Skogsnyheter

Fällt träd på grannens mark - får böta..

35 inlägg 34358 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällt träd på grannens mark - får böta..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273520 Den drabbade grannen begärde 33 000 kr i ersättning, men fick bara 2000 kr i ersättning för 20 träd och 200 plantor :shock: http://www.atl.nu/skog/f-llde-grannens-tr-d-f-r-b-ta
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

JensSkoog  
#273523 Det var billigt! Har varit några fall där träden har kostat sin vikt i guld!

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273524 Jo, men då har väl träden stått på kommunens eller statens mark, eller? Vi är ju alla jämlika, fast vissa är mer jämlika.... 😡
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

jannee  
#273525 Ta sig "mindre" friheter mot privatister är inte värt mer straffrättsligt.
Annars sniket av grannen att förvägra honom utsikten, sommarstugeägare ska man vara rädda om (eller för), om inte, fråga ko och grisbönderna på Öland som i vissa fall får göra stora investeringar eller lägga ned sina rörelser.

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

anersimyra  
#273550 Hade det varit i Stockholm, Malmö, eller Göteborg, då hade det kostat honom 33,000 per träd :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273568 SOM MARKÄGARE ÄR MAN NÄSTAN RÄTTSLÖS....
DET ÄR FEL ATT SOMMARSTUGEÄGARE FÅR GÖRA SOM DOM VILL OCH INGA STRAFF FÅR DOM.
DET ÄR #@{$8"@£

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273573
anersimyra skrev:Hade det varit i Stockholm, Malmö, eller Göteborg, då hade det kostat honom 33,000 per träd :shock:


Hade det varit i någon stadsägd park, så hade det nog varit minst
100 000 kr/träd http://www.mitti.se/kravs-pa-27-miljone ... adfallning
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

anersimyra  
#273587 Det hade inte räckt, 1989 jobbade jag på ett bygge i Gustavsberg. Där växte en stor Ek, det var första gången jag såg ett träd inklätt med plank runt stammen. Det förklarades av att vitet för att skada trädet var 500,000:- kronor. :surp:

Avatar Fallback

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

NIB  
#273724 Någon av er som blivit anlitad att fälla träd som visat sig stå på granntomten?

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

anersimyra  
#273735
NIB skrev:Någon av er som blivit anlitad att fälla träd som visat sig stå på granntomten?
Ja :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

NIB  
#273742 Hur ofta händer det?

Blir man skadeståndsskyldig eller får uppdragsgivaren stå för det?

Om man får stå för kostnaden. Finns det försäkringar som täcker kostnaden?

Hur kontrollerar ni tomtgränsen vid tveksamma fall? Säg att tomtpinnar saknas eller kan misstänkas vara flyttade.

Vore kul att höra några historier.

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

anersimyra  
#273750 Det jag var med om var fällning på samfälld mark. Kunden blev anmäld och åtalad. Innan rättegång lät föreningen avverka resten av området. Fällningen jag utfört, märktes då inte i sammanhanget, föreningen drog då tillbaka sitt skadeståndskrav. Kunden garvade bara åt åtalet, hon var säker på att det ökade värdet av fri sjöutsikt, vida skulle överstiga skadeståndet. Kunden var en person vilken spekulerade på fritidsfastigheter. Hon anlitade mig för att ordna sjöutsikt på flera fastigheter, dock kom jag ju på att hon iskallt lät avverka på andras mark. Vid det sista uppdraget jag utförde för kärringen, försökte hon få mig att avverka på flera grannars tomter, men då var det slutjobbat åt kärringen, jag sa tack och adjö. :x

Användarvisningsbild

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273827 Fått tag på en kopia av bedömningen/Dom, då det kan vara av skogligt intresse.
Jag har maskat namnen på de inblandade.
Jag är inte inblandad men tycker att skadeståndet blev för allt för lågt, det kan och måste man få ha åsikter om som skogsägare…..


Här en kopia på domen :

(141.92 KiB) Nerladdad 587 gånger


:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273879 VARNING !! Risk för dyrköpta erfarenheter.

Ja, jag har fått skadestånd. "Väghållaren" tog ner träd på vår tomt. Har aldrig fått så bra för så lite, när det gäller virke.
En bekant som är advokat fick fritt fram göra "vad han ville" för mig, eftersom ingen på Kommunen orkade någonting, ingen visste något, den var tyvärr på kurs, ingen hörde av sig, ingen kunde hjälpa till hitta rätt människa att prata med.
Så tålamodet tröt.

Hade man fått prata med en människa och åtminstone reda ut "vedtjuveriet" så hade det egentligen fått räcka för mig.

När Kommunjuristen insåg att man "skitit i fläkten" fick advokaten komma överens med försäkringsbolaget som Kommunen hade.
Skadeståndsprincipen är enligt praxis att det kostar lika mycket som att återplantera lika stora träd som de man tagit bort. Det kostar fläsk och smör att köpa björkar med brösthöjdsdiametrar på 15-20cm och få dessa åter i backen...
Ta aldrig ner andras träd för att se sjön, det är en regel.
Tror det är det skillnad på tomtmark och skogsmark förstås.
Så se upp.

Avatar Fallback

Re: Fällt träd på grannens mark - får böta..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273974
Sweden-viking skrev:Fått tag på en kopia av bedömningen/Dom, då det kan vara av skogligt intresse.
Jag har maskat namnen på de inblandade.


Nej, det hade du inte, och jag antar att du inte har skannat själv, utan hittat på Flashback, avpixlat eller någon annan stans. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).