Motorsåg och handhållet

Vadå fyrtakta?

22 inlägg 12281 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vadå fyrtakta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274971 Ofta ser man att sågen skall fyrtakta. Okej, jag vet att det finns tvåtakt och fyrtakt, men banne mig att jag begriper hur man skall veta om sågen fyrtaktar eller ej. Går det att höra? I så fall, hur låter det med och utan fyrtakt?

Några ljud eller videoklipp skulle uppskattas!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

zeetorg  
#274974 När man säger att det fyrtakar så börjar den att bluddra pga den får för mycket bränsle.
Det skall sågen göra obelastad vid full gas annars går den för magert vid ingrepp.

Jag har inte sökt själv men det finns säkert någon film på nätet där man ställer in högfartsmunstycket där man borde kunna höra skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274976 Det är skitsvårt o höra på nyare såg eftersom det i regel ligger väldans nära varvtals spärr/reglering.
Ju högre det varvar ju svårare är det att höra.
Med lite mixtrande hör man det med tränat öra men det är inte lätt och skiljer på såg och såg, även i samma modell. Olika varvtal när de går rätt o presterar bäst.

Att justera såg på öra enbart är inte lätt. Efter öra i kombination med prestation är bättre.

http://www.madsens1.com/saw_carb_tune.htm

Rus varv: http://www.madsens1.com/sethi.wav

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Bax  
#274978 Fyrtakta = Bluddra.
Det var likadant på min gamla moppe, när motorn varvat upp nog högt i nån utförsbacke började den till slut bluddra och gå orent.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274983 Nej det är inte riktigt så.
Det du menar är varvtals reglering/övervarvningsskydd.

Det är inte vad man är ute efter.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Bax  
#274985 Pratar du med mig?
Menar du att det finns (fanns) varvtalsreglering på en gammal Puch från 70-talet?

Det som händer är väl som Zeetorg beskriver, motorn får för mycket bränsle i förhållande till lasten, utförsbacke åt moppen, kedjan i luften åt sågen.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274993 Jo, visst fanns det varvtals reglering då.
De tändningarna med brytare hade sina begränsningar. Fungerade optimalt i ett smalt spann av varvtal och när det skjuter på trots fullvarv och inte motorn driver tänder det när det kan.
Det är inte samma sak i vilket fall.

Om du rusade din moppe obelastad så skulle den takta på toppvarv o sen gå rent när den drar/blir belastad. Det var det få som gjorde på min tid, likaså som sågar så jagas det varvtal och sågar går ofta lite magert.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

anersimyra  
#274996 Nog kunde man enkelt få gamla moppar att tjuta vilt obelastade, " varvtalsbegränsningen " var ju när de nöp eller skar.. :surp: :surp: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275034 Vad jag kommer ihåg fanns det inte någon varvtalsbegränsare på de gamla mopparna. Hade man ställbart munstycke var det bara att skruva hej vilt både på tomgång och när man körde.

Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

Brumsten  
#275096 Hej ,problemet med att justera förgasaren är snart ett minne blott.
Nya motorstyrningssystem gör att problemet snart är ur världen.
Gammal tumregel är att motorn ska fyrtakta obelastad på fullgas.
En del motorer har övervarvnigsskydd i tändspolen, en del har mekaniska skydd i förgasaren sk. flödesmunstycken
som ej påverkas av justerskruven för högvarvsinställningen.
En tid hade förgasarna en vibrationskänslig ventil som ökade flödet vid för höga varvtal.
Sen kom påfundet med spärrade reglerområden på justerskruvarna på förgasarna av miljöskäl.
En del kräver ett speciellt verktyg, en del andra en vass kniv.
En god rekommendation är att alltid använda en varvräknare vid inställning av förgasaren, och lita på
rekommenderade varvtal från tillverkaren, övervarv skadar bara motorn, man eldar för kråkorna.
Ett gott motoröra är lika mycket värt som ett musiköra när sågen sjunger.
Ha de

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275098 Brytare varvar inte hur mycket som helst, tändkurvan blir rätt begränsad jämfört med elektroniskt styrda. I nerför backen så ger brytarmotorn ingen effekt, efter en viss gräns, lika så i rusvarv pga av begränsningar i tändförställning. Blir bara ett tomt tjut, ingen kraft.
Att få en såg att prestera nåt vettigt över 10 000 varv kom inte fören det blev elektronisk tandning och tändkurvor med olik förställning efter olika varvtal.
Man kan inte jämföra sågars tvåtaktare med MC eller personbils motorer. De har inte samma arbetssätt.

Idag är det aktiv förställning vilket anpassas efter det varv den är i just då. Flytande eller hur man ska uttrycka det. Dolmars 5000 och 7000 serie var före med detta, nu har alla det.
I de fall det är elektroniskt styrd förgasare samarbetar systemen på sätt o vis.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Peteflamingstar  
#275205
Mange skrev:Brytare varvar inte hur mycket som helst, tändkurvan blir rätt begränsad jämfört med elektroniskt styrda.


Detta är också en av anledningarna till att de som vässar äldre bilmotorer gärna byter till brytarlöst tändsystem.

Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

röjar kalle  
#275836 Jag hade en huggar kolega som hade lyckas skära ett par sågar när jag högg åt skogsägari föreningen på sjuttiotalet.Skoginspektoren och gubbe till kom ut med varvstalsmätare och kollade varvtalet på hans sågar den värsta låg på 17000 varv per minut.Skall väl ligga på runt 13000 varv per minut han kunde tuna sågar den mannen.

Användarvisningsbild

Re: Vadå fyrtakta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275851 På 70'talet var det inte mycket varv på husqvarna sågarna förrän 44/444 kom.
De kunde varva otroligt högt och ändå gå rätt.
Testade vid ett tillfälle 3st olika 44'or och högst var väl över 15 000, minst runt 9000.
Detta var '79, de kom.

Innan dess var sågarna inte så kul o varva med, hände inget direkt..
140-seriens sågar innan dessa var ett stort steg i rätt riktning och la ribban för vad vi har idag.

Avatar Fallback

Re: Vadå fyrtakta?

alias  
#275855 Har för mig att farsgubben berättade att det var någon Partner-modell från sent 60- eller tidigt 70-tal som varvade högre än vad som gick att mäta upp på varvräknaren på skogsbruksskolan i mitten på 70-talet. Tror han talade om varv uppe runt 16-17000 rpm innan mätaren slog stopp.

Dagens proffssågar från HVA ligger väl på strax över 14000 rpm om man ska tro de siffror jag har sett.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).