Skördare

Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

12 inlägg 9660 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274086 Farsan och jag har börjat se oss om på en äldre skördare, för eget bruk och ev. körning till grannar, inget avancerat.

På Blocket ligger det en Valmet 911.1 med 350-aggregat.
Maskinen ser rätt bra ut på bild, och priset är ganska lagom.

Hur är maskinen som sådan?
Jag har bara kört JD, Rottne, lite Ecolog-skördare.

Hur är aggregatet?
Hört att Valmets egna agg inte är så mycket att hurra över.


http://www.blocket.se/jonkoping/Skordar ... a=23_3&w=3



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274450 Över 150 personer som läst, men ingen som har någon erfarenhet eller en kommentar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

alias  
#274467 Timmar på maskinen i annonsen?

Vilken typ av skog skall avverkas grovt/klent, löv/barr och hur många kubik per år?

Verkar ju som att de flesta maskiner med lite elektronik skall gå kontinuerligt för att inte börja strula.

Vet inte hur det ser ut med åf av olika märken i dina trakter, men Rottne har ju anläggningar någorlunda nära och jag har för mig att de har utbytessystem för reservdelar - något som kan vara intressant med gamla maskiner.

Bara mina spontana funderingar (har endast kört skotare och traktor+huggarvagn så jag kan inte uttala mig närmare i ärendet).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274491 Timmar på maskinen vet jag inte, men höftar till med mellan 16-20 000 timmar.

Hydraulpump, åkpump och liknande brukar man ju räkna på 10 000 - timmars intervall, om det är det du tänker på?

Vi har ett par kommande slutavverkningar, på ett antal hektar.
Sen har vi en hel del blandskog, med blandat björk, tall, gran, lite bok och ek.

Grovleken på bestånden varierar mycket, därför är min bedömning att man bör ha en allround-maskin, i storlek JD 1270, Valmet 911, Ponsse?, eller Ecolog 560, kanske Rottne H14?

Totala skogsarealen ligger på ca 50 ha, med skiftande slutavverkning och förstagallringar gjorda för en 5 år sen.

Sydved gör upp en ny skogsbruksplan just nu faktiskt, vi får se bedömningen efter.

Tanken är att köra till oss själva, och det finns visst intresse hos grannarna med.
Det finns nog att göra ett par månader om året om man vill.

Komatsu har återförsäljare/verkstad bara ett par mil från gården, JD finns ju överallt, Rottne vet jag inte riktigt, men deras organisation utgår ju ifrån Småland.
Eco-log och Ponsse vet jag knappt om de är etablerade ens här nere.


Jo, det är väl det som är största frågan, hur det kan bli med elektroniken.

Det finns en annons med en Cat 550 med både Logmax 5000-aggregat samt klippaggregat, och då hade man ju haft möjlighet att köra och rensa längs diken och stengärden och vägar vilket hade ökat användbarheten mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274501 Har haft precis en sån maskin som i annonsen. Absolut bra allroundmaskin. Men jag hoppas ni tycker det är kul att skruva samt är beredda på att hosta upp rejäla summor för kommande reparationer, det hör liksom till. Jag tycker det låter lite överkurs att köpa egen skördare med så litet skogsinnehav.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274514
Maldas skrev:Har haft precis en sån maskin som i annonsen. Absolut bra allroundmaskin. Men jag hoppas ni tycker det är kul att skruva samt är beredda på att hosta upp rejäla summor för kommande reparationer, det hör liksom till. Jag tycker det låter lite överkurs att köpa egen skördare med så litet skogsinnehav.


Ja, för enbart eget bruk hade jag hållt med.
Nu finns det en liten kundkrets som är intresserade, samt det inte är tänkt att maskinen ska rulla året om.
Händer även att skogsbolag ringer emellanåt och frågar om jag kan köra lite i närområdet (skotning).

Därför tyckte jag Caten också var intressant, med två aggregat, just för att det kan utöka arbetsområdet ytterligare med klippning på sommarhalvåret.

Ja, rep.kostnaderna är ju det man är rädd för, det springer ju snabbt iväg i pengar om någon av pumparna säger godnatt, eller kranen blir utmattad i godset, m.m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

Tvåan  
#274520 Eco-Log har ett ganska omfattande lager på begagnade delar då dom plockar sönder en del gamla maskiner i egen regi. Kan ju kapa reservdelskostnaderna rätt ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274524 Ponsse har du i Osby på OSW

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274525
Tvåan skrev:Eco-Log har ett ganska omfattande lager på begagnade delar då dom plockar sönder en del gamla maskiner i egen regi. Kan ju kapa reservdelskostnaderna rätt ordentligt.


Bra tips, ser att det ligger en del Cat/Eco-Log på Blocket med relativt bra begagnat-priser, bara det är ovanligt.

Är det dåligt andrahandsvärde på dem, av någon speciell anledning?
Vet att de är helhydrauliska med hjulmotorer, kanske det som skrämmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

OlaE  
#274527
dea skrev:Ponsse har du i Osby på OSW


Ja, det var ju inte så farligt långt bort ändå. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

Tvåan  
#274597 Vi har kört Eco-Log i sammanlagt 56000 timmar fördelat på tre maskiner och aldrig bytt en drivpump, endast en hjulmotor. Men ja vet ju andra som gjort det oftare. Jag kan inte påstå att dom är varken bättre eller sämre än någon annan maskin. Funkar bra som allround-maskin då det sitter starka kranar på dom.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 911.1 m. 350?

Tvåan  
#274598 Nu räkna ja fel, 46000 timmar ska det vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).