Skogsröjning

Bestulen på Aspen!!

17 inlägg 8533 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bestulen på Aspen!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27428 Hade en Jeep-dunk med Aspen på en trakt angränsande till där vi röjde, och nån långfingrig klåpare har snott den 😡 😡 😡

Gömd i bökig terräng, 150m från grusväg som bara är en kort stickväg...Tur att vi inte hade sågarna i närheten.

Fan vad onödigt att stjäla nåt för några hundralappar..



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27451 Är du säker på att du letat under rätt buske?? :lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27452 Det är ju helt jäkla otroligt!! dom måtte ha de jäkligt illa ställt om man snor en 20L dunk me soppa!! nej.....man skulle kapa av dom fingrarna..........i höjd med axlarna!! 😡

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27457 Folk snor allt nuförtiden,,,tom fuktig/okluven ved!, och den dagen trodde man ju aldrig skulle komma.

😡

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27479 Ja det är ju märkligt att ingenting får vara ifred längre. I fjol snodde de röjsåg+utr av mig...
Jeepdunken var inte ens halvfull, men det är ju känslan att folk inte kan hålla fingrarna i styr som är värst.
Ang att leta under rätt buske, efter stölden ifjol började jag gömma sågen riktigt ordentligt och en morgon så hittade jag inte den. Letade som fan men den var borta!
Sen kom jag på att jag gömt den på ett smart ställe, och där låg den :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27580 Lämnar aldrig sågen om det bara rör sig om 100-150 m till bilen.
Över ½ km eller mer så blir det ju en annan femma, och då har jag med mig en "skogsgrön" lättviktspresenning om 3x3 m som jag lindar in grejorna i, och sedan är det bara att "garnera" med lite röjstammar ovanpå.
Då ska man, som ovetande, nästan snubbla över sågen för att hitta igen den.

Tänkte fråga hur ni gör med selen?,,,lämnar ni kvar den med sågen, eller?, och hur låter det på försäkringsbolagen när man blir av med dyrare skogsarbetarutrustning som lämnats kvar ute i skogen?.

Användarvisningsbild
Sjögård  
#27618 Om ni lämnar utrustningen i skogen, låser ni då fast sakerna?

Tråkigt att man måste göra det, men det kanske hjälper. Precis som alla måste låsa fast sina cyklar, låsa sina ytterdörrar, bilar etc etc etc. Det tar ju knappt minuten att kedja fast dem och ställer till det som fan för boven. (Att folk sluta stjäla är ju en lika fin som omöjlig teori.)

Ang. försäkringarna "Skogshuggarn" nämnde så är väl något form av lås ett måste, eller? Att försäkra något man lämnar olåst i skogen låter orimligt!

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27620
Skogshuggarn skrev:Lämnar aldrig sågen om det bara rör sig om 100-150 m till bilen.
Över ½ km eller mer så blir det ju en annan femma, och då har jag med mig en "skogsgrön" lättviktspresenning om 3x3 m som jag lindar in grejorna i, och sedan är det bara att "garnera" med lite röjstammar ovanpå.
Då ska man, som ovetande, nästan snubbla över sågen för att hitta igen den.

Tänkte fråga hur ni gör med selen?,,,lämnar ni kvar den med sågen, eller?, och hur låter det på försäkringsbolagen när man blir av med dyrare skogsarbetarutrustning som lämnats kvar ute i skogen?.


Vi brukar ta med selarna hem skönt att slippa att ta på sig en blöt sele på morgonen om det nu skulle regnat. Vilket inte är helt ovanligt. :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27652 Tar alltid hem selen.

Skulle någon oärlig hitta sågen, så ska vederbörande åtminstonde få kämpa lite med att bära hem den,,,,, 😈
Vidare,,,, hur låser man fast sina såg-grejor i vildaste skogen?, om nu detta skulle vara ett krav från f -bolagen?.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27671 Det går ju låsa fast sågen i ett trä

Användarvisningsbild
Sjögård  
#27677
Skogshuggarn skrev:Vidare,,,, hur låser man fast sina såg-grejor i vildaste skogen?

Finns det inget att låsa fast dem vid i vildaste skogen? ...träd?

Det var bara en tanke för dem som har problem med det. Givetvis går det att sno sakerna ändå, men då måste ju tjuven bära med sig verktyg till platsen.

Att detta skulle vara ett krav från försäkringsbolagen vet jag som sagt inget om. Men det låter inte som ett orimligt krav.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27694 Ett träd forcerar man ju relativt fort med en simpel handyxa även om det är hyfsat grovt, men visst!,,,, det är ju helt klart en försvårande omständighet för tjuven.
Frågan är som sagt, om det räcker till för att få ut några försäkringspengar för sågen?.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27698 Kedjar man fast sågen så tar man bort de som snor sågen bara för att den råkar ligga där. Tillfället gör tjuven heter det ju...
Den som är ute efter att stjäla har verktyg med sig.

Efter att min såg stals så kan jag säga att jag ändrat rutinerna lite och försvårat för de långfingriga jävlarna.
Försäkringsmässigt vet jag inte, jag har inte stöldförsäkring på sågarna, inte än iaf. Om man räknar med farsans tid som företagare så har våra firmor blivit bestulna på 1 såg sen 1986. Och nu senast lite Aspen också..

   TS
Användarvisningsbild
Sjögård  
#27700
Skogshuggarn skrev:Frågan är som sagt, om det räcker till för att få ut några försäkringspengar för sågen?.

Fick det lite snabbt förklarat av en snubbe, såhär ungefär:
Man kan få ersättning av försäkringsbolaget men då det gäller utrustning som förvarats i en olåst verkstad eller utomhus blir självrisken en viss % av basbeloppet högre. Ungefär dubbla självrisken.

Enligt han spelar det alltså ingen roll om man låser fast det eller inte. Ligger det ute ökar självrisken.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27702 Runt 3000:- spänn i självrisk + ev åldersavdrag då?,,, kan det stämma Sjögård?.
En aspekt till i det hela,,,, vilken typ av försäkring är det som går in och täcker upp en sågstöld under de förhållanden som vi resonerat om?.
Du, jag, Palms, mfl har ju säkert köpt sågen i egenskap av näringsidkare, och då gäller väl varken hem eller allriskförsäkring?.

Själv så har jag inte blivit av med en sågpryl under mer än 25 + år, ("ta i trä"!), så man är ju helt "nollad" vad som gäller här,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).