Sågverk (mindre)

Solosåg M8

40 inlägg 34950 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

totte  
#274431 Ja, det är väl känt att vissa av de s k bio/veg-oljorna från oljebolagen är fruktansvärda till att klibba ihop och torka och sätta igen allt. Inte alla, men det är omöjligt att veta vilka, eftersom produktinfon oftast är milt sagt usel.

Och det stämmer som axwell säger, ren rapsolja beckar inte ihop, och det verkar bli fler och fler som provar. Några tester eller siffor på smörj- och kylegenskaperna har vi inte, men det har hittills inte kommit in några negativa synpunkter från de som använder den. Möjligen att det stänker lite mer, men inget annat. Så är den ju billig också om man köper i dunk på livsmedelsaffären.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Astrix1  
#274448 Det blev affär idag köpt ett begagnat M5 med sågsläde, sågen hade skurit. Fick beundra hans nya M8, men får vara nöjd ändå jag fick ett kanon pris.
Ska leta beg stor såg nästa månad när det finns nåt mer på kontot.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Midgård  
#274449
totte skrev:Ja, det är väl känt att vissa av de s k bio/veg-oljorna från oljebolagen är fruktansvärda till att klibba ihop och torka och sätta igen allt. Inte alla, men det är omöjligt att veta vilka, eftersom produktinfon oftast är milt sagt usel.

Och det stämmer som axwell säger, ren rapsolja beckar inte ihop, och det verkar bli fler och fler som provar. Några tester eller siffor på smörj- och kylegenskaperna har vi inte, men det har hittills inte kommit in några negativa synpunkter från de som använder den. Möjligen att det stänker lite mer, men inget annat. Så är den ju billig också om man köper i dunk på livsmedelsaffären.


Rapsolja 69,50 kr inkl moms för en 5-litersdunk på Willys

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

totte  
#274528
Astrix1 skrev:Det blev affär idag köpt ett begagnat M5 med sågsläde, sågen hade skurit. Fick beundra hans nya M8, men får vara nöjd ändå jag fick ett kanon pris.
Ska leta beg stor såg nästa månad när det finns nåt mer på kontot.


Grattis!

Rätt typiskt, det är tungt för sågen, lätt att varmköra så den skär. För sågverksbruk skall sågen justeras så den går lite fetare än till normalt skogsbruk, fyrtakta lite hårdare och inte sluta med det förrän den ligger på i stort maxbelastning.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Astrix1  
#274534 Den hade varit med i 19år, och hande ej kört sågverket själv.
ska jag låna ut så får dom hålla med såg själva, lika dant om brosan lånar sågen skickar jag med soppa.
Ska leta efter såg eventuellt byta in en gammal 346 xpg mot nåt större.
Jag såg en logosol för många år sen med briggs istället för elmotorn om nån har bild på det vore det kul att se, för min del blir det nog en 70cc stihl eller hva

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

totte  
#274537 19 år, ja det får man väl se som rätt väl godkänt. Låter bra med en 70 cc, minimum om man skall få nåt gjort och sågen skall hålla för mer än tillfällig sågning är 60 cc. 70 är bättre. Min åsikt, här finns det en hel del värderingar.

Mycket förnuftigt att inte låna ut sågen! Notera att med "fetare" menar jag inte oljeinblandningen utan inställningen på H-skruven, den skall ha mer bränsle än för normalbruk.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Astrix1  
#274543 Ja brukar köra med den den inställningen jag oxå, sen kan det bli nån fin justering av såg i stock om man tycker den går snålt eller fett. och sågen i gott skick innan man börjar justera förgasaren

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

teed  
#291144 Här är en som sågar med MS391


Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Homo abies  
#291162 Stihl 441 är en bra maskin att hänga dit!

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

teed  
#291176 Såg att samma kille har en video till och här visar han hur mycket han hinner på ett par timmar.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).