Öppna kategorin

borg tror inte på lantbruket.

151 inlägg 48477 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Bergsmannen  
#272249
torpöbo skrev:
Bergsmannen skrev:
torpöbo skrev:Men om vi ska ha en globalicerad värld då akall väl även vår produktion ske enligt samma regler som man har i exempelvis Kina. Jag ser inga problem med att införa skatt på varor som inte uppfyller våra gällande lagar när det gäller produktionssätt som vi tidigare använt men valt att gå ifrån. Konsumenterna har tydligt visat att man inte klarar av att göra det valet. Ser inga större skillnader på att införa skatt på mat som inte producerats enligt svenska regler och exempelvis, koldioxidskatt på bilar eller resor.


Förstår jag dig rätt nu. Du vill alltså tvinga konsumenterna att välja något som DU anser är rätt. Du vill också tvinga omvärlden att anpassa sig efter oss. Jag lovar att det inte kommer att funka. Får inte andra länder sälja till oss så kommer de inte heller att köpa av oss. Och sedan är den onda spiralen mot fattigdom igång.

Givetvis ska man försöka arbeta för att komma ifrån vidrig djurhållning tex., men att ha någon planliknande ekonomi på kött kommer inte att funka. Vi kan bara proppagera för vårat sätt att sköta djurhållningen.


Alternativet är att vi närmar os övriga värden. Varför skall vi vara bror duktig när alla andra skiter i det och konkurrerar ut våra duktiga företag och välvårdade djur.
Jag anser att konsumenterna som bestämt vilka lagar vi skall ha i landet även skall köpa mat efter de regler som konsumenterna sätt till genom deras röster att vi fått. Det är inte mer med det.


Jag tycker att det är bättre att vi försöker få övriga världen att närma sig oss. Det kommer garanterat inte bli lättare av att vi isolerar oss. Jag tycker också det är bra att vi har en god djurhållning och är beredd att betala för den. Tvinga andra, det har jag dock svårare för.

Elmia
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#272304 Med miljöpartiet i regeringen så blir det nog inte bättre !

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

tallen100  
#272355
stektlök skrev:Med miljöpartiet i regeringen så blir det nog inte bättre !

Nej, nått lika korkat parti får man leta efter :surp:

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

axwell  
#272381 Borg har som väntat gjort en "Pudel".

http://www.lantbruk.com/debatt/anders-b ... jordbruket

Orkade inte läsa hela............................................ :|

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#272448 Jag läste igenom det axwell.... bara svammel.... matexporten hade visst ökat 20% sedan 2008 !? Men grattis då alla bönder :) ha ha patetiskt å höra när det slutar bönder varje dag typ.

Tallen100 dom är nog det extremaste parti vi har i Sverige. Höjda bränsleskatter, höjda bidrag till vindkraft å annat dumt, skatt på koskit kommer väl de me, import av arbetslöshet, höjd bilskatt, mer vägavgifter, fler miljöregler i skogen...

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

tallen100  
#272579
stektlök skrev:Tallen100 dom är nog det extremaste parti vi har i Sverige. Höjda bränsleskatter, höjda bidrag till vindkraft å annat dumt, skatt på koskit kommer väl de me, import av arbetslöshet, höjd bilskatt, mer vägavgifter, fler miljöregler i skogen...

Ja, kor är ju tydligen ena riktiga miljöbovar när dom fiser :surp: :lol: :lol: så vitt ja vet var korna här före MP... Fattar inte att det finns folk som röstar på ett sånt parti :surp:

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#272583 He he jo kossor som fiser är juh rena katastrofen för miljön. Undra hur fan bönderna ens vågar gå in i laggårn.
När miljöpartiet gjort det omöjligt att frakta runt mat kommer dom inse att dom behöver produktion i sin närmiljö.
Höns å några greser blir det snart hemmave iaf bara för skojs skull. Närodlat å eko så det ryker :)
Måste ja anmäla innehav till EU OCH LST ? (Ironi) jag vet att man måste men hur högt straff får man på att ha en omärkt gres hemma ? :)

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Kse  
#272615 Ja man kan ju garva åt fisande kor, sanningen är att dom producerar enorma mängder metan och koldioxid.
http://www.metro.se/djur/fisande-kor-fi ... 0cg1gXPRo/

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272621
stektlök skrev:He he jo kossor som fiser är juh rena katastrofen för miljön. Undra hur fan bönderna ens vågar gå in i laggårn.
När miljöpartiet gjort det omöjligt att frakta runt mat kommer dom inse att dom behöver produktion i sin närmiljö.
Höns å några greser blir det snart hemmave iaf bara för skojs skull. Närodlat å eko så det ryker :)
Måste ja anmäla innehav till EU OCH LST ? (Ironi) jag vet att man måste men hur högt straff får man på att ha en omärkt gres hemma ? :)


Men det vet väl alla att miljöpartister inte fiser.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

tallen100  
#272623
torpöbo skrev:
stektlök skrev:He he jo kossor som fiser är juh rena katastrofen för miljön. Undra hur fan bönderna ens vågar gå in i laggårn.
När miljöpartiet gjort det omöjligt att frakta runt mat kommer dom inse att dom behöver produktion i sin närmiljö.
Höns å några greser blir det snart hemmave iaf bara för skojs skull. Närodlat å eko så det ryker :)
Måste ja anmäla innehav till EU OCH LST ? (Ironi) jag vet att man måste men hur högt straff får man på att ha en omärkt gres hemma ? :)


Men det vet väl alla att miljöpartister inte fiser.

Nä, dom pratar så mycket skit så det blir inga gaser kvar :lol:

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272635
tallen100 skrev:
torpöbo skrev:
stektlök skrev:He he jo kossor som fiser är juh rena katastrofen för miljön. Undra hur fan bönderna ens vågar gå in i laggårn.
När miljöpartiet gjort det omöjligt att frakta runt mat kommer dom inse att dom behöver produktion i sin närmiljö.
Höns å några greser blir det snart hemmave iaf bara för skojs skull. Närodlat å eko så det ryker :)
Måste ja anmäla innehav till EU OCH LST ? (Ironi) jag vet att man måste men hur högt straff får man på att ha en omärkt gres hemma ? :)


Men det vet väl alla att miljöpartister inte fiser.

Nä, dom pratar så mycket skit så det blir inga gaser kvar :lol:


Ja de släpper ut lustgas direkt ur matinkastet :D

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Bergsmannen  
#272679 Det var en grym pudel. Sa ju typ ingenting förutom att svenskt jordbruk är viktigt.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#272684
Bergsmannen skrev:Det var en grym pudel. Sa ju typ ingenting förutom att svenskt jordbruk är viktigt.


Ne det var bara svammel. Dom har panik i högerlägret nu !

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Bergsmannen  
#272687 Svår panik var ordet!

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274094 Positiv debatt kring Borg http://www.lantbruk.com/ledare/positiv- ... kring-borg
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).