Vedmaskiner, flishuggar

8 tons vedklyv på Swedol

29 inlägg 47009 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

totte  
#273466 Erfarenhet har jag inte av den. Det som framgår av siffrorna är att klyvkraften nog räcker bra för normalved, 5 ton klarar även en fyrklyvskniv utom för de allra knotigaste bitarna. Den går förstås betydligt långammare än en trefasklyv. Men skall du ha nåt som har minst denna klyvkraft, går betydligt snabbare och med kvalitet så är du uppe på dubbla budgeten direkt. Så det är mest fråga om vad du behöver, skall du klyva stora mängder varje år och vill att det går snabbt så bör du gå upp i pris och satsa på en rejäl trefasklyv, annars duger den här nog för sitt ändamål.

Här en reklamfilm om den:


Ser ut att gå vettigt sett till effekten.

Skulle gissa att om man vill ha en billigare enfasklyv så är den här ett hyggligt alternativ, med reservation för att jag inget vet om kvaliteten, borde dock vara väl så bra som diverse billighetsvarianter som man hittar på olika varuhus.

Viktigt om du köper en sån här, handla där det finns garantier och vettig service. Den här säljs ju genom bl a Granngården.

Trejon
Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Midgård  
#273478 Jag köpte en FAXE 500 för ett par år sedan och har klyvt 2 års vedbehov med den. Eldriven 3-fas 3 kW och klyvkraft 7 ton. Den klyver allt utan att protestera, även vresved med 4-klyven. Jag betalade 10000 kr inkl moms. Verkar var toppkvalitet, stadig och rejäl.
Av och till är det "drive" på dessa så ofta kan man få dem under listpriset.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Hema  
#273511 Ska man ha en vedklyv är det 3-fas som gäller! En kompis har en 1-fasare och man kan bli gråhårig för mindre. Det jag klyver på en kvart gör han på en halv dag. Ne köp en bättre beg. på blocket och ni kan sälj den några år senare för samma pris.

Sedan är de flesta nya klyvar utrustade med dubbelfattning, vilket säkerhetsmässigt är bra, men många tycker de är jobbiga och osmidiga att arbeta med.

Nu vet jag inte vart ni håller hus, men kolla in denna faxe för 4500:- Göteborg.
http://www.blocket.se/goteborg/Faxe_vedklyv_50_cm_52871479.htm?ca=16&w=3

Eller denna i Grums /Värmland 5000:-
http://www.blocket.se/varmland/Vedklyv_52787934.htm?ca=16&w=3

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Midgård  
#273513 Dubbelfattningen på nya FAXE är en bagatell att ta bort/eliminera om man inte vill ha den säkerheten. Dock är det ett krav att den är monterad på nya för att de ska få säljas.

Avatar Fallback

Re: Al-ko Vedklyv KHS 5200 rescension???

SaabAero  
#273591
Matheus skrev:
Slurfi skrev:http://www.tretti.se/hem-och-fritid/tradgardsmaskiner/tradgardsmaskiner/al-ko-khs-5200

Bild


2700:- ink moms & frakt, bästa budgetalternativet imho, annars ta Swedolen.


Haloj medmänniskor :)

Undrar om nån har erfarenhet eller vet nåt om denna klyv. Al-ko Vedklyv KHS 5200
Funderar på att köpa den faktiskt. Men hittar inte så mycket info om den förutom det sedvanliga från återförsäljarna.

Man vill ju veta kvalitet och om den pallar klyva 4bitars och så.

Tacksam för tips och ev. bättre alternativ :)


Har en klyv som ser ut som denna, dock en annan färg och köpt på Granngården. Kostade väl 1500 eller nått på den tiden. Möjligen är AL-KO´n lite snabbare ?
Kraften är oftast tillräcklig men hastigheten... suck...
Nu är min lite modifierad, dubbelhandsfattningen är borta och det behövs inte ens enhandsfattning längre :) Tycker det funkar bra. Medan klyven går har man tid att göra annat.. Det ska ju hämtas nya vedbitar och kastas bort kluvna.

Kvalitén är ingen höjdare heller.
Kolvpackningen har jag bytt en gång då den gamla skars sönder på ändlägesbegränsningen (ett hål borrat i cylindern som skickar oljan direkt till tank).
Knivens infästning är svetsad en gång men nu har 4-kantröret blivit buckligt och kniven lutar bakåt så mycket att det inte längre går att klyva. Bitarna glider upp och över kniven..

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273729 Den där AL-KO klyven känner jag igen från lågprisvaruhusen Cheapy och Karlsson mfl. En Gränsfors yxa är både billigare, snabbare och tar mindre plats :smile:
Ska du ha en vedklyv är det 3fas som gäller och mitt tips också Faxes.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

karlastrid007  
#273852 Köpte en beg faxes på blocket för 6500 i bra skick. Helt otroligt bra maskin. Enda man kan klaga på är att man vill ha ett bort där veden hamnar så att man slipper plocka upp från marken. Orginalbordet duger inte anser jag.

Användarvisningsbild

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

totte  
#273873
karlastrid007 skrev:Köpte en beg faxes på blocket för 6500 i bra skick. Helt otroligt bra maskin. Enda man kan klaga på är att man vill ha ett bort där veden hamnar så att man slipper plocka upp från marken. Orginalbordet duger inte anser jag.


Stämmer, originalbordet är ett skämt, ett mycket lite skämt t o m.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Hema  
#273934 En annan klyv med justerbart klyvkors i Kramfors denna gång:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vedklyv_52917176.htm?aw=1

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

karlastrid007  
#274557 märkligt när folk länkar till blocket-anonser. Det är som att ... nej jag kan inte ens komma på något...

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Hema  
#274567 Tala ur skägget herrn.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Tosca  
#274586 De har en tendens att försvinna därifrån sakerna som annonseras.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

Hema  
#274590 Inlägget var inte för övriga, utan för de som skulle köpa en klyv i alla välmening.

Avatar Fallback

Re: 8 tons vedklyv på Swedol

elis  
#274595
Hema skrev:Inlägget var inte för övriga, utan för de som skulle köpa en klyv i alla välmening.


Övriga? Vilka är det? Oavsett gruppering vill man väl att annonsen ska synas och då bör den läggas upp som skärmbild.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).