Motorsåg och handhållet

småsåg

66 inlägg 17926 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: småsåg

traktorz  
#273179 Använder Stihls filmall till 1.1mm kedjorna, som passar till orginalsvärdet. Har funderat på att gå upp till det litet kraftigare 1.3mm svärdet och dito kedjor, men sågen är liten, plastig och något svajig i svärdsinfästningen, så jag har valt att bibehålla 1.1mm kedjor & svärd. Viktigt att därför hålla den lilla kedjan vass, så en bra mall rekommenderas skarpt.

P.S.
Vore ändå intressant att höra andras erfarenheter med att gå upp till 1.3mm svärd och dito kedja. Har ni samtidigt trimmat er såg? I så fall, gissningsvis MM?

P.P.S
Vår MS192 C-E har gått riktigt bra, startar alltid lätt, varvar grymt bra omoddad. Rengör luftfiltret ganska ofta, som lätt samlar på sig skräp. Filtret har dock isat på sig vid tempområde kallare än -10, så ett extra filter kanske vore bra om man prompt behöver använda sågen i kyla ner mot -20 grader.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: småsåg

traktorz  
#273183 MS 192 C-E är en av de få sågar från Stihl, om inte den enda, som är av den gamla typen av motorkonstruktion, dvs. det är inte en 2-MIX motor.

Nya miljökrav har ju medfört att de flesta 2T-motorer numera är av typen "friskluftsmotor", på gott och ont.

Undrar därför hur länge MS192 ö.h. finns kvar att köpa i Europa?

Användarvisningsbild

Re: småsåg

JensSkoog  
#273194
traktorz skrev:

Undrar därför hur länge MS192 ö.h. finns kvar att köpa i Europa?

Får kanhända springa och köpa mig en om den finns kvar :grin: Blev lite sugen på å prova den när jag läst här!

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273202
traktorz skrev:Använder Stihls filmall till 1.1mm kedjorna, som passar till orginalsvärdet. Har funderat på att gå upp till det litet kraftigare 1.3mm svärdet och dito kedjor, men sågen är liten, plastig och något svajig i svärdsinfästningen, så jag har valt att bibehålla 1.1mm kedjor & svärd. Viktigt att därför hålla den lilla kedjan vass, så en bra mall rekommenderas skarpt.

P.S.
Vore ändå intressant att höra andras erfarenheter med att gå upp till 1.3mm svärd och dito kedja. Har ni samtidigt trimmat er såg? I så fall, gissningsvis MM?

P.P.S
Vår MS192 C-E har gått riktigt bra, startar alltid lätt, varvar grymt bra omoddad. Rengör luftfiltret ganska ofta, som lätt samlar på sig skräp. Filtret har dock isat på sig vid tempområde kallare än -10, så ett extra filter kanske vore bra om man prompt behöver använda sågen i kyla ner mot -20 grader.

Jag bytte ut svärd och kedja direkt i affären (efter överläggning med säljaren) så jag har bara kört med 1,3 mm kedja och det har gått alldeles utmärkt. Skulle nog inte våga gå upp i svärdslängd (har 12-tums) men som den är nu har jag inte märkt av några problem.

En av fördelarna är att jag kan använda samma fil och mall som till 241:an och slipper hålla reda på vilken som är vilken.

Avatar Fallback

Re: småsåg

Midgård  
#273205 Jag har också positiva erfarenheter av den 192:a jag köpte för någon månad sedan. Framförallt är det den låga vikten jag uppskattar, plus att den är så lättstartad. Man kan jobba med den hur länge som helst utan att det känns att man haft något tungt i händerna. Jag har original kedja och svärd och kan då använda samma fil och filmall som jag har till den teleskopiska HVA stångsågen jag köpte för ett par år sedan, alltså 4 mm fil.

Användarvisningsbild

Filmall till PICCO

traktorz  
#273278
Sidenbladh skrev:Jag bytte ut svärd och kedja direkt i affären (efter överläggning med säljaren) så jag har bara kört med 1,3 mm kedja och det har gått alldeles utmärkt. Skulle nog inte våga gå upp i svärdslängd (har 12-tums) men som den är nu har jag inte märkt av några problem.

En av fördelarna är att jag kan använda samma fil och mall som till 241:an och slipper hålla reda på vilken som är vilken.


- Det låter bra att höra att 1.3mm funkar OK på 192'an. Är det en 3636 PM3 kedja du kör nu? (Förmodar att en PS3 blir för tung för den lilla MS 192 sågen.)

