Motorsåg och handhållet

Kedjeproblem

19 inlägg 6340 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeproblem

Hammaren  
#273842 Har fått en nöt att knäcka angående skördarkedjor, en kund som jag slipar åt har köpt ett nytt aggregat, bytt från valmet till logmax, gamla kedjorna var på 96 drivlänk, dom nya är
på 93 drivlänk, han har ett antal nya 96 kedjor och vill att jag ska korta dom till 93, men hur
jag än vrider och vänder på kedjan så måste jag ner på 92 länk för att få ihop det, har jag missat nåt här?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273848 Ta en tand.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Hammaren  
#273849 Det blir väl fel, då får du ju två skärlänkar åt samma håll, måste väl bort med två skärlänkar?
Eller har jag fått hjärnsläpp? :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeproblem

tallen100  
#273850
Hammaren skrev:Det blir väl fel, då får du ju två skärlänkar åt samma håll, måste väl bort med två skärlänkar?
Eller har jag fått hjärnsläpp? :lol:

Spelar ingen roll att du får två länkar åt "samma håll", ganska vanligt att det blir så när man kortar en kedja, pga hur många länk kedjan har från början...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Hammaren  
#273853 Men då får nog slipmaskin tuppjuck när det kommer två länk åt samma håll. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273859 Men den borde väl också få tuppjuck om du har en extra länk i.s.f. en tand?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273881 Jo, man får börja där om den åker i sklipmaskinen.

En tand hit eller dit kvittar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Hammaren  
#273885
th skrev:Men den borde väl också få tuppjuck om du har en extra länk i.s.f. en tand?

Vet ej vad du menar,

Mange: Jo man får väl sitta och vakta kedjan så ska det gå bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeproblem

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274143 Men du har väl en klamma att sätta fast på kedjan där du vill att den ska stoppa? nog har jag det på min grindomatic v12 iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Hammaren  
#274157 Jo jag har en klämma, så det fixar sig, tycker bara att det är lite konstigt med en kedjelängd som är på udda antal. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeproblem

Tosca  
#274158 Ganska vanligt på stihlkedjor har jag märkt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeproblem

alltjänstservice  
#274159 Hej!

En enkel fråga. Hur jag jag ett inlägg själv?

Mvh

Avatar Fallback

Re: Kedjeproblem

alltjänstservice  
#274160 Gör* sorry.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

Hammaren  
#274161 Jo det är stihls kedjor som är aktuella i det här fallet.

Alltjänst: vill du starta en ny tråd så trycker du på knappen ny tråd uppe till vänster på sidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeproblem

totte  
#274164
alltjänstservice skrev:Hej!

En enkel fråga. Hur jag jag ett inlägg själv?

Mvh


Gör alltså :mrgreen:

När du kommit in i ett av delforumen så ser du en knapp uppe till vänster där det står "Ny tråd". Välj den så skapar du ett första eget inlägg med din egen rubrik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).