Föryngring

Markbereda för frösådd

4 inlägg 3705 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markbereda för frösådd

M_M  
#275475 Har funderingar på att markbereda en liten yta för att förhoppningsvis tall ska självföryngra sig. Hur ska jag gå till väga? Har testat Terracut, men då är det bättre att använda en vanlig spade eller hacka för att blottlägga mineraljorden. Några tips?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markbereda för frösådd

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275500 Ett gympass med hacka och rätt mentalt förhållande till tiden och att en människa är såå liten i världen.

Har själv tillverkat en slags krafsa med 3 klor, modell trädgårdsredskap, men kraftigare som användts vid manuell frösådd men lyckat resultat. En hacka är lite onödigt bökig då man främst vill klösa undan lav/mossa och inte komma ner i backen.

Har du griplastare så finns det ju de här harvpinnarna att montera på. Det tror jag på, men aldrig provat.

Avatar Fallback

Re: Markbereda för frösådd

stihl91  
#275510 Att släpa ett par gamla piggkedjor bakom traktorn har jag hört ska funka.

Avatar Fallback

Re: Markbereda för frösådd

axwell  
#275530 Frågan är om det är värt besväret, kolla först om träden har ett "kottår" annars hinner andra växter etablera sig.
I mina trakter är det just nu magert med både gran- och tallkottar.

Tandad grävskopa eller inversmetoden borde vara det optimala, fast dåliga odds om det inte kommer rätt art av frö :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar