Avverkning (slutavverkning)

Avverka i norra Finland?

12 inlägg 9482 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka i norra Finland?

alltjänstservice  
#274171 Hej!

Min familj äger skog i norra finland. Det är tydligen dax för oss att avverka nu.
Saken är att vi inte kan något om detta. Hur går man tillväga? Det är mor min som har ärvt skogen och hon vill inte sälja, så inga negativa kommentarer tack!! :wink:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274186 Antingen tar du kontakt med den lokala skogsvårdsföreningen och ber dom sköta rubbet
http://www.mhy.fi

lr så kontaktar du nån av virkesköparna,dom kan oxå sköta allt tex UPM,Enso lr Metsälitto

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

alltjänstservice  
#274189 Verkar som dom tycker ca 30h är för litet och ta. En kontakt från Enso skulle eventuellt höra med andra skogsägare om dom också vill avverka. Är det för litet för dom ska tjäna pengar?
Tack för svaret, Simba!

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

Pensionär  
#274220 För det första ska du inte bry dig om vad skogsbolagen tjänar, det är du/ni som ska tjäna pengar.
Gå inte på snacket om att det blir dålig lönsamhet för bolaget. Det är deras problem inte ert.

30 hektar är inte för lite skog att avverka. Medeltalet på alla skogsägare i Finland ligger någonstans runt 25 ha.

Tänk på att skogsbolagen har som mål att gynna sitt eget företag, dvs köpa in virke så billigt som möjligt.

Tag kontakt med skogsvårdsföreningen, dom jobbar för skogsägarens sak.
Kostar inget, det har ni redan betalat genom skogsvårdsavgiften. Där kan ni få all information ni behöver, dom kan även skötta om affären åt er.

Virkesköpare för skogsbolag är duktiga på att snacka omkull folk och om ni inte känner till något om skogsbruk å handel heller så lär ni med största sannolikhet bli lurade.

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

alltjänstservice  
#274242 Ska dom även sköta allt? Planetring mm? Finns det något vi borde tänka på före och efteråt?
Tack för hjälpen.. Vi vet att risken är stor att vi blir lurade. Vi har tyvärr inga andra möjligheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

Pensionär  
#274243 Jag tycker ni ska göra såhär.

Tag kontakt med skogsvårdsföreningen. En skogsbruksingenjör därifrån följer med er till er skog och ger er råd om vad som bör/skall göras. Han kan då i lugn och ro förklara varför man bör göra si varför man bör göra så.

Föreningen hjälper till och konkurrensutsätter er tänkta avverkning hos olika virkesköpare. Rekommenderas starkt.

Sen kan ni diskutera med föreningen om hur mycket ni vill att dom ska ta hand om. Plantering och röjning är väldigt vanligt att köpa som tjänst därifrån.
Av föreningen blir ni inte lurade eftersom dom är en organisation som jobbar för skogsägarna inte skogsbolagen.

Virkesinköpare ska man akta sig för att ta råd av. Lite som att ha räven till å vakta hönsen.

Finns en hel del man ska tänka på före. En av dom absolut viktigaste är vägar. Akta så dom inte blir sönderkörda vid en eventuell avverkning.

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

alltjänstservice  
#274262 Vi bor i södra Sverige och har inga möjligheter att ta oss dit. Vi får hoppas på det bästa. Tack ska du ha för hjälpen. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka i norra Finland?

finskpinne  
#274296 Jag är själv entreprenör för Skogsvårdsföreningen Österbotten och vi gallrar ofta åt folk som bor i sverige och inte har möjlighet att komma hit och sköta om skogen. Eftersom det är mycket folk från Österbotten som har flyttat till sverige så är det inget ovanligt för oss att avverka åt såna som inte bor i landet. Så den lokala skogsvårdsföreningen där skogen er finns så sköter nog om allt åt er efter att ni har kommit överens om vad som ska göras och skrivit på fullmakten åt dom.

Jag vet ju inte var ni har skogen så jag kan inte säga om det finns möjlighet för er att få betjäning på svenska (ifall ni inte kan någon finska?). Det är ju inte i hela landet som det går att få betjäning på svenska...

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274893 Intressant att få en inblick i finska förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

alltjänstservice  
#278321 Kan tillägga att deras engelska inte är någon höjdare. Dom verkar inte intresserade av att hjälpa oss då många säger att 30h är för litet. Någon som känner till något om sump marker? Uppskattar svar. Kan tillägga att skogen och sumpmarken är 2 olika platser :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

Pensionär  
#278329 Där håller jag med dig, "finska" finnar och engelska är nåt som ofta inte går ihop :)
Vem har du tagit kontakt med och som inte vill hjälpa till?
Skogsvårdsföreningen är skyldiga att hjälpa er.
Sumpmarker? kan det va frågan om myrmarker? Är ju inte ovanligt med sån mark i norra finland.

Men om jag förstod det rätt från början så har ni 30 hektar avverkningsbar skog, låter väldigt konstigt att det skulle va för litet.

I Österbotten är en vanlig slutavverkning någonstans 2-5 hektar. 10 ha räknas som stort, 30 ha och över är enormt och väldigt sällsynt.

Det är inte så att det i dom 30 hektaren ingår myrmark och annan impediment?

Det finns ju också den möjligheten att ni säljer fastigheten, så slipper ni ju allt jobb med plantering och så.
Kan va lönsamt eftersom det är trendigt att köpa skog, oftast är värderingarna på skogen högre än virkesvärdet som finns.

Avatar Fallback

Re: Avverka i norra Finland?

valmet862  
#278382 var nånstans i finland då? norra finland är ju typ halva landet :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).