Friluftsliv, Naturturism

Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

7 inlägg 6684 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274550 Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

Allemansrätten 20140315 Artikel Skogen.pdf


Staten vill gärna ta av skogsägaren som inte får råda över sin mark eller få kompensation för intrången och skador...

:D :D :D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274577 I artikeln påstås att friluftslivet omsätter 100 miljarder kr/år (vilket motsvarar lite drygt 10 000 kr/ (år och invånare)) och sysselsätter 75000 personer och 3000 företag. :shock: Hur räknas det här?

Verkar som Pisa-undersökningen på skolornas matematikundervisning lika gärna kunde göras på tidningen Skogen. Resultatet skulle nog bli lika illavarslande.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

markus1978  
#274644 Otäcka saker. Påminner lite om när nyckelbiotoper infördes..

Användarvisningsbild

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

anersimyra  
#274661
Niking skrev:I artikeln påstås att friluftslivet omsätter 100 miljarder kr/år (vilket motsvarar lite drygt 10 000 kr/ (år och invånare)) och sysselsätter 75000 personer och 3000 företag. :shock: Hur räknas det här?

Verkar som Pisa-undersökningen på skolornas matematikundervisning lika gärna kunde göras på tidningen Skogen. Resultatet skulle nog bli lika illavarslande.
/Niklas

" Båtlivet " torde ingå i beräkningen, den delen utgör sannolikt en gigantisk del av kakan.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274693
anersimyra skrev:
Niking skrev:I artikeln påstås att friluftslivet omsätter 100 miljarder kr/år (vilket motsvarar lite drygt 10 000 kr/ (år och invånare)) och sysselsätter 75000 personer och 3000 företag. :shock: Hur räknas det här?

Verkar som Pisa-undersökningen på skolornas matematikundervisning lika gärna kunde göras på tidningen Skogen. Resultatet skulle nog bli lika illavarslande.
/Niklas

" Båtlivet " torde ingå i beräkningen, den delen utgör sannolikt en gigantisk del av kakan.. :shock:


Kan i.o.f.s. stämma med detta faktablad http://www.maringuiden.se/marinnytta/faktabatlivet/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

herjman  
#274814 Orkade inte läsa artikeln det länkades till men av rubriken på tråden att döma, klart de kan!

Blir rädd och arg när jag ser hur polariserat det verkar vara mellan skogsägare/friluftsfolk! (räknar inte bärplockare boende i läger och crossåkare till friluftsfolk)

Hela mitt liv har jag tillbringat i skogen med främst orientering men även svampplockning, fiske, bärplockning m.m. och den rätten anser jag vara en av de viktigaste vi har i samhället!
Dessa grupper ställer sällan till problem utan vill bara njuta av välskötta skogar.

Skogen som rekreationsutrymme tillhör alla men ägaren har rätten att bruka den.

Därmed inte sagt att jag är någon anhängare av utökade reservat i en rasande takt! Men som sagt, ge F-N i allemansrätten.

Användarvisningsbild

Re: Kan skogsbruk och friluftsliv samsas?

Peteflamingstar  
#274838 Håller med Herjman! Är en av de olyckligt lottade som inte äger egen skog, men gärna vistas i andras (både i tjänst och privat). Dock anser jag att de som nyttjar andras skogar för sin näringsverksamhet (safaris, organiserad bärplockning osv) självklart skall betala markägaren för denna "rättighet" de nyttjar. Men vanliga enstaka svampplockare, fågelskådare eller flanörer som sköter sig måste väl få fortsätta med sin rekreation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).