrtakta?

22 inlägg 12285 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275865 Väldig skillnad i rusvarv och belastat varv samt varv vid bäst effekt.

Partner 5000 var med sina 9000 varv vid max effekt rätt tidiga när de kom '79.
Lite större och tyngre än 444 fast samma varv vid max effekt..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275868 När man ser effektkurva på såg så är den väldigt smal jämfört med andra motortyper (generellt sett).
Skiljer dock 1000-1500 ibland mellan lika såg i samma modell och version.
Rus varv kan skilja en hel del och är rätt ointressant för de som använder sågen. Bara brumma kanske har sin charm, men jag gillar bäst när spånen yr!

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

totte  
#275916 Och så är det när man med H-nålen inskruvad lyckats trimma upp rusvarvet till ett ylande tjut som sågen med all sannolikhet skär ihop nästa gång man sågar med den. Plus att den har tappat en massa vridmoment. Inget har dödat så många sågar som små skruvmejslar i fel händer.

Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

röjar kalle  
#276025 Det man kan säga att hur mycket kurser eller kunskap man än har är omdömmet dåligt hjälper ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

anersimyra  
#276052
alias skrev:Har för mig att farsgubben berättade att det var någon Partner-modell från sent 60- eller tidigt 70-tal som varvade högre än vad som gick att mäta upp på varvräknaren på skogsbruksskolan i mitten på 70-talet. Tror han talade om varv uppe runt 16-17000 rpm innan mätaren slog stopp.

Dagens proffssågar från HVA ligger väl på strax över 14000 rpm om man ska tro de siffror jag har sett.

MVH
Alias
Det var sannolikt en Jonsered, jag minns inte modellnamnet tyvärr. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276065 Inga såg med brytare varvar särskilt mycket.
Tyristor tändningen i Partners R16 serie medgav lite mer rusvarv men det varv den gav bäst effekt i var fortfarande 8500 i 55-65cc sågarna.

Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276150
totte skrev:Och så är det när man med H-nålen inskruvad lyckats trimma upp rusvarvet till ett ylande tjut som sågen med all sannolikhet skär ihop nästa gång man sågar med den. Plus att den har tappat en massa vridmoment. Inget har dödat så många sågar som små skruvmejslar i fel händer.

det beror på väder och vid hur man ställer sågen sommar mera varv mindre soppa in i sågen vinter mera soppa in i sågen och allt har med syre molekylerna att göra .
det liknar skit att köra med en såg som bara brummar lite .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).