Skogsnyheter

Nyttja skogen

18 inlägg 8151 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Peteflamingstar  
#274840
Sibiria skrev:Jag har ingående för mina små barn på 4 och 6 år beskrivit vad som väntar jorden om några miljarder år och om livets meningslöshet...


Berättar du om alla monster i garderoben också?! :smile:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275176 Skönt att förnuft fortfarande existerar.

http://www.di.se/artiklar/2014/4/4/klim ... kscenario/

”Energi kan inte undvaras, och vi bör inse att utan fossil energi till rimlig kostnad under de senaste 150 åren hade vi i dag sannolikt haft ett primitivt samhälle, sannolikt i sönderfall eller i bästa fall ett slags totalitärt medeltidsamhälle. I dag saknar fortfarande 1,3 miljarder människor på jorden tillgång till el.”

”Vad vi behöver är fler ingenjörer och färre miljöaktivister. Man borde snarast satsa på utbyggd kärnkraft samt att så snabbt som möjligt ersätta kol med gas. Det finns på lång sikt ingen realistisk möjlighet att ersätta fossil energi med enbart förnybar energi, knappast ens i Sverige, i vart fall inte om man inte bygger ut de nu skyddade älvarna. Härtill kommer givetvis fortlöpande insatser för att reducera och effektivisera energianvändningen.”

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275275
Sibiria skrev:Skönt att förnuft fortfarande existerar.

http://www.di.se/artiklar/2014/4/4/klim ... kscenario/

”Energi kan inte undvaras, och vi bör inse att utan fossil energi till rimlig kostnad under de senaste 150 åren hade vi i dag sannolikt haft ett primitivt samhälle, sannolikt i sönderfall eller i bästa fall ett slags totalitärt medeltidsamhälle. I dag saknar fortfarande 1,3 miljarder människor på jorden tillgång till el.”

”Vad vi behöver är fler ingenjörer och färre miljöaktivister. Man borde snarast satsa på utbyggd kärnkraft samt att så snabbt som möjligt ersätta kol med gas. Det finns på lång sikt ingen realistisk möjlighet att ersätta fossil energi med enbart förnybar energi, knappast ens i Sverige, i vart fall inte om man inte bygger ut de nu skyddade älvarna. Härtill kommer givetvis fortlöpande insatser för att reducera och effektivisera energianvändningen.”


Vi behöver fler med produktionsbiologisk kunskap och färre flummiga miljömuppar.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).