Motorsåg och handhållet

Dremel med slipesett motorsager kjeder

25 inlägg 13727 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#274825 I dag kjøpte jeg meg en dremel med slipesett for kjeder til motorsager.

Jeg rakk så vidt å teste det på et kjede som har vært borti stein.

Jeg er usikker på om det ble så bra.

Er det noen som bruker dette utstyret her inne?

Hvor kjøper dere disse filsettene?
Er det noen som er bedre en andre?

Jeg tenkte jeg skulle bruke denne sliperen til å fikse kjeder der jeg hadde saget i stein etc, istaden for å stå å slipe for hånd så tenkte jeg at jeg kunne groveslipe med dremel maskinen..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#274826 Dremel sitt slipesett for kjeder

   TS
Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

axwell  
#274915
Daggi skrev:Er det noen som bruker dette utstyret her inne?

Hvor kjøper dere disse filsettene?
Er det noen som er bedre en andre?

Jeg tenkte jeg skulle bruke denne sliperen til å fikse kjeder der jeg hadde saget i stein etc, istaden for å stå å slipe for hånd så tenkte jeg at jeg kunne groveslipe med dremel maskinen..


http://www.jula.se/search-result/?q=SLI ... =SLIPSTIFT

Köpte en liknade tillsats då det var diamantstift, nu är det nog ett annat mtrl.
De nya stiften kan nog vara lika bra, Jula har bara 4,0 och 4,8 mm med olika strukturer.

Clas Ohlson har 4.0, 4,5, 4,8 och 5,5 mm.

Jag har provat slipa som dom rekommenderar, dvs så att stiftet roterar uppifrån och ned i tanden.

Tycker att det blir vassare då jag slipar nerifrån och uppåt, samma princip som jag använder vid sista finslipningen av en lie för hö/gräs.

Den medföljande mallen använder jag aldrig, måste ju justeras om efter varje diameterbyte.

Jag slipar om så ofta att tanden sällan hinner bli riktigt slö, därför har jag inte saknat stiften med grov struktur, skall ändå testa vid tillfälle.

Övning ger färdighet även med denna metod :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Brickan  
#274948
axwell skrev:Övning ger färdighet även med denna metod :mrgreen:
Är det samma stift du använder till röjsågsklinga? Vill minnas att du nämnt Dremel även där.

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

axwell  
#274957
Brickan skrev:Är det samma stift du använder till röjsågsklinga? Vill minnas att du nämnt Dremel även där.


Ja och då är det 5,5 mm stift.
Kör med accudriven Dremel, behändig att få med sig ut i skogen.

http://www.clasohlson.com/se/Multiverkt ... 00/40-8702

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

zeetorg  
#274963 Jag provade en liknande tillsats men av ett billigare märke. Principen funkade utmärkt, men stiften höll inte ens en kedja. Tanken var att grovslipa vid stensågning för att sedan ta det sista för hand.
Med bättre stift så tror jag nog att det hade fungerat utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#274977 Stiften ble for dårlig med meg også, holdt 1,5 kjede, så begynte den å gå i oppløsning...

Tanken er å bruke det på kjeder som har vært i stein.

Har en 362 med 50 cm sverd og ønsker å slipe ihvertfall den med dremel for at det skal gå fortere.

Ser på nettet, husker ikke hvor, at de selger enn sånn 12v drill en kan koble på bilbatteriet.
Kanskje de har noen skikkelige filer til dremel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

axwell  
#275004
Daggi skrev:Ser på nettet, husker ikke hvor, at de selger enn sånn 12v drill en kan koble på bilbatteriet.
Kanskje de har noen skikkelige filer til dremel?

Stihl har tidigare sålt en sådan, (Oregon).

http://www.e-pages.dk/plindberg/335/31
P. Lindberg säljer väl saker med varierande kvalité, vågar inte påstå att allt är i toppklass.

Måste absolut köpa de nya stiften för att testa om dom är så dåliga som ni säger, börjar med Julas.

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

erikl  
#275061 Använder stift från Clas Ohlson och det fungerar bra. Dock får jag ofta en kant på utsidan av varje tand som gör att kedjan upplevs som slö om man inte tar bort den. Men en lätt puts på utsidan med stiftet gör att det blir vasst. Men bäst fungerar den på röjklingan fast med de grövre stiftet förstås.

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Brumsten  
#275074 Hej, den här typen av sliphjälpmedel har kommit och gått under alla mina år med motorsågar, ingen har lämmnat
någa spår efter sig som några större framgångar.
Filning i fält= bra fil och ett gott handlag.
Stensågning=en bra bänkslip hemma i verkstaden.
Tänk att det finns så många olika hjälpmedel mot slöa sågkedjor idag när vi inte har så många
skogshuggare kvar.
När det var allvar i skogen fanns bara filen och kunskapen att tillgå.
Men det var då det, tiderna förändrar människans tilltro till ett riktigt hantverk som det är att file en sågkedja.
Om ni vill att jag ska infoga en :wink: , så får ni höra av er.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

anersimyra  
#275076 Jag har en Timberline chainsaw scharpener, jag monterade brotschen på en borrmaskin vilken jag kör på lägsta hastighet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#275078 Blablabla :) brumsten

Alle var tøffere før...

Jeg vil bare ha en enkel måte å slipe opp storkjedet mitt etter at jeg har kjørt i stein, slik at jeg slipper å stå å file så lenge etter jobb når jeg heller kan være inne med kjerringa og kose meg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Daggi  
#275087 http://granberg.com/catalog/chainsaw-gr ... ing-wheels

Her er en link til granberg sine egne filer, det er disse som har disse 12 v sliperwne som en kan koble på bilbatteriet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

Brumsten  
#275101
Daggi skrev:Blablabla :) brumsten

Alle var tøffere før...

Jeg vil bare ha en enkel måte å slipe opp storkjedet mitt etter at jeg har kjørt i stein, slik at jeg slipper å stå å file så lenge etter jobb når jeg heller kan være inne med kjerringa og kose meg!

Om du låter bli att stensåga får du mer tid og kose, men jag vet ju inte hur din kjerringa ser ut :wink:
Det blir väl varning på det här svaret, men det tar jag :-bd :lol:
Ha de

Användarvisningsbild

Re: Dremel med slipesett motorsager kjeder

totte  
#275109
Brumsten skrev:
Daggi skrev:Blablabla :) brumsten

Alle var tøffere før...

Jeg vil bare ha en enkel måte å slipe opp storkjedet mitt etter at jeg har kjørt i stein, slik at jeg slipper å stå å file så lenge etter jobb når jeg heller kan være inne med kjerringa og kose meg!

Om du låter bli att stensåga får du mer tid og kose, men jag vet ju inte hur din kjerringa ser ut :wink:
Det blir väl varning på det här svaret, men det tar jag :-bd :lol:
Ha de


Ånä, det var välförtjänt! :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).