Motorsåg och handhållet

Dremel med slipesett motorsager kjeder

25 inlägg 13729 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

axwell  
#275120
Brumsten skrev:den här typen av sliphjälpmedel har kommit och gått under alla mina år med motorsågar, ingen har lämmnat
någa spår efter sig som några större framgångar.
Filning i fält= bra fil och ett gott handlag.
Stensågning=en bra bänkslip hemma i verkstaden.
Tänk att det finns så många olika hjälpmedel mot slöa sågkedjor idag när vi inte har så många
skogshuggare kvar.
När det var allvar i skogen fanns bara filen och kunskapen att tillgå.
Men det var då det, tiderna förändrar människans tilltro till ett riktigt hantverk som det är att file en sågkedja.


Bliv vid din läst, så har vi alltid gjort,ingen skall ifrågasätta vår yrkesstolthet, var och en blir salig på sin tro.

Den som vill gno med filen måste få fortsätta med det och den som vill finna bekvämare lösningar bör rimligen har rätt till det :?: :!:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

stegmaster  
#275125
Daggi skrev:Jeg vil bare ha en enkel måte å slipe opp storkjedet mitt etter at jeg har kjørt i stein!

Jeg har kjelleren full av alle slags billig slipeutstyr (fra Dremeltypen, batteridevet slipemaskin til og sette direkte på sverdet, samt flere ulike billige slipemaskiner), og det fungerer like dårlig alt sammen, dessverre.
Kjøp en skikkelig slipmaskin like godt først som sist, for du kommer til og ende opp med en slik til slutt allikevel. :wink:
Får dra litt reklame for Grindomatic v12 som jeg har nå. (Den går dessuten på 12v, om man vil slipe ute i felten).
Nå sliper jeg i tillegg til mine egne motorsag og vedmaskin kjeder, også kjeder til motorsager og vedmaskiner for naboer og kjente.
Har aldrig annonsert eller noe, men det sprer seg fort, så har du flere i din nærhet med sløve kjeder, er det bare og investere. 8)
Tar 30-40kr pr kjede. (varierer etter lengde på kjede, og om rytterne også må slipes.)
Tar jo bara et par minutter pr kjede(mens man selv kan gjøre andre ting), så det gir god timebetaling. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#275139 Denne har jeg sett filmer av før, veldig fin å ha ja, men den er jo ganske dyr da?

Men, jeg har alldri brukt denne typen slipere, men vil en ikke få en "rettere" kant på kjedet, ikke en rund kant slik som med rundfil ?

Og om en da er i skogen og må slipe opp kjedet igjen så blir det mye sliping med rundfilen for hånd for å få det skarpt igjen?

Eller har dere bare med nye kjeder og bytter de isteden for å slipe opp igjen når dere er i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

stegmaster  
#275147 Joda den er dyr, ca 16000tkr tror jeg den ligger på nå(jeg ga 12500,- for ca 5-6 år siden).
Om eggen blir rundere eller rettere vet jeg ikke for håndfilen er lagt bort for mange år siden.
Men skarpt blir det ihverfall.
Har alltid 2 nyslipte kjeder som følger med på bensindunken.
Men det er helst til vedmaskinens kjeder hvor fordelen er størst, da det nesten er umulig og komme til håndfile disse på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

hlb  
#275149 Har kört denna metoden i många år. 12 volts höghastihetsslip med Clas Ohlson stift. Har fått för mig att medeggsslipning går bra om man har höghastighetsslip. Bekvämt och lättare att hålla konstant och rätt vinkel än med fil. Snabbt så man kan fila ofta. Stiften håller säkert till över 20 slipningar. Resultatet blir tillräckligt bra för mig.

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275155
axwell skrev:Bliv vid din läst, så har vi alltid gjort,ingen skall ifrågasätta vår yrkesstolthet, var och en blir salig på sin tro.

Den som vill gno med filen måste få fortsätta med det och den som vill finna bekvämare lösningar bör rimligen har rätt till det :?: :!:


Tror du verkligen att det inte provas? Jag provar det mesta av nyfikenhet. Inte alla varianter kanske, men alla nyheter.
Jag har provat massor med trams som påstås göra lika bra eller bättre snabbare vilket det aldrig gör.

Det finns inga genvägar eller mirakelprylar för att lära sig rätt oavsett vilka medel du använder för att komma till ditt resultat.

Brotsch är bättre än roterande fil, men det går inte fortare och blir inte bättre.
Betydligt svårare att på frihand styra elektriska/pneumatiska maskiner än en simpel fil.

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

anersimyra  
#275160
Mange skrev:
axwell skrev:Bliv vid din läst, så har vi alltid gjort,ingen skall ifrågasätta vår yrkesstolthet, var och en blir salig på sin tro.

Den som vill gno med filen måste få fortsätta med det och den som vill finna bekvämare lösningar bör rimligen har rätt till det :?: :!:


Tror du verkligen att det inte provas? Jag provar det mesta av nyfikenhet. Inte alla varianter kanske, men alla nyheter.
Jag har provat massor med trams som påstås göra lika bra eller bättre snabbare vilket det aldrig gör.

. Fortare går det allt Mange med brotschen i borrmaskin, men bättre ? Vinklarna blir alla väldigt lika om allt riggats rätt, och det är ju bra. Men, en kraftig råegg är väldigt svårt att undvika. Så för perfekt resultat tar jag allt till filen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275163 Varför nöja sig med nåt sämre? Det ska alltid vara så vasst det bara går! Spar dig, maskin, tid, bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275165 Slipmaskin borde vara bekvämare och automatisk bekvämast, men de kräver samma kunskap och erfarenhet som allt annat.

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

axwell  
#275168
Mange skrev: av Mange » 4 minuter sedan.
Varför nöja sig med nåt sämre? Det ska alltid vara så vasst det bara går! Spar dig, maskin, tid, bränsle...


Instämmer i den uppfattningen, därför fortsätter jag med Dremel så länge det finns slipstift av bra kvalité :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).