Bioenergi

Självdöda granar något att ha till ved?

75 inlägg 56592 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273805 Varken storskalig vedplockning eller skogsbete nuförtiden. Skogen kommer att växa igen. Och mängden död ved fortsätter öka.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273808 Vad får ökad mängd död ved i skogen för följder i framtiden ?

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Tosca  
#273810
husqvarna_med_sthil skrev:Vad får ökad mängd död ved i skogen för följder i framtiden ?

Efter vad vi vet idag så är det ju döende eller stressade träd som är det farliga ur skadedjurssynpunkt.
Ju mer död ved som vi har desto större chans borde det vara att insekter och fåglar som äter de insekter som vi anser vara skadedjur kan klara "mattopparna" och äta upp även dem.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273814 Och den dagen insekterna går på den levande skogen i betydligt högre grad, kommer insektsjägarna gnälla på att skogsbruket skapar för lite mat åt insekterna och därmed är sig självt att skylla. ;)

Avatar Fallback

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273819
husqvarna_med_sthil skrev:Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig när gårdagens sanning är ur spel och dagens rätt är fel imorgon. Att man kör efter gällande normer och sedan får man reda på 25 år senare att det är förkastligt.


Det enda vi kan vara säkra på är att om 25 år finns det nya nyutexaminerade förståsigpåare som just har lärt sig att det som gjordes för 25 år var förkastligt. :grin:

Avatar Fallback
tallen100  
#273831
Skogsola skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig när gårdagens sanning är ur spel och dagens rätt är fel imorgon. Att man kör efter gällande normer och sedan får man reda på 25 år senare att det är förkastligt.


Det enda vi kan vara säkra på är att om 25 år finns det nya nyutexaminerade förståsigpåare som just har lärt sig att det som gjordes för 25 år var förkastligt. :grin:

Precis, därför ska man ta det mesta med en "skeppslast" salt :grin:

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

husqvarna_med_sthil  
#273845 Inget illa mot någon men jag tror att det ligger en hel del i det om man tittar historiskt tillbaka som jag försökt göra. Jag gillar samtidigt både forskning och nya kunskaper som kan vara till nytta för både ägare, skogen och övrigt.

Man ska nog vara lite försiktig innan man kastar sig in med huvudet först när det kommer nya resultat, just av det som lärts av historien. Jag har dessutom små mängder skog och om jag tittar på hur den skötts är det som någon form av blädning,höggallring med mycket självgallring men det börjar även bli resultat av iaf ett av de hyggen som gjorts, roligt och intressant och dessutom hamnade jag ot nu, tebax te döträna :)

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Hema  
#273847 Att diskutera ämne likt detta, är som gjort för detta forum.

Användarvisningsbild

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

svampbob  
#273867 Jag gör ved av torra granar och tallar varje dag nu. Gissar att jag ligger på 70% björk och 30% torra träd. När jag högg i vinter så sparade jag en del av de döda träden och högg andra med rejält höga stubbar det var min hänsyn till småkrypen.

Användarvisningsbild

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

halvproffs  
#273940 Är det barkborreangripna torra träd som ni tar tillvara? Här är det mycket små mängder av torra/döda träd.
Enda stället man sett några större volymer är ena vägen till Gävle som rustades för några år sedan och i en blöt svacka finns det nog 30-40 döda granar. Har säkert torkat. Nu till frågan; Klart att det är bra ved om den inte är rutten. Bara att köra med elevatorn rakt in i vedboden och sen är det bara att elda.

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Tosca  
#273959
halvproffs skrev:Enda stället man sett några större volymer är ena vägen till Gävle som rustades för några år sedan och i en blöt svacka finns det nog 30-40 döda granar.

De träd du tänker på översvämmades när vägen byggdes om.

Användarvisningsbild

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

halvproffs  
#274008 Ja, det blev nog översvämmat men det var lite döda träd även före byggnationen. Tror att det är på fd Korsnäs mark numera Bergvik skog. Är du från Tierp/Skutskärstrakten?

Användarvisningsbild
Sunilorblede  
#274048
tallen100 skrev:
Skogsola skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig när gårdagens sanning är ur spel och dagens rätt är fel imorgon. Att man kör efter gällande normer och sedan får man reda på 25 år senare att det är förkastligt.


Det enda vi kan vara säkra på är att om 25 år finns det nya nyutexaminerade förståsigpåare som just har lärt sig att det som gjordes för 25 år var förkastligt. :grin:

Precis, därför ska man ta det mesta med en "skeppslast" salt :grin:


Eller acceptera att kunskap byggs kontinuerligt och ta till sig nya kunskaper vartefter de kommer? Det är ju rätt sällan man efter de 25 åren kommit fram till att det som gjordes för 50 år sedan var bättre än det man gjort de senaste 25..

Användarvisningsbild

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Sunilorblede  
#274050
Ernst skrev:
Skogsforskare skrev:Tack vare forskning och teknikutveckling har vi dessutom mer virke i skogen idag, högre tillväxt, högre avverkningsnivå, bättre maskiner, bättre arbetsmiljö, osv.


Att vi har mer skog idag beror nog inte på varken din, eller någon annans, forskning.


Jag skulle gärna höra hur du resonerar här ernst?

Avatar Fallback

Re: Självdöda granar något att ha till ved?

Tosca  
#274066
halvproffs skrev:Ja, det blev nog översvämmat men det var lite döda träd även före byggnationen. Tror att det är på fd Korsnäs mark numera Bergvik skog. Är du från Tierp/Skutskärstrakten?

Ja, det är inte omöjligt, det blev extra tydligt när det blev fler, några torrträd märker man inte lika lätt.
Jag kommer från Västmanlandssidan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).