Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulpaket ATV

24 inlägg 9828 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpaket ATV

Hema  
#275314 På min förra ATV, så hamnade hydraulpaket för nära styret, så att det förhindrade fullt utslag hur man än placerade paketet, inom ramen av pakethållaren. Detta fick mig att fundera på om man skulle kunna placera hydraultanken på bakre pakethållaren och då kunna placera hydraulmotorn mer centralt där framme. Kanske även ha en större motor.

Första frågan som dykt upp, är om det spelar roll att inte ha tanken i direkt närhet till pumpen, som verkar va mer regel än undantag. Kommer man få effektförluster jämfört mot att ha tanken närmare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275374
Hema skrev:På min förra ATV, så hamnade hydraulpaket för nära styret, så att det förhindrade fullt utslag hur man än placerade paketet, inom ramen av pakethållaren. Detta fick mig att fundera på om man skulle kunna placera hydraultanken på bakre pakethållaren och då kunna placera hydraulmotorn mer centralt där framme. Kanske även ha en större motor.

Första frågan som dykt upp, är om det spelar roll att inte ha tanken i direkt närhet till pumpen, som verkar va mer regel än undantag. Kommer man få effektförluster jämfört mot att ha tanken närmare?
Det blir väl endast ett par slangar extra att dra ? Det där med större motor var även jag inne på, men det blir bara en massa krångel med axeldiametrar och annat smått, och gott. :shock: Min Avesta 4,2 blir endast snabbare med det stora aggregatet, inte starkare.. :o :o

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

Hema  
#275379 Japp såsom jag tänkte, skulle det bli 2st slangar extra mellan främre o bakre pakethållare.

Klart är det samma pump blir det väl bara ett bättre flöde antar jag. Men det där med bättre flöde, måste väl va väldigt trevligt då man använder den hydrauliska vinschen?

Några förluster pga. att man har tanken lite längre bort är inget som du känner till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275381
Hema skrev:Japp såsom jag tänkte, skulle det bli 2st slangar extra mellan främre o bakre pakethållare.

Klart är det samma pump blir det väl bara ett bättre flöde antar jag. Men det där med bättre flöde, måste väl va väldigt trevligt då man använder den hydrauliska vinschen?

Några förluster pga. att man har tanken lite längre bort är inget som du känner till?
Jag tycker vinschen blir väl snabb på fullvarv, den startar ju inte direkt mjukt :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

Hema  
#275383
anersimyra skrev:
Hema skrev:Japp såsom jag tänkte, skulle det bli 2st slangar extra mellan främre o bakre pakethållare.

Klart är det samma pump blir det väl bara ett bättre flöde antar jag. Men det där med bättre flöde, måste väl va väldigt trevligt då man använder den hydrauliska vinschen?

Några förluster pga. att man har tanken lite längre bort är inget som du känner till?
Jag tycker vinschen blir väl snabb på fullvarv, den startar ju inte direkt mjukt :surp: :surp:

Är du förste man som nästan klagar på att vinschen är för snabb? :))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275385 Nja..När man håller i saxen och startar vinschen kan det bli lite " spännande ".. :surp: Det har hänt att saxhelvetet inte griper virket, den far ur näven med en jävla kraft :surp: att styra virket med hjälp av saxen kräver dessutom att man är rena sprintern.. :shock: :shock: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

Hema  
#275421 På så vis du håller dig i bra form? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275432
Hema skrev:På så vis du håller dig i bra form? :)

Det gör jag ju förstås... :smile: men på fullt skaft är den jävligt snabb, det blir bekvämare med promenadfart, dessutom är den lika stark oavsett fart... :smile:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

Hema  
#275443 Härligt o kunna ställa den fart man behagar.

Tänkte på en grej, då mitt hydraulpaket inte har uttag för drift, då jag har en odriven kärra, borde det inte bli fler slangar än vad jag har idag. Bara förändrad längd på nuvarande diton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

Jägare  
#275497 Ingen som saknar en atv med inbygd hydraulpump det vore praktiskt med anpassad varvtalsreglering!

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

axwell  
#275516
Jägare skrev:Ingen som saknar en atv med inbygd hydraulpump det vore praktiskt med anpassad varvtalsreglering!

Det här har varit uppe några ggr. tidigare, såg nyligen ett rykte om att Honda hade den ambitionen.

En rejäl oljetank tar plats, vridmomentet på en 1-cyl bensinmotor är för dåligt under maxvrid-rpm.

Anpassad varvtalsreglering, ja troligen nödvändigt, det är så stort spann mellan tomgångsvarv och toppvarv på bensindrivna ATV-motorer.

Såg ett yt-klipp från Finland, en Honda som till synes hade fixat ett fungerande ekipage.
Hur det tekniska var löst kunde jag inte se i detalj.
Även vagnen hade en del inovativa finesser.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

skogsbonne  
#275539 Finns några som har byggt ett eget system på hjulingen och då satt det på vänstersida där man har foten, en pump av något slag

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275541 Det finns ett Estniskt företag som monterar pumpar på variatorsidan, hur opraktiskt som helst. Pumpen tar upp allt utrymme i fotbaljan.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpaket ATV

quaker  
#275547 Måste vara detta företaget du tänker på anersimyra?

http://ihan-uus.net/index.html

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpaket ATV

anersimyra  
#275551 Det är det, jag ser nu att pumpen är monterad på svänghjulet på potatisen, undrar om man kan koppla ur pumpen ? Inte så kul om man vill ut och busa med maskinen om pumpen hela tiden är i ingrepp. Kör man dessutom hjulingen på handelsbensin, kommer " pannknacket " vara rejält vid dagens slut. :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).