Servicebyggnader

Jordfelsbrytare

21 inlägg 16157 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordfelsbrytare

sveakatten  
#275036 Jag har en jordkabel med 4trådar + höljet (koppar tråd + koppar band), ut till såghus garage.
Hur kopplar jag in dessa i centralen när det sitter jordfelsbrytare där?
Ska jag köra skärmen som 5te ledaren?(skyddsjord)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275038 Japp. Jorden i höljet kopplas utanför jordfelsbrytaren och de fyra ledarna (tre faser plus nollan) går genom brytaren.

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

sveakatten  
#275041 Tack för det, tordes inte koppla så, trodde det skulle vara 5ledare + höljet. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

Camwood  
#275042
sveakatten skrev:Jag har en jordkabel med 4trådar + höljet (koppar tråd + koppar band), ut till såghus garage.
Hur kopplar jag in dessa i centralen när det sitter jordfelsbrytare där?
Ska jag köra skärmen som 5te ledaren?(skyddsjord)

HA,HA :grin: att du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält :shock:
Är du elektriker så vet du :ugeek: och vet du inte så ska du inte koppla elledningar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275051 Bra kommentar, tänkte inte på det. Om man ställer en sådan fråga borde man inte hålla på med el på egen hand. Det är ungefär som den som ser att "jag har tre ledare från borrmaskinen men bara två från vägguttaget, OK då tvinnar jag ihop två stycken från borrmaskinen och kopplar ihop dem med två från vägguttaget" :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

j-eg63  
#275058 Jorda du så slipper prästen :surp:

Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275060 Tja, det finns stor risk att båda två behöver jorda :sad: :sad:

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

Brickan  
#275073
Camwood skrev:HA,HA :grin: att du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält :shock:
Håller inte med. Dela istället med er av er överlägsna (?) kunskap, så det blir rätt. Här fanns ingen tvekan i sak, endast form.

Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

Skogstomte  
#275086 Skär upp kabeln försiktigt, lätt att man gör en anvisning i trådarna i skärmen när man skär runt. Kopparbandet tar man bort. Akta fingrarna, går att skära sig som f-n. Samla ihop trådarna till en sida, bocka till änden till en vev och tvinna med veven. Tejpa gärna med eltejp eller ännu bättre trä på gul/grön slang om du kan få tag i det.

Var noga vid anslutning, se till att trådarna verkligen sitter, kan vara lite bökigt med grova trådar ibland. Dra så hårt du vågar i trådarna för att kolla att de sitter fast. Är det flera kardeler bör man efterdra, trådarna kan sitta nästan lösa efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

sveakatten  
#275140 Roligt att det finns så mycket duktiga personer på detta forum ^:)^ Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

j-eg63  
#275151 OBS Det måste vara samma area på biledaren som ledarna i kabeln om detta ska bli godkänt :geek:

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

krusader  
#275158 det är beroende på grovlek på kabel det

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

axwell  
#275166
krusader skrev:det är beroende på grovlek på kabel det


Visst men generellt är är kravet numera som j-eg63 skriver.

Tidigare räckte det med 6mm2 vid ledararea 10 mm2.

Nu krävs 16 mm2 vid ledararea från 16-35 mm2.

Användarvisningsbild

Re: Jordfelsbrytare

Camwood  
#275238
Brickan skrev:
Camwood skrev:HA,HA :grin: att du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält :shock:
Håller inte med. Dela istället med er av er överlägsna (?) kunskap, så det blir rätt. Här fanns ingen tvekan i sak, endast form.

Jag har inte överlägsen kunskap i el!!! det är därför ja skrev så. Jag är snickare och jobbar med elektriker nästan hela tiden när ja ska snickra minsta sak.(det är el överallt i en kåk) JAG KAN KOPPLA IN EN JORDFELSBRYTARE och många mindre krångliga saker MEN jag har inte behörighet för det!!! därför avstår jag. Och det tycker jag alla ska göra som inte har behörighet.

Avatar Fallback

Re: Jordfelsbrytare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275276 Camwood, har du behörighet för motorsåg? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).