Traktorn i skogen

Stenig skog och liten gård

43 inlägg 24602 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

anersimyra  
#275380 MF 175 minns jag att jag körde med i skogen i mitten på sjuttiotalet... :smile: den hade även en högväxel likt en SAAB, den hade alltså frihjul med högväxeln ilagd, jag har för mig att traktorn gjorde runt 45 på rakorna, brant nedför kunde det gå...alltför fort. :surp: :surp:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

pelrik  
#275384 Verkar vara ett bra paket men är för dyrt och saknar lastare.

axwell skrev:
pelrik skrev:axwell, den ser ju smidig ut. Vad säger ni andra om detta ekipage? Klarar det verkligen budget eller är vagnen utöver? Kan jag ta 5 m timmer med den vagnen?

Det blir på gränsen med budgeten om du köper med 2 tonsvagnen, jag har kortat min vagn med 20 cm för att nå med gripen rakt bakom. Den tar lätt 5 meter men man bör inte vända för många med roten bakåt om medellängden ligger runt/över 5 meter.

Här har du ett paket för 59´kr + moms.

http://minitraktorer.se/minitraktor-i-skogen/
Hema skrev:Tror bestämt du glömde en länk eller bild?

Gissar att det är detta klipp som pelerik syftar på

axwell skrev:Länk till videon på YouTube:


Beg. wirevagn från Carlman (en av de bättre, enl de som har såna).
http://www.blocket.se/kronoberg/ATV_tim ... m?ca=4&w=3

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

dwurg  
#275388 axwell, blir den inte sagolikt klumpig med boggin längst bak på vagnen ? misstänker att det är för att få vikt på bakhjulen. Jag lånade en vagn till min ATV en gång och tydligen va inte boggin åtdragen riktigt så när det stuttade lite i en stubbe eller vad det nu var, så hamnade boggin just längst bak. Mitt ute i skogen och utan verktyg gick jag nästan bet på att ta mej ut.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Bengt.Svensson  
#275399
anersimyra skrev:MF 175 minns jag att jag körde med i skogen i mitten på sjuttiotalet... :smile: den hade även en högväxel likt en SAAB, den hade alltså frihjul med högväxeln ilagd, jag har för mig att traktorn gjorde runt 45 på rakorna, brant nedför kunde det gå...alltför fort. :surp: :surp:

Frihjul fanns det väl på MF med "Multipower" dvs snabbväxel där man måste ha snabbväxel i läge "hög" för att får motorbroms. Den finessen tror jag inte var MF-ingenjörernas bästa bedrift... traktorer utan motorbroms är ingen hit enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

OlaE  
#275429 Det värsta var väl ändå när man körde i nerförsbacke med MF 178an och vagn efter och skulle bromsa.

Bromsen fungerar ju som så att det är en kula som pressas ut mellan två bromsbelägg, ett mot vart hjul.
När det inte fungerar som det ska, bromsas bara ena hjulet.

Kan ju säga att det blev tvärnit, traktorn svängde 90 grader och vagnen sköt traktorn framför sig.

Ganska obehaglig upplevelse....

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Hema  
#275436 Usch!

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

OlaE  
#275458 Summa summarum, se till för bövelen att bromsarna fungerar! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

anersimyra  
#275486
OlaE skrev:Det värsta var väl ändå när man körde i nerförsbacke med MF 178an och vagn efter och skulle bromsa.

Bromsen fungerar ju som så att det är en kula som pressas ut mellan två bromsbelägg, ett mot vart hjul.
När det inte fungerar som det ska, bromsas bara ena hjulet.

Kan ju säga att det blev tvärnit, traktorn svängde 90 grader och vagnen sköt traktorn framför sig.

Ganska obehaglig upplevelse....
Ja fy fan, jag var på väg hem efter leverans av några balvagnar. Med på färden var en mopedburen kamrat. Nedför en brant lång backe kör han om traktorn, lägger sig över styret för att få riktig fart. Ungefär mitt i backen inser jag att traktorns fart vida överstiger mopedens, att bromsa var inte att tänka på, det var branta diken på bägge sidor, traktorn gjorde säkert 50 utför, bromsen slog som sagt till på ena hjulet först. Längst ner i dalen var en smal bro, jag inser att jag kommer vara ifatt alldeles innan bron, på bron fanns absolut inte plats för bägge ekipagen :surp: Jag klämmer desperat på tutan som självklart inte fungerar.. :surp: :surp: turligt nog gick traktorn så snabbt utför att kamraten hör rulljudet från bakdäcken på traktorn. I sista ögonblick, hinner han väja undan, hur fort det går över bron har jag ingen aning om, dock gick det alldeles åt helvete för fort :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Hema  
#275492 Hua! Samma modell?

Användarvisningsbild

Re: Stenig skog och liten gård

anersimyra  
#275496
Hema skrev:Hua! Samma modell?
MF 175 med frihjul... :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

husqvarna_med_sthil  
#275498 Jag har iofs ett större skifte att köra på men på sätt och vis liknande utrustning du funderar på, alltså traktor med spel och timmervagn. Jag har genomlevt ett första år med körning i skogen och har gjort en massa erfarenheter. Jag har haft en stor fördel att skiftet är familjens och jag har i yngre år sett min morfar köra fram på olika ställen så att jag vet att det ska gå. Trots detta har jag inte vågat köra överallt men föret har varit ogynnsamt också vid en stor tid av året med blankis osv.

Jag har vid flera tillfällen upplevt rent obehag men det har hjälpt mycket att jag fått åka med vänner med mera erfarenhet av att köra i skogen med traktor och vagn även om det inte varit på just mitt skifte. Mitt tips är att försök få vara med någon erfaren när de kör, lärorikt och roligt.

Hur ser ditt skifte ut? hur långt in måste du med traktorn från vägen för att nå med vajern ? Du kanske inte behöver så mycket vägar för att nå. Kosta på en enklare väg rakt över skiftet som du når ifrån ?

Tankar och ideer från en glad amatör.

Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

pelrik  
#275571 Mitt skifte är liksom mitt i skogen och vägen dit går genom min gårdsplan och upp över åkrarna. På andra hållet är en mosse så där kommer man nog inte fram förutom på vintern.

Körvägar är nåt jag funderar på just nu, och hur man bäst reparerar alla djupa maskinspår från tidigare avverkningar. När jag går i skogen och ser dessa skador, förstår jag inte hur det kan vara tillåtet att förstöra våra marker på det viset. Spåren är säkert 60 cm djupa och fulla med vatten.

Skiftet är mellan 100 och 200 meter brett och 700 meter långt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenig skog och liten gård

Hema  
#275602 Ja körskador är inget kul, men även där det inte ser så farligt ut kan den naturliga dräneringen/infiltrationen blivit igensatt av de tunga maskinerna. Med försumpning och döda träd som följd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).