Öppna kategorin

Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

8 inlägg 8604 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

Jagare1  
#275677 Har ett 50 såg som går kanon så länge den är kall, men så fort man stannat det när man kört det varmt så är det omöjligt att få igång...... Är det nån som har nått tips vad som kan vara i sönder



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

tallen100  
#275770 Har du provat att byta stift?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

Jagare1  
#275806 Nej men jag ska prova att byta till ett nytt. Plockade ner halva såget förra året och rengjorde förgasare och kollade alla kablar och slangar och även kollade stiftet och då tyckte jag att det såg bra ut men det kan ju vara utslitet ändå.... Den brukar tända 1 eller 2 gånger när den är varm och går den inte igång då så kan du glömma att få igång det.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

Sagabo  
#275966 Har haft liknande problem med min 242a. Startade inte efter att jag stängt av den nåra minuter. Ibland inte när den var kall heller. Kunde rycka hur mycke som helst utan att sågen blev sur även om jag chokade. Provade att blåsa i tanken och då startade den direkt ! Köpte en renoveringssats till förgasaren, och sen verkar den starta riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

totte  
#275996 Som sagt byt stift först. Om det inte hjälper:

Är det hygglig komp i sågen? Bör kunna hänga i startsnöret utan att det dras ut.

När du inte får igång den, är stiftet torrt eller blött efter ett antal ryck? Är det blött så har du troligen ett problem med tändmodulen som lägger av när den blir varm. Är det torrt har du bränsleproblem.

I så fall är det väl att börja med genomgång av bränslesystemet, först slangarna. Små sprickor där kan ge alla slags konstiga symptom. Glöm inte den inuti tanken. Om de är OK så är det förgasarservice som gäller. Rengöring och byte av membran.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

Jagare1  
#276022 Tack för alla tips! Jag ska prova byta stiftet först om inte det funkar så får jag jag börja felsöka på dom andra grejorna.... Köpte faktiskt ett begagnat dolmar såg för att ha i reserv ifall man är ute och sågar och det andra börjar strula, var nämligen ute för det för två veckor sedan, man blir inte speciellt lycklig när man står ute i skogen och bara sågat hälften och såget inte går igång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

totte  
#276102 Kör inte med sågen förrän problemet är utrett, skulle det vara ett problem med att den får för lite bränsle så riskerar du överhettning och cylinderskador. Använd Dolmarn så länge.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 50 startar inte när den blir varm

Jagare1  
#276129 Det kan mycket väl vara så som du skriver för den blev mycket varm förra året och jag förstod inte riktigt varför, men det var då att plasten började smällta vid infästningen till kasstskyddet....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).