Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T6 Funderingar

84 inlägg 60609 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Vardon  
#272656 Du kommer nog aldrig att kunna ha för lång kran. Jämför hur långt bakom vagnen du kan ta något. Vi har en Patu 425 eller nått sånt och då får man nästan stå med hjulen på stocken för att kunna ta något bakom vagnen. Det är lite irriterande då det är väldigt smidigt att kunna backa till ett träd och dra in det.

Jag saknar winsch, för just den där sista biten när man gått där innan och tänkt "Det går nog"

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#273301
Vardon skrev:Du kommer nog aldrig att kunna ha för lång kran. Jämför hur långt bakom vagnen du kan ta något. Vi har en Patu 425 eller nått sånt och då får man nästan stå med hjulen på stocken för att kunna ta något bakom vagnen. Det är lite irriterande då det är väldigt smidigt att kunna backa till ett träd och dra in det.

Jag saknar winsch, för just den där sista biten när man gått där innan och tänkt "Det går nog"

Ja, vinsch tänker vi köpa till oavsett kranlängd. Men det lutar åt iallafall en 5 meters kran.
Ska på maskinvisning nu till helgen, där säljer de Farma och Vreten. Så får titta lite närmare på modellerna då. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Fredrik N  
#273526 Kul för er.
Själv har jag en Farma 8-ton med 5,1m kran och radiostyrd vinsch.
Se för guds skull till att det blir en radiostyrd vinsch.
Ni kommer bara att ångra er.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#273711 Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/varmland/FARMA_HU ... m?ca=7&w=3

Eftersom vi tänker byta till större fyrhjulsdriven traktor nån gång så tror jag att en 7-tons vagn vore lagom, zetorn borde orka denna? Sen är det radiostyrd vinsch,400-hjul,ramstyrning som standard på denna. Sen har vi Farma återförsäljare inte långt härifrån som är riktigt bra. Sen tycker jag inte priset är farligt för en splitter ny huggarvagn. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Fredrik N  
#273800 Skall du köra timmerstockar skulle jag vilja ha en tredje uppsättning stöttor.
Det underlättar en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#273994 Nu har vi vart iväg på maskinvisning och har kollat på Farma, Vreten och Moheda vagnar. Tyckte Vreten 700 vagnen var riktigt fin. Fick ett riktigt bra pris också, Moheda vagnen stack iväg i priset med tillbehören vi vill ha.. Farma vagnen är också fin men just Vreten 700 har 5,1m kran istället för farmans 4,6m kran. Plockade på oss lite broschyrer så vi får se frampå sommarn om det blir köp eller inte! ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

halvproffs  
#274011
Fredrik N skrev:Skall du köra timmerstockar skulle jag vilja ha en tredje uppsättning stöttor.
Det underlättar en hel del.


Hur kan det underlätta? Brukar ofta ta bort mitten stakarna för att det ofta är där bästa greppunkten är. Förstår inte heller varför dom ska vara svängbara. Slår man i med gripen så svänger dom 180 grader så man måste krångla och få tillbaka den. Enbart vid tom vagn man möjligtvis kan ha en viss nytta av det.

Kör man 3m virke då har man ju nytta av dom aldrig annars som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

axwell  
#274023
halvproffs skrev:Hur kan det underlätta? Brukar ofta ta bort mitten stakarna för att det ofta är där bästa greppunkten är. Förstår inte heller varför dom ska vara svängbara. Slår man i med gripen så svänger dom 180 grader så man måste krångla och få tillbaka den. Enbart vid tom vagn man möjligtvis kan ha en viss nytta av det.

Kör man 3m virke då har man ju nytta av dom aldrig annars som jag ser det.


Då är jag inte ensam om den uppfattningen, kör så sällan något under 3 meter att det löser sig ändå.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Storken  
#274060 Poängen med en extra banke är väl ändå att den gör så att långa bitar på 4 - 5m eller mer inte riskerar att ramla av på grund av att dom inte har nåt att ligga på i bakänden... :roll:

Min erfarenhet är att 1 m utstick går bra, men går det över 1,5 m så blir det jobbigt att få lasset bra, det blir lätt kälkbacke av det.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

foton  
#274162 Extra banke är nog bra, men mittstakarna bör man ej ha monterade. Vid riskörning är det stor risk att staken hamnar i riset vid avlastning.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274222 tror ni missförstått Fredrik_N kommentar om 3 uppsättningar stöttor. De flesta mindre vagnar lev som standard med 4 stöttor i 2 bankar varav den bakre i regel är "boggibanken". Blir liksom svårt att stoppa de stöttorna någonstans om man inte valt till 3:e banke (och den kommer oftast i paket med stöttor).

MN

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

halvproffs  
#274277 Ja, det var ju svårt att förstå vad han menade, men han skrev ju 3 uppsättningar stöttor och jag antog att det var paret mellan boggiehjulen. För att den tråden också drar iväg så kommenterar jag det icke mer.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

axwell  
#274283 Det verkar som om Farmas T6 har de bakre stöttorna i boggiebanken.

Extrautrustning krävs tydligen för att få till några stöttor längre bak.
Många ATV-vagnar har justerbar, separat, banke med stöttor bakom boggiebanken som standard.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

clasandre  
#274287 karlsson_98

om du inte har några större timmerkörningar så är farmas 7 tonsvagnen toppen! vi skaffade en för 1 månad sedan och har kört ut ungefär 100 m3 travad ved. och några timmerstockar har jag också testat, inga problem förutom att kranen är lite kort att hantera 5 m stockarna speciellt vid avläget! :)

och om du skaffar 7 ton istället för 6 ton så får du ju ramstyrningen och den är ovärderlig! blir betydligt smidigare och sen blir man plötsligt en jävel på att backa med vagn!

det som talar för vreten är väl just kranen! den kommer ju alltid vara för kort ändå men en halvmeter extra kommer du aldrig klaga över! :)

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#274293 Det är främst för att Vretens kran är en halvmeter längre som jag tycker om den! Samt att den är svensktillverkad. Sen har jag inte hört något dåligt om dom. Kostar 5000kr mer än Farmas 7-tons vagn med samma utrustning. Utrustning vi tänkt är 400-hjul, radiostyrd vinsch och sen är det ju ramstyrning på den redan.
Vi funderar på att köpa till ett tredje bankpar då vi kommer köra en del timmer med den, framförallt till vårt sågverk här hemma. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).