Öppna kategorin

Äger jag maskinen??

23 inlägg 11864 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äger jag maskinen??

Jamax  
#274716 Vet inte vilken kategori jag ska lägga detta men jag försöker här.
Ok att flytta till lämpligare ställe.

För ett år sen tog jag över ett avbetalningslån på en maskin.
Ett avtal skrevs på en blankett som banken hade och som var speciellt framtagen för detta ändamål. Både jag och säljaren skrev under samt två representanter från banken.
Nu påstår säljaren att jag inte äger maskinen samt att dom vill ha mer pengar för den. Jag har betalat amorteringar och räntor ett år nu så jag antog att jag ägde den men nu blir man ju osäker på hur det ligger till? Likaså om man kan komma i efterhand och begära betalt. Inget finns skrivet nånstans att jag ska betala nåt utöver övertagandet av lånet...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Tosca  
#274717 Börja med att fråga din bank?
De är väl ganska måna om att du äger maskinen som säkerhet för ditt lån?

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Jamax  
#274718 Det kan ju vara bra! Ska göra det direkt imorrn!! Tack för tipset! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

jannee  
#274720 När du fullgjort dina skyldigheter efter den låneförbindelse du och säljare undertecknat är maskinen din, dock inte förr. Å andra sidan har du och säljaren ingått ett avtal vilket han inte kan bryta ensidigt.
Visst han kan försöka med mer betalt, kortare amorteringstid, men till vilken nytta, han förlorar ändå när det kommer till doms.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Jamax  
#274726 Hej jannee!
Nu hoppas jag ju att det inte kommer så långt som till doms... :-)
Jag anser nog att jag fullgjort mina skyldigheter då jag tagit över ett lån som dom slipper betala på. Vi har ju som sagt båda skrivit under...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äger jag maskinen??

totte  
#274792 Kan vara juridiskt knepigt beroende på hur det är skrivet. Som sagt börja med banken, dom har jurister som kan granska vad som står och vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

jannee  
#274797 Eftersom banken varit med vid undertecknandet + framtaget blankett för det ändamål är det nog som Totte säger lämpligt att Jamax kontaktar banken så få de i sin tur knäppa säljaren på näsan. ELLER får banken gå emellan eftersom de i så fall verkligen gjort en dundertabbe.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

valmet862  
#274798 allt beror väl på HUR avtalet är formulerat gå igenom avtalet med banken.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

jannee  
#274804 Har säljaren framfört sina önskemål muntligt eller skriftligt, har nog en avgörande betydelse.
Skriftligt = då önskar säljaren säga upp avtalet vilket kan innebära skadeståndsskyldighet - för säljaren.

Användarvisningsbild

Re: Äger jag maskinen??

anersimyra  
#274805 Be honom stoppa upp en taskigt kvistad storasp i gryngången.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

tallen100  
#274808
anersimyra skrev:Be honom stoppa upp en taskigt kvistad storasp i gryngången.. :smile: :smile:

:lol: :lol: :lol: . Grankotte är nog inte så dumt heller, in "medfjälls" :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Äger jag maskinen??

Kompakt75  
#274812 Hur är köpet uppgjort mer detaljerat. Om det är en avbetalning låter det märkligt att du "övertagit" krediten. Vid dessa transaktioner brukar gången vara att säljaren fakturerar banken som i sin tur reglerar fakturan och köparen av maskinen börjar betala ränta och amortera till banken.
Säljaren ska alltså ha fakturerat banken/finansbolaget. Har inte banken betalat fakturan kan det inte finnas någon kredit. Jag jobbar på bank med bla objektsfinansiering och detta låter mycket märkligt.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Hema  
#274827 Hur som helst, så länge man har en kredit äger man inte saken. Även om du betalt 99%. Så om kreditägaren går i konken, finns det risk att konkursförvaltaren tar saken ifrån dig. Gött att det verkar vara en bank, hört att de inte kan gå i konkurs längre.

Men nu hade ni skrivit på papper för överflyttning, så säljaren borde inte kunna säga något, utan du svarar endast mot banken. Såvida ni inte hade kommit överrens om en summa. Typ som att någon säljer en leasingbil för 25.000:- + övertagande av leasingkontraktet. I detta fall är du skyldig första lesingtagare 25.000:-, samt skyldig den som har utfärdat leasingskontraktet fortsatt leasingsavgift.

Men som flera säger, kontakta banken.

Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Jamax  
#274847 Tack för ert engagemang! Det uppskattas verkligen!

Kontaktade banken idag!
Inga tveksamheter därifrån, JAG äger maskinen. Dock med, som dom sa, ett äganderättsförbehåll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Äger jag maskinen??

Jamax  
#274849
anersimyra skrev:Be honom stoppa upp en taskigt kvistad storasp i gryngången.. :smile: :smile:


Hoppas slippa den detaljen... :-D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).