- Beträffande fil & mall, så vad jag har sett, funkar samma mall och fil till alla PICCO MICRO, dvs till både MS 192 & MS 241. Endast om du kör .325", så behöver du en annan mall & fil.

- Sålunda används 4.0 mm fil till PMM3 (Picco Micro Mini), PM3 (Picco Micro), PS3 (Picco Super), då samtliga är av typen 3/8" P, oberoende av om det är 1.1 eller 1.3 mm på drivlänken.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273288 Jag ska erkänna att jag inte har någon superkoll på olika kedjetyper utan litade blint på försäljarens rekommendationer men av fakturan kan jag se att det faktiskt är en PS3-kedja. Det har fungerat fint hittills.

Det finns två olika filmallar för 3/8" P, en för "vanliga" och en för 3/8" P mini, och eftersom jag har den vanliga modellen till 241:an så var det en fördel att kunna använda samma på 192:an. Det hade ju gått även om det varit en PM3-kedja såvitt jag förstår men som det blev för mig så är det samma typ av kedja på båda sågarna och samma mall - enkelt och smidigt :)

Avatar Fallback

Re: småsåg

jon h  
#273313 Ms 192 forsvinner fra markedet i løpet av våren, iallfall i Norge.

Avatar Fallback

Re: småsåg

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273400 Kjørte med 1.1 de første årene har bytte til 1.3 for noen år siden trimmet med MM. Filer på frihånd i skogen, sjekker vinkel med Stihl rullemal fra tid til annen. Bruker PM kjede har vurdert PS men ikke prøvd på denne. Er amatør men sagen har gått relativt mye og hardt siden 2007. Holder bra fortsatt. Har en til på hyllan som aldrig er startet. :grin:
De som sier det er en skit sag har aldrig prøvd en. Men den er hva den er, en liten sag.

Avatar Fallback

Re: småsåg

Werner85  
#273555
Rank skrev:Kjørte med 1.1 de første årene har bytte til 1.3 for noen år siden trimmet med MM. Filer på frihånd i skogen, sjekker vinkel med Stihl rullemal fra tid til annen. Bruker PM kjede har vurdert PS men ikke prøvd på denne. Er amatør men sagen har gått relativt mye og hardt siden 2007. Holder bra fortsatt. Har en til på hyllan som aldrig er startet. :grin:
De som sier det er en skit sag har aldrig prøvd en. Men den er hva den er, en liten sag.


En fråga bara, vad är MM för något?

Avatar Fallback

Re: småsåg

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273611 Muffler mod, åpne lyddemperen litt. Du må gi den mer bensin også. Ta bort sperren på juster skruene H og L.

Avatar Fallback

Re: småsåg

Werner85  
#273776 Okej då är jag med! Tack!

Avatar Fallback

Re: småsåg kjedebroms

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273933 En ting det kan va bra å passe på med MS192 er kjede bromsen. Over tid vil den fylles opp med fint spon (dam) og kjede olje som kan påvirke funksjonen. Enkleste måte å rengjøre er ta av sverd kåpen, på innsiden skrur du ut 2 torx skruv og tar bort plast dekslet, demonter inget mer. Legg så hele enheten i varmt diskvatten med godt om disk medel. Efter 10 - 15 minutter skyller du bort det som fins kvar under varmt vatten. La det hele tørke og spary lett med en tynn olje. Skru sammen.

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273948 Tack för tipset Rank!

Användarvisningsbild

Re: småsåg

Stihl_241  
#551961
Sidenbladh skrev:Jag ska erkänna att jag inte har någon superkoll på olika kedjetyper utan litade blint på försäljarens rekommendationer men av fakturan kan jag se att det faktiskt är en PS3-kedja. Det har fungerat fint hittills.

Det finns två olika filmallar för 3/8" P, en för "vanliga" och en för 3/8" P mini, och eftersom jag har den vanliga modellen till 241:an så var det en fördel att kunna använda samma på 192:an. Det hade ju gått även om det varit en PM3-kedja såvitt jag förstår men som det blev för mig så är det samma typ av kedja på båda sågarna och samma mall - enkelt och smidigt :)

Minns du om det satt PS original på din 241? Det satt det på min, och jag köpte till en extra kedja men fick inte samma, utan en PM, så jag bytte och visade originalkartongen som låg i lådan.....fick samma, men det är en PS3-kedja :shock:
Hugger en PS3 mer än PS, så jag måste byta igen isåfall?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).