Skogsnyheter

Nyttja skogen

18 inlägg 8155 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

JensSkoog  
#274370 Mycket bra! Tackar för at jag fick läsa den! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274511 Men det verkar ju vara en sak som han har glömt bort. För att skogen långsiktigt skall kunna binda kol från atmosfären så får vi ju inte göra biobränsle eller papper av den, för då kommer kolet snart tillbaka till atmosfären. Vi måste istället bygga mängder med hus som står i hundratals år eller återföra kolet till underjorden där det kom från. Att bara utöka den totala skogsarealen på jorden återställer ju bara kolet från de skogar som avverkats under årtusendena, inte alla de mängder som grävts, hackats och borrats upp.

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274565 Tja, det är ju bättre att elda upp skog än fossilt kol + olja...

Dessutom borde det på många platser gå att odla fram mer m3sk/ha än vad som en "naturlig urskog" på motsvarande plats?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274580 Tomas Lundmark på future forrest är inne på samma linje http://www.skogsaktuellt.se/Default.asp ... 108&m=1422
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274642
Niking skrev:Tja, det är ju bättre att elda upp skog än fossilt kol + olja...

Dessutom borde det på många platser gå att odla fram mer m3sk/ha än vad som en "naturlig urskog" på motsvarande plats?
/Niklas


Frågan är om valet är mellan fossil energi och bioenergi. Jag antar att om tusen år finns det inte lätt åtkomlig olja och kol i tillräcklig mängd att använda som bränsle längre. Det som sker med ökad biobränsleanvändning är endast att koldioxidhaltens ökande atmosfären endast går lite långsammare men slutresultatet blir detsamma, bara några generationer senare.

Alltså rätt menlöst att se biobränsle som någon räddare.

Avatar Fallback

Re: Nyttja skogen

Brickan  
#274668
Sibiria skrev:
Niking skrev:Det som sker med ökad biobränsleanvändning är endast att koldioxidhaltens ökande atmosfären endast går lite långsammare
Nej, så länge tillväxten motsvarar eller överskrider uttaget så går det som sämst jämnt upp. Det nya som växer binder lika mycket kol som det som förbränningen frigör.

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274690
Sibiria skrev:
Niking skrev:Tja, det är ju bättre att elda upp skog än fossilt kol + olja...

Dessutom borde det på många platser gå att odla fram mer m3sk/ha än vad som en "naturlig urskog" på motsvarande plats?
/Niklas


Frågan är om valet är mellan fossil energi och bioenergi. Jag antar att om tusen år finns det inte lätt åtkomlig olja och kol i tillräcklig mängd att använda som bränsle längre. Det som sker med ökad biobränsleanvändning är endast att koldioxidhaltens ökande atmosfären endast går lite långsammare men slutresultatet blir detsamma, bara några generationer senare.

Alltså rätt menlöst att se biobränsle som någon räddare.


Vilka energikällor som storskaligt utnyttjas runt år 3000, kan man ju bara spekulera i. Troligtvis torde solceller och batterier utvecklats en hel del till dess.

Vad olja och kol beträffar, så lär de aldrig ta slut helt och hållet, utan bara bli för dyr att ta upp jämfört med andra energikällor.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274691 Eller som det står i den andra refererade artikeln: Bygg fler hus i trä :!: Detta ger dubbel verkan, dels förblir kolet i fast form och dels minskar utsläppen från betongindustrin. Det senare är kanske försumbart för vanliga hus men kan man ersätta betongbroaroch andra större betongkonstruktioner med trä är vinsten större. Kanske lite svårt dock att ha trä i hamnar och annat som ligger i vatten.

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274698 Det finns väl träslag som funkar hyfsat i vatten också, som t.ex. al?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyttja skogen

Tosca  
#274713 Även gran funkar utmärkt under vatten, Tjörnbron står på granpålar, pappa var med och drog fram sådana - jag ska kolla hur långa de var.

Avatar Fallback

Re: Nyttja skogen

MNskog  
#274733 "Jordens städare är de som arbetar i de gröna näringarna! "

Klokt skrivet!

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274735
Brickan skrev:
Sibiria skrev:
Niking skrev:Det som sker med ökad biobränsleanvändning är endast att koldioxidhaltens ökande atmosfären endast går lite långsammare
Nej, så länge tillväxten motsvarar eller överskrider uttaget så går det som sämst jämnt upp. Det nya som växer binder lika mycket kol som det som förbränningen frigör.


Syftade på att ökad biobränsleanvändning endast bromsar uttaget av olja och kol. Men förr eller senare bränns oljan och kolet upp ändå. Även om man minskar bilkörning på bensin så lät knappast alla länder för all framtid förbjuda fossila bränslen.

Avatar Fallback

Re: Nyttja skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274740 Bättre att bränna upp senare än förr då? Men du har rätt, sett på några miljarders år sikt spelar det ingen roll. :)

Användarvisningsbild

Re: Nyttja skogen

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274748 Bilen är människans bäste vän, dock spelar det ingen stor vad man eldar motorn med. Och egentligen tycker jag råoljan är en alldeles för fin produkt för att bara eldas upp nästan helt hämningslöst.

citat: "Men du har rätt, sett på några miljarders år sikt spelar det ingen roll. :)"

Jag har ingående för mina små barn på 4 och 6 år beskrivit vad som väntar jorden om några miljarder år och om livets meningslöshet...
Dock, om man ser till koldioxidproblematiken i nära framtid så anser jag att oavsett hur mycket vi ökar användningen av biobränsle så spelar det ingen roll om vi samtidigt fortsätter bränna olja. Senast om tusen år är vi ändå där man nu säger 300 år.
Den enda faktorn som skulle kunna rädda situationen är om en långsammare fossil förbränning skulle kunna öka möjlighterna för haven att svälja koldioxiden som kolsyra. Men man börjar ju redan klaga över försurningen av havet så om det är något att hoppas på vet jag inte... Dessutom tror jag inte på den hypotesen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).