Bioenergi

Hugga kastved

22 inlägg 25596 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hugga kastved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275298 Jag lurar på att hugga lite kastved och stapla på tork i skogen. Men, har ingen aning om hur man gör. :) Några tips kring redskap och metoder? Motorsåg och klyvyxa har jag. Har inte jobbat med yxa och 1meterslängder innan. Helst skulle jag vilja klyva övergrova rotstockar,men det är kanske mer jobb än nödvändigt. Kilar?!

Ja, jag är novis, tänkte fråga lite innan jag prövar själv. Sån är jag.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275303 För att svara lite på min egan fråga, hittaden den här länken med en anan version av "Handbok för huggare" än den jag sett tidigare.

http://denizo.opia.dk/de.scp/handbok.for.huggare/html/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

JensSkoog  
#275315 Intressant. Har tänkt i samma banor som dig, men inte hunnit prova. Holler på å göra en "trillebår" til en kompis. Han ska hugga och klyva 120cm längder och senn köra ut när det turkat.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Pensionär  
#275336 Klyvningen av meterslängder blir väl enklast med en traktordriven skruv. Dock ska man va uppmärksam, har hänt en del olyckor med såna.

Men om man vill så är det ju bara att slipa upp yxan. Gubbarna för i tiden klöv grymma mängder dagligen på så sätt. Tråkigt bara att ingen av dom finns kvar mera.

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

JensSkoog  
#275338 Yxa och stålkil tar det mästa. Man kan even göra göra et lite klyvsnitt med sågen och senn slå i kil om det är grovt.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Hema  
#275341
Mangan skrev:För att svara lite på min egan fråga, hittaden den här länken med en anan version av "Handbok för huggare" än den jag sett tidigare.

http://denizo.opia.dk/de.scp/handbok.for.huggare/html/

Det var en trevlig länk! :)

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

JensSkoog  
#275350 Samstämmer! :grin: Kopierade allt över i Word och lagrade det, så jag kan läsa genom igjen. Annars pratade jag med min svärfar på 93 på fånen, och frågade hur dom gjorde när han hugg. Han berättade at när dom tynnade gran och tall kapade dom 3metrar och klyvde innan dom satt dom upp mot ett grovt träd eller korslagda på en stubb. Barken uppåt. Senn hämtade dom det när det va turrt. Dimentionen var 2" och upp til 5", och klyvningen gick snabbt på vintern.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275353 Klyvde 3m-längder? Ja, då får det nog vara fruset för att det skall gå. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

JensSkoog  
#275365 Jag har provat, men det är inte något jag skulle gøra varje dag, men enligt min svärfar var dom gammla huggarna mycket duktiga på det. Mestadelen gick med två yxar som dom hugg i efter varandra, och senn en kil om det var behov. Hjälper ju när virket är hardfrusit.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

skogsbonne  
#275423 Har gjort en del kastved dock med traktorklyv och skulle aldrig göra det utan, ett enormt slit och seg produktion om man kör med yxa

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

foton  
#275437 När jag börja i skogen 58 hugg man famneved för 9kr. metern. Du lägger 1 bit som underlag sedan läger man biten som skall klyvas med den smala änden mot dig. Hugg med en vanlig yxa ca.15 cm. in när det blir en spricka tar du klyvyxan och drar i den. man lär sig hur kubben bäst skall ligga.Tilex. är det lättare att klyva mellan två kvistar.Är det svårklyvt kan man ha kilar och slägga. Det är lättare att klyva när det är fruset.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275442 Min far föredrog vriden klyvkil. Typ http://www.husqvarna.com/se/accessories ... l,-vriden/

Har själv inte provat men får man en början så man kan slå ner en vriden klyvkil så måste det gå fort att klyva den.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Hema  
#275444 Fiskar har en vriden kil med utbytbart plasthuvud.

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

Seb macahan  
#275727 Gör man detta för o vara nostalgisk, torkar veden bättre eller vad är syftet i dagens era när allt ska gå snabbare med vedmaskiner o all annan utrustning?

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

JensSkoog  
#275729 Om man hugger och klyver på det settet i skogen, kan man hämta turr ved för kapning och klyvning när det passar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).