Traktorer och processorer

Vad heter traktorn?

12 inlägg 10694 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad heter traktorn?

Hansson  
#184 Vad heter den där volvo traktorn som har fast moterad timmer grip. Äldre model. Gripen hänger över hytten liksom..

Mvh/Andreas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#185 Tjena,

Jag är ingen expert på dessa gamla Bolinder-maskinerna, men jag undrar om det inte är en "Nalle" du söker, SM360 som den minsta heter kallas (tror jag) "Lill-nalle".

Du kan söka på gamla maskiner (mycket bra sida) här:

http://www.elmia.se/wood/classic/listClassic.asp?intStandardPageId=136&intLanguageId=1&intProjectId=125

SM360 direktlänk (om det är nu den du menar):
http://www.elmia.se/wood/classic/pdf/volvobmsm360nalleskot1966.pdf

Hoppas detta ger Dig nåt iaf!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#252 Nja det är inte den.Det är en lantbruks traktor med timmer grip som går över taket liksom.. Hmm är inte så haj på traktorer :?

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255 Skogsboxer Volvo BM 350 boxer med ÖSA kran.
Sen finns det Volvo BM 350 och 400 med Forshaga kran (FMV) .

Användarvisningsbild
Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264 Det finns en Volvo traktor de kallar för Buster, men jag vet inte vad den har för beteckning.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#266 Ser den ut som en jordbrukare med takmonterad kran och halvband så är jag inne på samma som Andreas,,,, Boxer 350, även kallad "skogsboxer".
Stor/lillnalle kom efter, men har oftast helbandsutrustning och ser mera ut som en "myrslok".

Avatar Fallback
Hansson  
#268 kranen sitter bak och gripen är fäst framför motorn liksom.

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269 Kolla denna sidan, där finns det i alla fall bilder på skogsboxer + lite annat smått o gott

http://user.tninet.se/~irs543h/volvobm/Skogsmaskiner.html

MVH
Andreas B

Avatar Fallback
Fredrik  
#270 Tjena,

Häftig sida, med alla bilder och lite kommentarer.
Roligt ang Timmer-Kalle som kallades Tipp-Kalle, hehe...

Hansson:
Problemet kan vara att det finns många egna patent med kranmontage på BM. Dessutom finns det ju en hel massa BM kvar idrift i Sverige.

Här är en BM 600 med kran:

Bild

Avatar Fallback
Hansson  
#275 Okej nu är jag med.. Jag trode det var bm som gjorde traktorn och kranen :oops:

Är detta en bra lösning elle ska man satsa på en vanlig timmer vagn?

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#276 Hej,

Om det är en bra lösning eller ej beror främst på användningsområde (tekniskt funkar båda bra).
Använder man traktorn till mycket annat än skogen kan kranen på taket lätt vara ivägen, speciellt om man arbetar mycket med frontlastare.
Många självverksamma använder traktorn till mycket olika då är nog kran på vagn bästa alternativet.

Sedan om man ser på bilden ovan så kanske detta inte är det bästa alternativet ur stabilitetssynpunkt. Vid dagens montage monteras oftast kranen i speciella fästen i bakaxeln så att vridhuset hamnar under hyttfönstret, lägre montering - bättre stabilitet

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277 Hej!
Jag har ingen erfarenhet av Volvo BM med takmonterad kran, men kört en del MF 165 med takkran.
Är det grovt timmer och långa längder blir traktorn för lätt i framänden och lyfter sig i stället för stocken, ganska irriterande. Detta går dock att avhjälpa med t.ex. en hydraulkolv mellan traktor och vagnen som hindrar stegring.
Kör man inne i bestånden med kranen hängande bakåt över vagnen och traktorn svänger till lite eller går på en sten är det lätt att kranen går i något träd. Ska väl säga att vridhuset är ganska glappt på denna maskinen, mindre glappt och detta problem hade varit mindre.
Det blir lätt lite vingligt att ha kranen bakät i ojämn terräng och det är inte alltid det finns plats att svänga fram och tillbaka kranen vid varje vedbit.
Men det finns ju en del fördelar också.
Det är ju ingen kranpelare som skymmer sikten bakåt.
Det är inga problem att plocka stockar som ligger framför framhjulen.
Skulle framhjulen försvinna ner i ett surhål så är det bara att sätta klon i vagnen och lyfta och på så sätt lyfta upp framhjulen.

OBS! denna beskrivning gäller en snart 40 årig maskin, en nyare traktor med takkran fungerar nog annorlunda.

Sen beror det ju på om man bara använder kranen till timmer körning eller om man har fler användningsområde, som t.ex. gödsellastning rensning av skogsdiken, lastning av jord o grus mm.

Hoppas att det blev lite att fundera över

//Andreas B

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).