Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103226 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275753 Framdäck är nästan helt slut så dom måste bytas snart, men de är inte bra att lägga skogsdäck bara på en axel

FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

jonathanA  
#275755 Jag kör med breda mjuka däck, med tunna sidor och det har funkat fint i många år. Men när det blir hala isiga spår så blir det tyvärr tvunget för mig som bor på en kuperad ö i bohuslän att kränga på ett par kedjor någonstans på ekipaget.

Men har du inte några direkta backar på marken seb, så kommer det funka kalasbra utan kedjor.

Grymt roligt att du valde en vagn med drivning. Som flera redan skrivit, så är det helt underbart när man ska vända och behöver backa i skogen och vagnen drar med sig traktorn utan att det spinner runt om på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#276549 Filmvisning?
Jag måste köpa en go-pro kamera (action cam). Hur fn gör ni andra när ni filmar era skogfilmer. Har provat med både skördaren o nu när jag skulle filma vagnen. Antingen blir det fel vinklar eller för långt i från eller trillar telefonen 😡 ner etc etc. Detta fick bli på en sten lite för långt i från och vid en tråkig avlastning men men, det är en film. Klippen från skogen blev så dåliga att det kan jag inte visa. Håll till godo:


Ja jag vet, jag borde köpa dämpare......jag ska när jag slutat kippa efter andan efter dessa affärer :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#276555 Var ju riktig fin film det. :grin:
Man ser at det er bra ös i hydraulflöde, utskjutet hadde riktig bra fart inn/ut.
Det er dessutan bra kvalite på filmen, med tanke på at det er en mobiltlf.
Kan du inte hitta en sticka och teijpa fast tlf. til. :smile:
Själv gillar bäst filmar från utsidan, men vil du absolut filma från hytten så funkar en 300-400kr dashcam helt ok, behöver ingen go pro värsting til flera tusen kr.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

loppan  
#276585 Kamerahållare i skogen fixar du genom att hitta lämplig högstubbe,såga ett spår i den som har lämplig vinkel och sedan stoppa ner telefon i den.
Sedan bara att trycka på rec.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Krister_81  
#276682 Fin vagn.
Själv har vi samma lastare med 10T:s vagn utan drivning.
Lastaren e absulut prisvärd jämfört med 300 serien.
204T har nästan samma delar som 303 lastaren endast vridhuset skiljer i stort sett.
204:an har även större och bredare gripen.
Fattar inte riktigt varför så många köper 203 modellen då prisskillnaden e så liten, jämfört med vad man får. Kan det vara så att alla videor på nästet e med 203 och att sällan båda modellerna finns inne vid handlarna för påseende.

Vi fixade till en låda med lock att montera in mellan grind och kran att sätta sågarna och all utrustning i. Så man slipper en massa lera på grejerna .
Näst på gång är att få fixat kabel, att kunna programmera om gripens hastigheter.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#276690 Hur programmerar du den? Har du walvoil ventilen?
Jag har inte hittat något om programmerbara flöden i instruktionsboken som jag förövrigt är det enda som jag har anmärkningar på gällande Kesla vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Krister_81  
#276816 Ja vi har walvoil,
Jag ringde o prata med Keslas hydraulikansvariga före vi köpte, då handlaren inte riktigt visste vad han sålde.
Kesla köper in färdiga satser från walvoil i Finland.
Ska man ha ändrat något skickar man helt enkelt in boxarna till dem och de ombesörjer ändringarn, säkert mot en fin slant.

Så jag kollade upp på nätet och det finns programvara att få från walvoil , men vår lokala hydraulikfirma tror sig kunna få fixat programmet eftersom de behöver även ha det då de installerar borden på gamla lastare. Så han funderade att en kabel kunde kosta ca 500kr för mig. Senast till hösten ska i varje fall saken tittas närmare på.
O så vill man ju kunna pröva ändringar i ramptider direkt .
WST_PHC torde programmet heta iallafall.
http://www.walvoil.com/eng/products/sis ... ci_CAT.htm (kolla in sid 77-79)

Vi räknade förövrigt en gång på att om man uppdaterar idag så blir walvoils SD100 ehc bord billigare än hydr. förstyrt genom att man kan installera spakarna själva. Många glömmer att det ska till en hel del slang till hytten samt de endast får on/off på grip och utskjut.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#276833 Krister_81
Jag har den "enkla" boxen till mina elventiler. Går även denna att ställa ramptider och hastighet på. Att det går är ju självklart eftersom det är gjort vid leverans, men kan jag göra det själv?
Och i så fall i vilken utvecklingsmiljö gör jag detta Pc, plc ????
Kan du kolla om programmet och kabel går att "köpa" av din lokala firma. Jag vill inte skicka iväg några boxar utan vill kunna programmera spakarna i maskinen.
Jag är väl i stort sett nöjd med de inställningar som ligger i men vissa rörelser skulle jag vilja ha möjligheten att sänka hastigheten på och andra öka, samt ställa om ramperna.
Framförallt är det lite fränt o kunna göra det på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276835 Hei. utrolig fin vagn og kran du har kjøpt. Kesla er bra greier.

vet du hur mycke dragkraften er på den. Er det 500/50-17 eller 500/55-17 Hjul

Hilsen Trond

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#276839 Tack.
Det är 500/55-17 hjul. Driften ska ge en dragkraft 1,4ton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

fredrikN  
#279180 Hej!

Jag skulle välja kesla.
Kör själv med en 12T driven farma vagn med 6.5 meters kran med hydraulservoventil.
En vagn med drift, lång kran och stort lastutryme är helt rätt i skogen,
och har du fått ett kanonpris på vagnen är det en bra affär, keslan
är helt klart en bra vagn.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#279185 Hej. Tack för det Fredrik
Jag har kört ut ca 10 lass men vagnen hittills och är än så länge mycket nöjd.
Jag förstår nu varför drift var så pass tungt argument för många. Nu kan man ju köra i skogen. Förr låg det alltid något på en brant eller i tveksam terräng (även i våra granåkrar) som man fick vinscha eller hämta med atv. Nu kan man köra dit.
Jag ångrar mig inte och häromdagen tittade jag på grannens Mohade M101 och den såg inte på något vis stabilare ut. Inte för att den ser klen ut men Keslan är minst lika väl tilltagen.
Jag saknar en enda sak på Keslan. Det är den "baljan" av stål som utgör botten av grinden på Mowi och Moheda. Där kan man lägga gripen vid tomkörning samt när man har ett knippe med mindre massavedbitar som första bottenlager så kan man nyttja denna för o trycka fram bitarna mot stammen.
Bagateller ja, men det är en bra konstruktion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

jonathanA  
#279236 Kul att du är nöjd, jag fattar inte heller hur jag kunde vara i skogen utan drivning innan ;)
Du får ta å svetsa dit några profiler och lite plåt så du blir nöjd då =)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279247 Kan bara hålla med att de är stor skillnad med drift när man skotar ut, man had fått lassa mer sansat o välja bättre vägar utan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).