Motorsåg och handhållet

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

101 inlägg 41954 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26985 Det blir väl o dyka lite djupare...

:wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#26987
knaggen skrev:funderar om såpvatten skulle funka för det andvände jag när jag utbildade mig till verktygsmakare och den såsen funkade till svarv och fräs maskinerna.


"Allt nytt är inte revolutionerande",,,,som man brukar säga.

Förr så använde man "Kristallsoda" som emulsion i slipmaskinerna (se bla rund/plan/valsslip).
Är nog inte många som känner till detta idag?, men nu vet ni det till nästa ggn ni står i färghandeln och ska köpa en flaska "fasadtvätt", för det är i princip samma medel :wink:

Avatar Fallback

eko100 kedjeolja

bioo  
#27381 jag har kört på eko100 kedjeoljan i snart 8 år och den fungerar alldeles utmärkt och priset kring 15 kr är ju inte fel!

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28169 Har nu provat arbarol i motorsågen som snabbast. Vet inte men jag tycker mej inte märka så stora skillnader alls men har nog provat för lite för att säga nåt alls egentligen.
Provade också på solosågen med elsåg 5000. Tyckte det rykte mer och luktade lite mysko, lite renare blev det nog men jag tyckte den kändes svagare. Kan ha varit inbillning jag provade bara nån liter.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30875 Har nu testat arborol i min 254 på vedbacken. Första reflektionen var att jag blev blöt på knät, det sölade. Kanske berodde på sågen??

Efter en stund upphörde smörjningen. Plockade loss svärdet och körde sågen tom. Jodå det kom olja.

Fungerade en stund, sedan var det dags för samma procedur igen. 😡 Tredje gången smörjningen upphörde slutade jag för dagen.

Nästa dag fungerade det - en stund. Då tömde jag oljetanken och fyllde på den vanliga biooljan igen. Sedan gick kapningen som en dans :D

Avatar Fallback
Lundmark  
#31451 Har provat i min Bamsesåg, tycker de funkar bra. Blir inte lika kladdigt och känns som att den häfter bättre på svärdet.

Helt klart över förväntan!

Avatar Fallback
Alek  
#31827 Intressant tråd... och vilket bra forum... bra jobbat alla!

Blev "pålurad" :wink: Arborol sist av min återförsäljare och kan bara konstatera att den funkar utmärkt i min ms200t. Har inte provat i 039:an än men skall ikväll.

För er som inte fått det att funka... :cry: prova att töm ut all gammal olja och skaka sedan ur det sista med lite diesel. tanken måste vara helt ren.

Min första reflektion var att den smörjde ovanligt bra, kedjan var näst intill kall vid stopp. För övrigt så är ju priset bra 80:- för 5 liter färdigblandad... (blir 16 :- litern.) billigt...

Men sen är det ju lite krångligt att blanda med vatten och allt, men jag blandade till 0.5 liter i en genomskinlig dunk mest för att veta vad som händer med den, och den ser fin ut fortfarande efter 4 veckor!

Kommer gärna med fler rapporter framöver.

Hare gött!

Alek

Avatar Fallback

arbonalen kostar mycket mer än så..

bioo  
#31828 blandar man i 5 liter arbonal med 10 liter vatten och 10 liter glykol för att den skall klara några minusgrader blir ju priset snarare kring 25 kr/litern. :( Det är ju förståss helt beroende på vad man får betala för glykolen, men kring 25-30 kroner per liter är nog inte en en dålig gissning..

Avatar Fallback
Alek  
#31856 Det har du rätt i Bioo! Men för oss i södern så verkar det vara ett bra alternativ... fördelarna väger över nackdelarna.
Men varför blanda i så lite vatten? Blanda 5 Liter med 15 liter vatten och lite mindre glykol så blir ju priset bättre... :D !

Får väl testa lite olika blaningar: Arborol, vatten och glykol i olika blandningar och stoppa in i frysen... se vad frugan säger då... Det kan ju bli en riktig trevlig "drinkblandar kväll" :D

Hare gött

Alek

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38772 En liten uppdatering om Arborolen. Jag har kört lite i sommar med den i sågverket o det funkar utmärkt. Det som jag blandade i vintras är fortfarande fullt brukbart men en skvätt som medvetet stått i en flaska utan kork luktar lite mysko så man bör nog inte ha den ståendes i kombidunken för länge.

Sen den enda negativa grejen jag upptäckt. Den har en liten tendens att bli som vegoljan att den härdar o blir seg. Ena 242an har stått oanvänd sen i våras o när jag tog fram den o skulle göra lite service så satt det lite spån under kåpan som hade stelnat rejält. Slog i ny Arborol i tanken o startade o den smörjde direkt så det verkar inte härdat i oljekanal o pump. Bara det som vart i kontakt med luft. Alltså inte på långa vägar som vanlig vegolja men en rengöring innan sågen ställs undan är att rekommendera.

Vore kul med liten uppdate från ni andra som kört med den!

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43727 Äntligen har min vegoljedunk tagit slut. Jag har köpt Arborol sedan länge men inte använt den för jag ville att oljan skulle ta slut först. Skall bli mycket spännande att testa.

Martin

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

swe#kipp  
#43759 En liten recension vore fint när du kört med den ett tag :)

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45672 Har kört med Arborol en gång nu. Det luktar lite annorlunda och det ryker mer från svärdet. Smörjningen funkar utmärkt och kylningen av svärdet kan jag nästan inte uttala mig om för jag har inte brukat känna på svärdet så därför vet jag inte hur varmt det har varit innan med vanlig olja.

Att det ryker mer från svärdet beror väll på att det är vattnet i Arborolblandingen som avdunstar. Det var också en dag med sådan luftfuktighet att all ånga syntes väldigt tydligt.
Skall snart ut och köra mer.

Martin

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45709 Jag har kört några dagar nu i jul o det funkar finfint. Har ingen glykol i trots -5 - -8 grader. Blir lite småklumpar på ytan frampå förmiddan men så fort det kommer i sågen så försvinner dom av värmen. Vid lunchtid har jag tatt med dunken till brasan för säkerhets skull. På lagom avstånd då förståss :smile: . Ska sägas oxå att det jag kör på nu blandade jag i våras. Tror det kan stå länge bara dunken är ordentligt tät. Man ska kanske undvika långvarig förvaring i kombidunken.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45723 Arborol är det billigare än veg/mineral olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).