Inomgårdsmaskiner

jordfräs

38 inlägg 49031 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: jordfräs

JensSkoog  
#275870 Blev inspirerad til lägga ut en bild på min Gilson jordfräs. :grin: Anar inte hur gammal den kan vara eller vad slag bensin den vil ha?
GILSON 08.04 (1).JPG

Trejon
Avatar Fallback

Re: jordfräs

axwell  
#275881
JensSkoog skrev:Anar inte hur gammal den kan vara eller vad slag bensin den vil ha?


Ge den Gulf No Nox 86 från 60-talet

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275914
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Anar inte hur gammal den kan vara eller vad slag bensin den vil ha?


Ge den Gulf No Nox 86 från 60-talet


:lol: :lol:

Funkar fint på vanlig 95 oktan, eller alkylat 4T. Ser ut att behöva lite omvårdnad för att starta och gå.

Om du kikar runt lite på motorn så bör du hitta motornr och motorkod stansade på någon kåpa, skriv upp alla siffrorna och skicka så är det lätt att reda ut när motorn gjordes i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275915
Koffe skrev:Då skall jag försöka kika vidare. Kommer bli gråhårig. ;)
Den verkar inte suga i sig bränslet iallfall men det kommer iallfall till koppen.
Behövs det mycket bränsle i koppen innan maskinen går?
Tack för hjälpen så länge.


Normalt skall koppen vara fylld till kanten. Kommer det bränsle till koppen så skulle jag sätta en slant på att du har täppt munstycke, alternativt inte skruvat ut justerskruven. Förresten, är det vettig kompression på den, för att vara en gammal Briggs alltså.

Kolla ventilspelet, enkelt gjort om du lossar locket i cylinderns nerkant, minns inte exakta värden nu, men minst 0,20 på båda.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

JensSkoog  
#275979
totte skrev:Funkar fint på vanlig 95 oktan, eller alkylat 4T. Ser ut att behöva lite omvårdnad för att starta och gå.

Om du kikar runt lite på motorn så bör du hitta motornr och motorkod stansade på någon kåpa, skriv upp alla siffrorna och skicka så är det lätt att reda ut när motorn gjordes i alla fall.

Serie nr. 572 och Modell nr 51143 46316, Gilson Power reverse. Motoren är en Briggs. Har fortfarande inte hittat något skylt eller tal på den. Ska kolla.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275983 Om du inte hittar det utvändigt, kolla i luftfilterkåpan. Skall finnas tre grupper med siffror första t ex 130002 är modellnr och så en kortare grupp som är typnr så en längre igen t ex 78061201 de sex första siffrorna är ÅÅMMDD.

Se: http://www.briggsandstratton.com/us/en/ ... System.pdf

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#275985 Totte,
Bakom den lilla skruven med nålen på, sitter det en mässingsskruv. Skall denna vara skruvad i botten eller är det den som skall vara ett varv från botten? I så fall hur skall välskriven vara?

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275990 Försöker påminna mig den, minns inte nu och har ingen bild där den syns. Den som skall vara utskruvad är en stor nålventilskruv med fjäder, den andra måste vara en som skall dras åt, det skall bara finnas en justerskruv, ja förutom stoppskruven på gasspjället förstås.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#276198 Tack totte för hjälpen.
Efter 8 år i stillestånd, startar den på första rycket.
Visade sig att även insugarörets filter blivit precis tätt.
Så nu skall vi fräsa hela helgen. ☺️
Ha en trevlig helg.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#276210 Men vad trevligt då Koffe! :grin: :-bd :ymparty:

Ante mig att det måste vara nåt sånt eftersom den pumpade fram till koppen. Dom är lite luriga dom förgasarna, funkar inte som nåt annat jag känner till. Ha det så kul bakom fräsen i helgen!

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Midgård  
#276212 jag kör Gilsonfräsen under 2 perioder om året. På våren och hösten. Vid start får man rycka ett beskedligt antal gånger i snöret efter ett halft års stillestånd. När den väl går igång så går den sedan som tåget. Annat är det med min Stiga snöslunga, den kan man dra sig fördärvad på utan att få igång.När den väl startar är det inte väntat utan mer av en slump......

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#276214 Samma här, har visserligen en Husqvarna fräs, men det är samma B&S-motor, brukar kräva fyra fem ryck efter ett halvårs stillestånd.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

axwell  
#276226 :mrgreen: :wink: Hondan 560F kan också krångla, fick vid ett tillfälle efter vinteruppehållet dra mer än 2 ggr, kanske 10, utan att den startade.
Dumt nog hade jag varit överambitiös och stängt bensinkranen på hösten.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#276232 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: jordfräs

saablar  
#280469 Hej,har också en Gilson,hitta model nr 11741955,någon som har manual?Han vägrar starta,den var kvar i boden sen förra ägaren,var en tant på typ 90 som bott här sen 67 som hade han,så hur länge han stått har jag ingen aning om,men det borde väl gå o sparka igång på någe vis?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).