Motorsåg och handhållet

Partner modeller!

127 inlägg 104610 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162363 Lättast är o pressa ur med verktyg efter lite värme.

Att se kondition på kolv o cylinder brukar inte vara lätt. Ännu svårare på bild...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#162369 ok, men ska man skrapa bort smutsen på kolven? Eller är det "se men inte röra?"

Detta är en bild från min servicemanual, då använder de dessa verktyg som jag inte har en aning om vart jag ska få tag.

http://publish.multimobil.se/datadelive ... stid=20364

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#162370 Att dela sågkroppen: Först lossa alla skruvar som håller ihop halvorna. Sen kan man knacka lite försiktigt med t ex en plasthammare på axeländen, har man tur delar det sig, inget hårt våld, inget kraftigt bändande med stora mejslar! Om det inte rör på sig så värmer du ena halvan av huset med lämpligen en varmluftspistol, brukar räcka med lagom att man nätt kan ta i den utan handskar, ibland mindre, då brukar lagret släppa ur sätet i vevhuset. Håll upp den i vevhuset och knacka försiktigt på axeln så brukar det komma. Upprepa på andra sidan. Noga med att hitta och ta loss alla skruvar innan, kolla sprängskissen, om du har, var de sitter och hur många.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162396 Ta bort skit på kolv och i cylindertopp. se till att den är riktigt ren innuti kolv och vevhus etc.

Dit med ny vev tätningar när du håller på ändå.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#163418 Skulle rycka igång min P5000H idag som funkade kanon tidigare i veckan, men i dag ville den inte!? Ryckte några gånger och den brummade igång lite, men sen ville den inte mera. La märke till att det kom bensin ur förgasaren, vad menas med det? Har bytt bensinslang & filter, tändstift m.m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

viktor meck  
#163519 den kanske var sur

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#164767 Den fick för mycket bensin så jag reglerade förgasaren sen gick den som den skulle!

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

röjar kalle  
#270155
totte skrev:En sak till att komma ihåg, Partner halkade efter betydligt när det gällde lätta gallringssågar i mitten på 70-talet. Partnersågarna var jämförelsevis stora och tunga, starka och otroligt hållbara i hårda jobb, men när Husqvarna kom med de lätta, smidiga 140/240 så var det många som övergav Partner som fortfarande enbart hade sågar som var flera kilo tyngre och betydligt otympligare. I takt med att avverkningsmaskinerna började göra sitt intåg så minskade behovet av stora slutavverkningssågar och marknaden gick efter hand mer mot lätta sågar för gallring och gårdsbruk.

Även Jonsered kom med betydligt lättare sågar i mitten av 70-talet, med mycket bra kvalitet, och jag gissar att det här var en bidragande orsak till att Partner var det första av märkena som köptes upp och att ursprungsfabriken lades ner.

Partner hade en lättare såg på gång imitten av 70 talet kommer inte ihåg betäckningen gubbarna på skogsbolaget döpte den till jesus alla pratade om den men ingen fick se den

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270169
röjar kalle skrev:Partner hade en lättare såg på gång imitten av 70 talet kommer inte ihåg betäckningen gubbarna på skogsbolaget döpte den till jesus alla pratade om den men ingen fick se den


Kan det varit P50/P51? 1975/76
P48 kom 1976

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#270192 P48 var en Jobu-konstruktion som Partner köpte in, lite i panik verkade det som. Både Hva och Jonsered hade lättare gallringssågar, Partner hade kört på med sina "kuber", som var stora, starka och pålitliga, men tunga och klumpiga i gallringar, och det fanns väl inte resurser i bolaget för att utveckla något eget. P50/51 blev aldrig nån succé, vad jag kan minnas.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

röjar kalle  
#270248
Mange skrev:
röjar kalle skrev:Partner hade en lättare såg på gång imitten av 70 talet kommer inte ihåg betäckningen gubbarna på skogsbolaget döpte den till jesus alla pratade om den men ingen fick se den


Kan det varit P50/P51? 1975/76
P48 kom 1976


Det var säkert P50 om man ser till årtalet 1975.En P48 har jag provat i en vecka 1979 ingen tokig såg tomgången krånglade tjyvstannade annars gick den fint.Minnet sviker ibland det är några sågmodeller man har sett genom åren.Mina favorit modeller av partner är P5000-P5500

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

mghg  
#275799 En bekant har fått tag i en Partner 460 från 1998. Min bedömning är att det är en hyfsat välbyggd fritidssåg i storleksklassen omkring 45 cm3.

Någon som har något att tillägga om denna modell? Hållbarhet? Användningsområde?

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275801 Hobby/fritids såg.
Ingen dum såg om den är rätt använd. Inget o stå på vedbacken o skära grovt med men en för sin tid rätt prisvärd såg.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

mghg  
#275948 Tack Mange. Efter att min bekant gjort rent luftfilter och under kåpor så verkar sågen gå bra. Drivhjulet är i förvånansvärt bra skick. Kedja och svärd fick dock bytas. Det gamla svärdet hade gått så varmt att det hade blånader över hela sidan! :surp: Vi antar att det aldrig fyllts på sågkedjeolja ... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#275987 Kan bara instämma med Mange, ingen proffssåg, men i klassen konsumentsågar står den sig mycket bra och gör sitt jobb. Hållbar och krånglar normalt inte. Inte toppeffekt, men hyggligt vridmoment och bra hanterlighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).