Motorsåg och handhållet

Yrkeshuggare

22 inlägg 7411 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Yrkeshuggare

Anton k  
#271131 Nu i vinter har jag huggit lite mer manuellt en vanligt o är riktigt inne i motorsågshuggning för tillfället.
Nu kommer jag aldrig bli proffshuggare tror jag då det är mycket annat som vill ha uppmärksamhet.

Så det skulle va roligt att läsa om alla er som lever på huggningen, vad är era stora jobb?
Vad har ni för grejer med er i skogen? hur trivs ni?
Det jag känner som skulle vara riktigt skoj om man kunde fälla lite fröträd/övergrovt framför en skördare eller hugga ek några dar.

Skriv gärna några rader så jag kan sitta o bli riktigt avis!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271149 Nu talar jag bara för mig själv, men det funkar ungefär som du säger! det jag gör är att fällkvista eller manuellhugga fröträd! fälla o hjälpkvista övergrovt åt några skördare eller hugga ek och andra grovkvistiga lövträd! ibland får man pytsa i med en del röjning också! blir mer och mer trädfällning åt privata husägare och div företag också på senare tid tycker jag! har jobb så att det räcker och blir över kan jag tycka ibland!

jag älskar det jag gör och skulle inte byta bort det mot nåt annat!(tror jag)

däremot bör man nog vara lite "speciell" för att dels trivas med detta,men också för att fixa det rent praktiskt! det är vad jag tycker! om nåt fackförbund skulle granska hur jag jobbar så skulle dom nog förmodligen ta sig för pannan och ramla baklänges och svimma! när dom vaknar så skulle dom nog säga: "så kan man väl inte jobba"!! :lol: å då svarar jag: visst kan man det!....om man VILL! :smile: dessutom måste man ibland vara beredd att jobba på ett visst vis för att över huvudtaget ro ett uppdrag i land!

hoppas att du av detta har fått lite mer kött på benen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

anersimyra  
#271235 Då tar jag utrustningen då. Polaris 800, Avesta 4,2 hydraulvagn, HVA, 394, 550, 346, 338, 162. Dolmar 7610. Portable winch. Buckingham klättersporrar, anno 1880[album][album][/album][/album], och en jävla massa prylar samlat under snart 40 år :smile: :smile: Jag arbetar numera inte åt privatpersoner, numera är det mest arbeten i olika naturreservat. Arbetet blir bara bättre med åren, arbetsdagarna blir mindre stressiga ju äldre jag blir :smile: Friställning av ek tidig vår i solsken är inte " kattskit," särskilt inte när granbestånden är + 30 meter.. :smile: :smile:
Senast redigerad av anersimyra lör 15 mar 2014, 08:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Yrkeshuggare

Daggi  
#271264 Hei

Taktor, vinsj, vahva jussi, polaris 500, flere motorsager, portabel vinsj, klatre utstyr, arbeidsbil og mye annet utstyr for å kunne utføre forskjellige oppdrag.

Reiser rundt og feller tre for privatkunder og entreprenører som f.eks skal bygge ut tomter.

Alt i fra 1 tre i en hage som skal fellest til flere dagers jobb der jeg feller og kvister trær for entreprenører.

Om jeg skal velge hva som er drømmejobben så er det å jobbe og leve av trefelling, ingen dag er lik! :)
Senast redigerad av Daggi lör 23 maj 2015, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Yrkeshuggare

Anton k  
#271270 Härligt att få höra lite om er! Jag tänkte att jag skulle ut nu i snöblask o rasta 254an o hugga fröträd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

anersimyra  
#271274 :surp: :surp: :surp: Dylika dagar ska man ju sitta i sågboden och fila :smile:

Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271335 just nu håller jag på med en liten gallring annars blir det en del röjning, för röjning, fällning av övergrovt, rotkapning och huggning av utspridda vindfällor och barkborre träd. Även plantering några månader på våren. Roligt och omväxlande :)

Avatar Fallback

Re: Yrkeshuggare

Anton k  
#274017 Idag var jag o bytte upp mig i sågvärlden.
Bytte in en 254 o en 346 o fick med mig en ny 560 hem.
Tanken är att hugga lite professionellt o en början är att ha en vettig såg.
Efter att ha varit skotarentrepenör ett par år så har det ändrats i frutsättningarna o skotarn är såld o jag ska börja i en mindre bana i skogen.
Så min tanke är att ha några dar då o då att hugga löv, fälla fröträd/övergrovt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

totte  
#274026 Lycka till! Hoppas du kollat in marknaden så du vet att där finns jobb i trakten.

Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

T Landström  
#274032
Anton k skrev:Idag var jag o bytte upp mig i sågvärlden.
Bytte in en 254 o en 346 o fick med mig en ny 560 hem.
Tanken är att hugga lite professionellt o en början är att ha en vettig såg.
Efter att ha varit skotarentrepenör ett par år så har det ändrats i frutsättningarna o skotarn är såld o jag ska börja i en mindre bana i skogen.
Så min tanke är att ha några dar då o då att hugga löv, fälla fröträd/övergrovt.


Lycka till!

Det behövs nog påfyllning för när jag pratar med de som håller på här omkring så börjar medelåldern på de som jobbar manuellt i skogen bli hög...
Har själv haft tankarna i den banan men då jag inte har rätt utbildning så är det än så länge bara en dröm jag har...

Avatar Fallback

Re: Yrkeshuggare

Anton k  
#274089 Jag känner också att det kan behövas lite påfyllning, samt att det kommer bara vara ett komplement till annat arbete så jag kommer inte stå o falla med det här.
Men det ska bli lite intressant o testa o se om det finns jobb o det går o få en rimlig timpeng. Vill nån skriva ut timpris för normal huggning så går givetvis det bra.
När jag gick i skolan så fick man både driva uf företag o läsa företagsekonomi o jag har egen firma idagsläget men det här känns lite som ett projekt vid sidan av där man både kan göra ett cv o affärsplan o söka kontakter, så lite likt skolvärlden tycker jag det är :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

totte  
#274090 Låter ju som en bra och säker plan för att se hur det utvecklas.

Avatar Fallback

Re: Yrkeshuggare

Westra Aros  
#274098 Vilken skola gick du på.

Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

Peteflamingstar  
#274111 Tror timpenningarna härikring ligger runt 300 kr för skogsarbete, plus/minus någon tia kanske. Tänk på att om du ska ta jobb åt bolag/föreningar kan kravet finnas (från fackligt håll) på att du måste ha anställda, är väldigt svårt att få jobba som egen i de sammanhangen. Obs, har inte att göra med företagsformen utan att man måste vara fler än en person i företaget.

Användarvisningsbild

Re: Yrkeshuggare

T Landström  
#274115 Här omkring ligger timpenningen på 320-330:- / timme

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).