Föryngring

Markberedning åker?

37 inlägg 27009 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273623 Spruta, plöja, harva brukar rekommenderas vid plantering på åker.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

skogsrisen  
#273632 [/quote]Jag blev nyfiken på blankt nej som blev ja, hur motiverade de först nej, hur argumenterade du sedan för att få ja? skedde allt skriftligt?[/quote]

Jag ansökte på min mark först och ansökning nr2 gjordes på farsans mark men en bit ifrån byn och då fick vi ja så det var två olika ansökningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Astrix1  
#273638 Jag har planterat björk på åker år 89 och gran år 05, andra plantering harvade jag, för granplanteringen på 50 talet ligger plog fårorna kvar som farfar planterade. Min tips är harva du din släckt ska väl använda naturen promenad eller röja i framtiden mina granar växer kanon men glasbjörkarn växer dåligt skulle planterat varanan gran, granen är björkens moder

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Skogsinvest  
#273655 Det var en lång mening! :-)

Jag ska plantera två ha gammal åker i vår. Jag har läst på en del men har svårt att greppa vilken markberedning som är det bästa alternativet. Jag har läst att risken vid plantering i tilta är att träden blir stormkänsliga. Å andra sidan står det att tilta är bra för att det minskar frostrisken. Vissa säger att man ska spruta och andra säger att det är meningslöst. Hur ska jag tänka?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

skogsrisen  
#273662 Finns det inte någon sorts krage att trä över stammen som skyddar mot gräs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning åker?

rokon  
#273671
skogsrisen skrev:Finns det inte någon sorts krage att trä över stammen som skyddar mot gräs?


En dagstidning som man stansar ett hål i och planterar där samt lite stenar på så att de inte blåser bort. Ett jobb för både stora och små.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

jannee  
#273672 Spruta med roundup, plantera barrotsplantor = inga mer problem.
Björken som senare kommer att fröså sig - satsa på den.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

j-eg63  
#273732 Om du sprutar roundup på hösten har du ogräsfritt året efter År 2 kommer gräset tillbaka

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Skogsinvest  
#273772 Hur tror ni resultatet blir om man plöjer och harvar i slutet på maj och sedan sätter gran med täckrot i mitten av juni? Gäller myraktig åkermark i Västerbottens kustland. Gräset kommer att komma samma år men granen är en överlevare. Kommer att trampa gräs första två säsongerna också. Har någon provat att plantera lärk (sibirisk) på magrare och något torrare åkermark?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274014 Jag har provat allt och högläggning är det som är bäst. överlevnaden är bra även utan tillsyn.
Plöjning jag ser att rötterna vill dra i en riktning dvs mot plogfåran. Efter 20 år ser de onekligen ostabila ut. Ja en gallring kan nog knäcka beståndet.
Högläggning är det bästa, Tänk på att en högläggning frigör näring till plantan även efter 10 år då den verkligen ska börja växa.

Zorran

Avatar Fallback

Markberedning åker?

Nundo  
#274033 Har själv 2 ha masur planterade. Vi tog roundup x2 på sensommar och hösten innan. På våren sedan plogade vi och harvade och därefter en fin högläggning. Sätt ej i plogfåra! Plantorna eller träden kommer ramla!
Stängselstolparna trycktes ner av grävmaskin. Gick hur bra som helst. Slapp gräsväxten i princip hela första året. Men ett fruktansvärt aspuppslag på ena delen. Fanns asp i anslutningen till planteringen. Förra året fick vi stötta upp plantorna med stakar för de började hänga pga av en hög tillväxt. Sekatörarbetet började så smått förra året. Man får hoppas man blir rik om 40 år :smile:

Ha god koll på stängslet är ett gott råd! Minsta hålet eller en kvarglömd dörr så är viltet inne direkt. Vi har även 2 ha med hybridasp och där hade älgar forcerat stängslet nu i vinter. De är helt otroliga på att hitta vägar in i hägnet. Nått som gått hårt åt hybridaspen denna vinter är sorken. Någon som har tips på hur man ska bli av med dem?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Blivande snickare  
#274061
Nundo skrev:Nått som gått hårt åt hybridaspen denna vinter är sorken. Någon som har tips på hur man ska bli av med dem?

Luftgevär, några kompisar å mycket fritid! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

jannee  
#274064 En grythund, hade i min ungdom en gatukorsning, tax/stövare. Denna hunds största intresse var att gräva i mossodlingarna. Kunde vara borta en hel dag för att på kvällen komma hem totalt svart av mossjord.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Solan  
#565175 Ska plantera gran på en åker cirka 1 ha.
Har inte tillgång till roundup. Någonstans läste jag att man skulle djupplöja. För att undvika gräsväxt. Det låter bra om man får upp alv borde det inte växa så bra där.
Frågan är hur djupt kan man plöja med en standard plog? Jag har en tvåskärig tegplog från mitten av 1970-talet. Men knappt ingen erfarenhet av att plöja.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Avslutat-02  
#565177 Ca 15-25 cm är max beroende på vart i Sverige man bor, men om man ska plöja för plant, så skulle då jag plöja lite mer än vanligt, men inte djup plöja...

Jag plöjde en åker för 15 år sedan och satte tall, men jag harvade och satte plant, och frösådde.....jag tar gärna lite bilder på mina tallar, som jag ska avverka och börja ta upp jorden till åker igen istället. Det ger mera.... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).