Vedmaskiner, flishuggar

Ny stor vedmaskin från KTS

9 inlägg 9880 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny stor vedmaskin från KTS

stegmaster  
#272763 Info och prisar. :surp:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true



video.
http://www.atl.nu/atl-play/25-tons-klyvkraft



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272781 Jag är inte ett dugg imponerad. Hur kan man ens demonstrera en maskin med en så långsam kapning av stocken? Det är ju nästan så att an kan gå och ta en fika under tiden.
Sen det där med hårda träslag....ja det kan finnas dom i södra Sverige som har det men....

Ingen amatör köper den där för dom pengarna och en som ska driva en verksamhet kring en behöver nog ha lite mer tempo om det ska bli några pengar.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Vedproducent  
#272786
Anders_S skrev:Jag är inte ett dugg imponerad. Hur kan man ens demonstrera en maskin med en så långsam kapning av stocken? Det är ju nästan så att an kan gå och ta en fika under tiden.
Sen det där med hårda träslag....ja det kan finnas dom i södra Sverige som har det men....

Ingen amatör köper den där för dom pengarna och en som ska driva en verksamhet kring en behöver nog ha lite mer tempo om det ska bli några pengar.

Nej den där sågen såg allt helt fruktansvärt långsam ut. Den var inte mycket att ha det håller jag helt med om.

Avatar Fallback

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Husqy346  
#273008 Att bygga så dyr maskin med den lilla pump kapasiteten som de uppger är bara skamligt .
Det påminner lite om hur japa gör med konsument maskiner den största pumpen på 37 l /min i den jag har ska bli den minsta frammöver samt 50 l pump till det andra.

Pilkemaster ska vist ligga bland toppenskiktet i snabbhet va det gäller kap och klyvhastighet för under hundra tusen .

Användarvisningsbild

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Vedia.se  
#273332 Jag fick ett prospekt på den häromdan och där var en av dom största fördelarna enl dom att kap och klyv gick extremt snabbt... Verkar ju ej stämma
Gillar dock den rammonterade yxan, håller nog lite bättre än hakkis yxor

Användarvisningsbild

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Jeep  
#274440 Urklipp från leveranstidningen Entreprenad:

Allt för mycket automatik och elektronik är inte rätt val i en vedmaskin. Det hävdar KTS Maskin i Kumla som i stället hyllar principen med enkla lösningar som bland annat utlovas öka driftsäkerheten.

Elektronik i all ära, men KTS Maskin förordar en nyutvecklad vedmaskin baserad på enkla lösningar.

Företaget har lanserat en vedmaskin som baseras på en kraftig ram i fyrkantsprofilerat konstruktionsstål. Lösningen har gjort det möjligt att leverera en klyvkraft på 25 ton, vilket gör att maskinen ska kunna klara att hantera hårda träslag som ek.

Maximal kapdiameter anges till 55 centimeter och enligt tillverkaren ska en björk av den tjockleken inte ta mer än tre sekunder att kapa. Klyvtiden, inklusive returen, anges till högst två sekunder.

Maskinen tillverkas i tre olika utföranden: traktordriven, elmotordriven samt el- och traktordriven.

Avatar Fallback

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Husqy346  
#274776 Det skulle vara rättså kul att se den där och en kisa kubik bredvid varandra så man kan se vilken som vräker ut mest klabbar per minut. Visseligen tar kubiken mindre stockar men fort går det ju .
Är det skogs Elmia varje år en kompis till farsan säger att de har en hel slinga där med bara vedmaskiner.
Så dit skulle man ju åka och titta så jag får se de flesta märkena i praktisk drift.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

jonathanA  
#274791 Kan ju vara så att oljan var väldigt kall vid provkörningen. Men det såg lite långsamt ut helt klart.

Annars ser den ju rejält byggd ut.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor vedmaskin från KTS

Torbjörn Johnsen  
#274942 Ang Elmia så blir det SkogsElmia nästa år 4-6 juni 2015 och JA! det kommer att finnas massor med vedmaskiner på plats. Vill du gå på skogsmässa redan i år så kör vi på Elmia tillsammans med Mellanskog en skogsmässa i Sala: MellanskogsElmia 2014 (www.mellanskogselmia.se). Den går 22-24 augusti och det kommer att finnas vedmaskiner på plats där också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).